Cestující budou moci z opravované stanice metra C Florenc v Praze od konce ledna 2025 opět vystoupit do Křižíkovy ulice vedle autobusového nádraží. Ostatní výstupy a zbytek vestibulu však zůstanou uzavřené do konce rekonstrukce stropní desky. Novinářům to řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) a hlavní stavbyvedoucí z firmy Metrostav DIZ Vojtěch Lacina.
Stropní deska vznikla při výstavbě metra v 70. letech minulého století, v roce 2002 ji poškodila ničivá povodeň a deska je ve velmi špatném stavu. Opravu pod křižovatkou ulic Křižíkovy a Ke Štvanici zahájil DPP v březnu 2022. Stanice byla pod názvem Sokolovská zprovozněná v roce 1974.
„“Jsme za lehkou polovinou prací celé akce. Do konce roku 2026 bude kompletně obnoven povrch, doprava, pěší doprava, zmizí ocelové provizorní konstrukce, bude fungovat podchod i vestibul a stanice bude normálně fungovat,“ řekl Lacina. Podle něho již dělníci vyměnili téměř stovku z celkem 131 ocelových nosníků, které drží strop stanice.
V nyní uzavřeném výstupu ze stanice jsou připravené konstrukce pro namontování podhledů, dělníci dozdili některé části a předělali příčky a na zdi poté vrátili původní obložení. Ve vstupech jsou již nové dveře. „Nosníky jsou tady zpátky, takže se to vrací do toho původního vzhledu, dávají se nové kabelové lávky, připravují se nová světla a teď se připravuje i rastr pro podhledy,“ řekl Lacina.
Podchod bude až do konce prací uzavřen, lidé ale budou moci vystoupit do Křižíkovy ulice. Ve zbytku vestibulu je pod monolitickou deskou namontována 250 tun těžká ocelová konstrukce, která ji podepře při bourání, aby se nezhroutil strop stanice. Konstrukce bude ve stanici do doby, než vznikne nová deska, což znamená do poloviny příštího roku. „U desky máme za sebou kompletní opravu jedné její poloviny, máme odkopanou druhou polovinu a do konce ledna bychom ji měli rozřezávat a vyzvedávat,“ dodal Lacina.
Deska pochází ze 70. let, má tloušťku 1,7 metru a je předpjatá lany, která jsou již na hraně životnosti. Jakýkoliv neopatrný zásah do této konstrukce může narušit její stabilitu. Deska má rozlohu 5450 metrů čtverečních a je podepřena zmíněnými 131 prefabrikovanými předpjatými nosníky, kdy každý z nich váží zhruba 28 tun.
Zdroj: ČTK