• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Kudy povede rychlodráha z Prahy do Drážďan? Jasno bude asi za půl roku

    22.2.2024
    Doris Drienová

    Trasa rychlodráhy mezi Prahou, Ústím nad Labem a Drážďany by mohla být jasná v polovině roku. Zastupitelé Ústeckého kraje by totiž měli rozhodnout o aktualizaci zásad územního rozvoje, tedy krajské obdoby územního plánu.

    Na hlavním nádraží v Ústí nad Labem se ve středu uskutečnil prezentační den Správy Železnic (SŽ). Na místě bylo několik lidí, včetně místních architektů. Kritizovali, že nezískali informace, které by potřebovali.

    Správa železnic (SŽ) navrhla tři varianty trasy. Trasy se od sebe mírně liší od Roudnice nad Labem do Ústí nad Labem. Jediná je pak už varianta trasy z Ústí přes Krušné hory po hranici s Německem. Další trasu nechal zpracovat ústecký patriot Martin Hausenblas. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve řekl, že jeho variantu nelze uskutečnit mezi Litoměřicemi a Ústím, protože je tam nestabilní území a podle odborníků by bylo rizikové jí stavět. Ze tří variant SŽ nebude mít podle Kupky ani jedna z pohledu strategického vlivu stavby na životní prostředí zásadní dopad. SŽ vybrala jednu jako preferovanou. Ministerstvo dopravy chce, aby Ústecký kraj vybral variantu trasy rychlodráhy nejpozději do krajských voleb. Pokud to nestihne, mohl by stát podle Kupky využít liniového zákona a projednat se všemi dotčenými samosprávami řešení a schválit ho na úrovni celostátní.

    Proti navrženým trasám rychlodráhy vystupují některé obce na Litoměřicku nebo Chlumec na Ústecku. Člen zastupitelstva obce Křešice na Litoměřicku Ondřej Štědrý, který se také účastnil prezentace na ústeckém nádraží, řekl, že chybí komunikace s veřejností. „Ač se snažíme čtyři roky navrhovat řešení nebo zdůrazňovat nějaké nesouhlasy,“ podotkl.

    „Nikdy to nebude tak, aby to bylo po vůli všem. Navíc to území má své limity,“ řekl ve středu radní Tomáš Rieger (ODS). Snahou je podle něj najít „to nejméně bolestivé řešení.“ Výsledek musí zároveň vyhovovat všem zákonným požadavkům. „Taková varianta by měla být předložena k projednání zastupitelstvu, které aktualizaci buď přijme, nebo ji nepřijme,“ řekl radní a dodal, že pokud ji zastupitelstvo nepřijme, SŽ nebude moci pokračovat. Pak podle Riegra zřejmě začnou jednání o další variantě.

    Hejtmanství dostalo ke změně zásad rozvoje víc než 600 připomínek. Vedoucí Oddělení digitálních map a územní koncepce na krajském úřadě Lukáš Morche sdělil, že se úřad s připomínkami a námitkami stihne vypořádat. „My s tím počítáme,“ uvedl. „Máme připravený návrh rozhodnutí o námitkách a návrh vypořádání připomínek a v nejbližších dnech to budeme rozesílat dotčeným orgánům,“ řekl Morche. Orgány pak budou mít 30 dnů na to, aby se k návrhům vyjádřily, následně úředníci připraví podklady zastupitelům.

    Cesta z Ústí do Prahy potrvá rychlodráhou 37 minut namísto hodiny a cesta vlakem z Prahy do Drážďan se zkrátí na méně než jednu hodinu. Ústí nad Labem trvá na tom, aby tranzitní nákladní doprava míjela centrum města. V trati k hranicím jsou v plánu dva tunely, a to přes Krušné hory a přes České středohoří. Letos se provedou průzkumné vrty u Krušnohorského tunelu, který bude dlouhý téměř 30 kilometrů, stavět by se mohl začít na přelomu roku 2028 až 2029.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte