Brno už neví, co s penězi. Za 25 milionů korun si pořídilo nový web

12.8.2022
Jan Štoll

Nové webové stránky Brna za miliony vyvolaly rozruch. Vysokou cenu má údajně vyvážit to, že na něm poběží i weby jednotlivých městských částí a firem patřících Brnu. Ty ale mají své vlastní a vesměs o něj nemají zájem.

Nový web brněnského magistrátu a jeho rozvoj vyjde dle registru smluv na 25 milionů korun, upozornil na to server iDnes, podle něj obhajoval nákup náměstek primátorky Tomáš Koláčný (Piráti) i jeho dodavatel Asseco Central Europe tím, že se nejedná se o jeden web. „Jde o platformu, na které poběží řada dalších stránek,“ uvedl Koláčný. „Platforma má být cílově využitelná nejen pro webové stránky Brna, ale i pro portály městských částí, webů městských firem a desítek konkrétních projektů,“ uvedla za Asseco Andrea Kotrbová.

Zda je nějak předjednáno, že městské části a firmy začnou provozovat své weby na platformě webu magistrátu, do data uzávěrky čísla neodpověděla ani primátorka Markéta Vaňková (ODS), která figuruje na smlouvě spojené s webem, ani náměstek Koláčný. K odpovědi se neměl ani nikdo další.

Z namátkou oslovených městských částí ale vyplynulo, že valný zájem o tuto možnost nejspíše nebude. „Brno-střed se neplánuje zapojit, protože má zhruba rok a půl nové webové stránky, vytvořené na míru požadavkům radnice,“ uvedla mluvčí městské části Kateřina Dobešová. Neuvažuje o tom ani městská část Brno-Chrlice. „Zatím jsme o tom neuvažovali,“ uvedl starosta městské části Lukáš Fila (ANO).

S oslovenými městskými částmi ani magistrát nejedná o tom, že by se tak mělo stát. „Prozatím ne, nevím o tom, myšlenky tohoto rázu byly již v minulosti,“ dodal Fila. Zájem přitom měla v minulosti městská část Brno-Řečkovice a Mokrá Hora. „Naše městská část v minulosti svůj zájem potvrdila. Je to už několik let a čekali jsme, že se nového webu dočkáme dříve. Momentálně nemáme žádné aktuální informace, zejména kdy bychom se mohli zapojit,“ napsal starosta Marek Viskot (ČSSD).

Obdobný postoj mají i oslovené firmy patřící brněnskému magistrátu. „Dopravní podnik města Brna si webové stránky spravuje sám,“ uvedla mluvčí Hana Tomaštíková. Není divu, do modernizace svého webu totiž v nedávné době investovali 2,5 milionu korun. A svůj web má přirozeně i městská odpadová společnost. „SAKO Brno používá svoji webovou platformu,“ uvedl mluvčí Michal Kačírek.

Město vlastní i firmu STAREZ – SPORT, pod níž spadají sportoviště. „Z úrovně naší společnosti spravujeme vlastní webové stránky,“ uvedla mluvčí Michaela Dittrichová. Jejich starý web v současné době přesměrovává na web nový. Ten ale nemá s webovou platformou brněnského magistrátu nic společného. „Jsou zcela nezávislé na webu Brna a jejich chod hradíme z vlastních prostředků,“  dodala Dittrichová.

Najděte si to znova

Na stránkách městských firem mohou lidé v současné době narazit na neexistující odkazy, směřující na původní web města. Výsledkem je místo informací chybová hláška. Že si nikdo nedal práci ani se základní analýzou, jaké odkazy vedou na starý web města Brna, ukazuje pokus zjistit více informací o členství brněnské teplárny v Koncernu Statutárního města Brna. Stěžují si na to i městské firmy. „Naše weby na sebe vzájemně odkazují, tudíž vzájemná koordinace v případě změn odkazů na webové stránky je nutná,“ uvedl zdroj, který si nepřál být jmenován.

Zdroj: web MMB

Stejnou chybou může končit pokus o otevření starších dokumentů a stránek. „Migraci podléhají ty odbory, kde je počet dokumentů vyšší než 100,“ píše se v dodatku ke smlouvě za 25 milionů korun. „Je absurdní, že to nepřesměrovali. To je základ, zvlášť za ty peníze. Například náš web má asi 1 500 podstránek, a kdybych dělal nový, určitě bych chtěl, aby byly všechny přesměrované,“ uvedl Lukáš Pecina ze společnosti Nejpřipojení.cz.

Cena obvykle vysoká

Cena rozsáhlého webu dnes může skutečně dosáhnout desítek milionů korun. Často pramení z nutnosti propojit web s dalšími informačními systémy, obvykle se to týká například ministerstev. Otázka, zda bude web propojen s dalšími systémy, také zůstala ze strany magistrátu bez odpovědi. Dodejme, že na ony desítky dalších projektů, které jsou argumentem vysoké ceny, město s firmou uzavřelo další smlouvu. Za 2,4 miliony korun bude tvořit miniweby města Brna. A dodavatel samotný není žádný troškař, proslavil se e-shopem na prodej dálničních známek za 400 milionů, spojený s koncem ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.

sto


Témata:

Nepřehlédněte