Pražský dopravní podnik začne letos na jaře testovat nový autobus poháněný vodíkem. Cílem testu je prověřit technické a provozní parametry. Autobus bude jezdit na lince číslo 170 z Jižního Města na Barrandov.
Hledáním alternativních způsobů pohonu vozů MHD se Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zabývá se již několik let. V tendru DPP na pronájem vodíkového autobusu uspěla Škoda Group s nejnovějším modelem Škoda H’City. DPP jej společně s výrobcem představily koncem minulého roku na veletrhu Czechbus. Praha bude prvním městem, ve kterém se tohle vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá dva roky s možností prodloužení na celkem čtyři roky.
Současná vodíková technologie podle dokumentu, který loni schválilo bývalé vedení města, po technické stránce umožňuje provoz autobusů na tento pohon, avšak jedná se zatím o nejdražší variantu. Spotřeba paliva na jeden kilometr jízdy vodíkového autobusu vyjde asi třikrát dráž než naftový. Dražší jsou ve srovnání s naftovými autobusy zatím také opravy.
Vodíkový autobus bude zkušebně jezdit na lince 170, která byla vybrána mimo jiné kvůli své délce zhruba 40 kilometrů, kopcovitému profilu nebo blízkosti první veřejné vodíkové plnicí stanice v Praze v ulici K Barrandovu. Vůz by měl vyjíždět z garáží Kačerov.
Vodíkový autobus Škoda H’City je nízkopodlažní, lokálně bezemisní vozidlo kategorie Standard o délce 12 metrů s celovozovou klimatizací. Vozidlo je vybaveno PEM palivovými články, ve kterých je vzájemnou reakcí vodíku s kyslíkem ze vzduchu vyráběna elektrická energie pro trakční pohon. Do vzduchu se uvolňuje vodní pára jako vedlejší produkt chemické reakce. Před zahájením pilotního provozu s cestujícími bude autobus ještě vybaven odbavovacím a informačním systémem a dalšími prvky tak, aby splňoval standardy kvality PID.
Zdroj: ČTK, DPP