V dálkových vlacích Českých drah je restaurační vůz nebo alespoň minibar standardem. V regionálních vlacích, jejichž jízda trvá okolo 90 minut, však České dráhy nehodlají v nejbližší době zavádět ani automaty na kávu, vodu či bagetu. Cestující, kteří by se na palubě chtěli občerstvit, tak mohou využít leda dálkových spojů, jež zastavují v některých větších městech Středočeského kraje.
„Většina vlaků s nabídkou občerstvení projíždí Středočeským krajem, ale s ohledem k charakteru těchto spojů (dálkové vlaky na větší vzdálenosti) mají na území kraje méně zastávek. Vedle linky Praha – Hradec Králové (- Trutnov), jejíž vlaky zastavují například v Nymburce a Poděbradech, nabízí občerstvení také velké množství vlaků zastavujících v Kolíně (rychlíky, expresy, EC) a také dva páry rychlíků v Benešově u Prahy (linka Praha – České Budějovice),“ nabízí výčet mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Čím dál dražší, ale pohodlí žádné?
Redakci Náš REGION ale oslovili čtenáři, kteří by ocenili na palubě vlaků minimálně automat na kávu, čaj, vodu či drobné občerstvení. „Když má vlak zpoždění a vy v něm trčíte půl hodiny a někdy déle, snášelo by se to líp s občerstvením,“ napsala v reakci na článek Našeho REGIONU Monika Racková. Klára Seifertová zase upozornila na rostoucí ceny jízdenek, ale stagnující pohodlí ve vlacích. „Za ty rok od roku dražší a dražší jízdné by se České dráhy mohly nad komfortem zamyslet. A komfortem cestování je určitě i nabídka občerstvení,“ svěřila se čtenářka.
Jiná se zase pochlubila zahraniční zkušeností. „Asi před 25 lety jsem byla v Londýně, bydleli jsme asi hodinu vlakem od Londýna a ráno jezdili zpátky do Londýna. Tam po nástupu do vlaku začali rozvážet snídaně, takže se všichni nasbírali a do práce šli v pohodě. Moc se mně to líbilo. Něco takového by mohli zavést v příměstských vlacích,“ napsala zase Marta Vaníčková.
Ať si udělají svačinu
Aby ale nezůstalo jen u ohlasů těch, kteří si občerstvení na palubách přejí, zveřejní redakce i kritiky. „Svačinu si snad může každý vzít z domu, případně koupit cestou na nádraží,“ nechal se slyšet Pavel Stejskal. „Procestoval jsem téměř celou Evropu a nikde jsem neměl hlad. Chyba je na straně ČD. Měly by zajistit v každé soupravě pekaře, cukráře, kavárníky, kuchaře a místo průvodčího aspoň 20 servírek a nej nahoře bez. Co kdyby nám cestující během hodiny zkolabovali,“ napsal s nadsázkou Karel Furiš.