Ty mohou jezdit jak na elektřinu z trolejí, tak z baterií. Od prosince 2029 má zajistit na dalších 15 let spoje na tratích, které jsou nebo by v blízké budoucnosti měly být částečně elektrizované. Odhadovaná cena zakázky na čtyři roky je 2,36 miliardy korun, uvedl web Zdopravy.cz.
Zájemci se mohou hlásit do 12. srpna a vítěz by měl mít pět let na to, aby se na provoz připravil. Primárně jde o tratě, které budou v dalších letech obsluhovat České dráhy – z Brna do Třebíče, z Brna do Ivančic a Miroslavi a také z Brna přes Kyjov do Starého Města u Uherského Hradiště a z Bzence do Moravského Písku. Kraj zvažuje, že by tyto vlaky mohly jezdit od roku 2034 i na spojích, které letos začne zajišťovat Arriva místo Českých drah. Jde o tratě Břeclav – Znojmo, Zaječí – Hodonín, Břeclav – Hodonín a Hodonín – Vrbovce – Myjava.
Vypsání soutěže předcházely předběžné tržní konzultace s dopravci i výrobci. Konzultací se za dopravce zúčastnily České dráhy, Leo Express a Arriva vlaky, za výrobce Škoda Transportation, Alstom, Siemens a Stadler Rail. Netradiční na soutěži podle webu je, že kraj vybírá zvlášť výrobce a dopravce, soutěž na dodavatele vozidel ale ještě nevypsal. Vítěznému dopravci poté určí, od koho a za jakou cenu vlaky koupí. Tento nestandardní postup odůvodnil kraj tím, že je možné získat na nákup dotace a tím, že dopravce nebude muset dělat zadávací řízení na dodavatele vlaků.
První tzv. akutrolejové jednotky mají v Česku jezdit od letošního prosince v Moravskoslezském kraji. Zakázku zadal Českým drahám bez soutěže, které vybraly bez soutěže pro první čtyři vlaky jako dodavatele Škodu.
Zdroj: ČTK