• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Zmodernizovaná trať slibuje rychlejší a bezpečnější dopravu mezi Pardubicemi a Hradcem Králové

    7.2.2024
    Simona Knotková

    Po dvou a půl letech skončila modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou.

    Úsek má nově dvě koleje i dvojkolejný most přes Labe. Trať spojuje dvě krajská města, Pardubice a Hradec Králové. Vlaky tam budou moci jezdit rychleji, cestování bude i bezpečnější, uvedli zástupci Správy železnic. Modernizace trati stála 3,26 miliardy korun, EU dotace uhradí 80 procent.

    „Je to spojení dvou stotisícových aglomerací,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Jako hlavní přínos vidí rozšíření trati. „Přinese zkrácení jízdních dob a minimalizaci dopadů mimořádností na železniční provoz,“ dodal ministr.

    Dokončením stavby je větší část trati z Pardubic do Hradce Králové dvoukolejná, zbývá dokončit úsek z Opatovic nad Labem do Hradce, kde tomu brání část veřejnosti, která nechce přijít o kaštanovou alej. Je vysazená v trase plánované koleje. Úsek ze Stéblové do Opatovic je hotový od roku 2016.

    „Je to nekonečný sen propojit Pardubice a Hradec Králové plnohodnotnou dvojkolejkou, ale pořád se nám nedaří u Březhradu dohodnout se sdružením Kaštánek. Ale poslední míle před Hradcem nemá takový vliv na kapacitu trati,“ řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Po trati víc jezdí osobní doprava, nákladní mnohem méně, dodal.

    Stavební firma postavila v úseku Rosice-Stéblová nový most přes Labe. Váží 1350 tun a délka přemostění je 140 metrů. Most svými parametry zlepšuje splavnost řeky. Stavebníci také opravili nádraží v Rosicích nad Labem, kde je nový podchod, nová bezbariérová nástupiště, modernizované jsou zastávky ve Stéblové a Semtíně. Vznikla nová stanice Stéblová obec.

    „Stavba byla pro nás zajímavá svým významem. Technicky nenáročnější část stavby je most přes Labe, protože jsme museli odsunout starý most do provizorní polohy a následně na jeho místě jsme budovali další železniční most,“ řekl projektový manažer firmy Skanska Jan Mitlöhner.

    Výluky na trati kvůli stavbě skončily 19. prosince. Přes most zatím vlaky jezdí po jedné koleji, protože druhá není napojená na nádraží v Pardubicích, kde ještě pokračuje modernizace železničního uzlu.

    Letos Skanska dokončí terénní úpravy, vybourá mostní pilíř uprostřed Labe, který byl potřebný pro provizorní most. Opraví okolní komunikace, které poničila technika při stavebních pracích, dodal Mitlöhner.

    V roce 2025 začnou vlaky na trati jezdit rychleji. Zatím tam jezdí maximální rychlosti 120 kilometrů v hodině. Na maximum 160 kilometrů za hodinu budou moci přejít až po instalaci ETCS, což je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém.

    „V roce 2025 plánujeme navýšit rychlost na 160 kilometrů. Příprava na ETCS začala v rámci stavby, jeho zavedení bude trvat asi 12 měsíců. Musíme to dobře načasovat, také dopravce musí mít novým systémem vybavená hnací vozidla a případně soupravy, tohle všechno do sebe musí zapadnout,“ řekl Svoboda.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte