Parkování na Jižním Městě je katastrofa. Situace lepší nebude.

5.3.2020
Eliška Stodolová

Přibývající počet obyvatel a rozrůstající se rodiny nedokáže sídliště z druhé poloviny 20. století pojmout. Původní výstavba totiž nepočítala s autem na každou domácnost. „Tehdy měla auto každá druhá rodina. Mnohdy ani to ne. Dnešní společnost počítá minimálně s jedním na rodinu. To je z hlediska parkovacích míst kardinální problém,“ vysvětluje Tonda Přibyl z iniciativy Parkování Praha 11. Podle aktuální statistiky vlastní v Česku alespoň jedno auto 94 procent domácností.

Lidé parkují, kde se dá

Podle Přibyla se v oblasti nikdy neparkovalo dobře. Ale zhruba před dvěma lety se situace zvrtla do úplné krize. Příkladem je ulice Opatovská, kde nově vzniklo obchodní centrum. Soukromá firma tu postavila místo pavlače ve špatném stavu centrum s desítkami obchodů. Pro místní se parkování v garážích zdražilo. „Nastalo výrazné zhoršení situace. Přibližně 250 aut z těchto garáží se rozprsklo do okolí. I když si mohou stání pronajmout znovu, kapacita je menší a pronájem je výrazně dražší. Auta tak stojí v ulicích a parkují i na chodnících nebo před popelnicemi,“ popisuje situaci Přibyl.

FOTO: parkování na Praze 11

parkování na Praze 11 - parkování Jižní Městoparkování na Praze 11 - parkování Jižní Městoparkování na Praze 11 - parkování Jižní Městoparkování na Praze 11 - parkování Jižní Městoparkování na Praze 11 - parkování Jižní Město
Další fotky
parkování na Praze 11 - parkování Jižní Město

Jeho slova rezidenti potvrzují. „Pokud domů přijedu po šesté hodině večer, stává se, že místo k parkování hledám i přes 20 minut. A to rozhodně netrvám na tom, že musím parkovat přímo před domem. V okolí je ale množství bytových domů a míst k parkování je málo. Mnozí řidiči pak parkují na místech, kde by se nemělo. Je dobře, že je k tomu policie tolerantní a chápe, že někdy není zbytí. Nicméně estetika sídliště tím velice trpí,“ říká Tereza B.

Parkování na zakázaných místech navíc komplikuje práci hasičům, kteří se tak v případě zásahu dostávají na cílové místo se zpožděním několika minut. Výjimkou nejsou ani popeláři, kteří se přes zaparkovaná auta nedostanou k popelnicím.

Situaci ještě zhoršují odstavené autovraky nebo parkující dodávky. V prvním případě by nyní mohla pomoci projednávaná novela zákona. Městské části budou moci nově autovrak nechat odtáhnout v případě, že má třeba šest měsíců propadlou technickou kontrolu.

S parkujícími dodávkami už to tak snadné není. „Zvažujeme změnu provozu na silnicích. Je ale nutné zvážit všechny okolnosti, třeba zajistit parkovací stání pro vykládku či nakládku lehkého nákladního vozidla nebo šířkové poměry vozovky. Tento zásah bez prvotních informací je nemožný. Do doby úpravy můžeme spoléhat pouze na dodržování zákona a práci strážníků,” říká Soňa Muzikářová z občanské linky Prahy 11.

Garáže mají obsazeno

Pokud by si chtěli obyvatelé zjednodušit život alespoň pronájmem garážového stání, mají také smůlu. „Parkovací místa jsou plná, na jedno místo na městském placeném parkovišti jsou i tři uchazeči. Kryté parkoviště Opatovská 874 je obsazené z více než 96 procent,“ popisuje aktuální stav Libor Vrkoč z opozičního Hnutí pro Prahu 11 a současně vedoucí střediska parkování ve společnosti Jihoměstská majetková, která spravuje většinu parkovacích míst na Jižním Městě.

Podle něj je nejbližším projektem výstavba parkovacího domu Brandlova. „Myslím si, že to radnice do voleb nezvládne. Jednak není projekt připravený, jednak radnice hospodaří s dluhy, tedy není za co stavět. V plánu je místo pro přibližně 200 aut a současně vybudování horolezecké stěny, zelené střechy a dvě dobíjecí místa pro elektromobily,“ říká Vrkoč.

Jeden parkovací dům ale situaci nezachrání. Podle poslední analýzy z roku 2016 chybí na Jižním Městě parkovací místo pro 3500 aut. „K projektu Brandlova v současnosti dokončujeme projektovou dokumentaci. V rozpočtu máme peníze ještě na jeden parkovací projekt a studii proveditelnosti. Nejprve ale chceme dokončit jednu studii, až poté začínat druhou,“ říká radní pro Prahu 11 Martin Duška (Piráti). Peníze na realizaci projektů bude radnice hledat až příští rok. „Kopat“ začne nejdříve v roce 2022.

Radnice zvažuje modré zóny

Podle Dušky má nově zpracovávaná parkovací studie ukázat, jestli bude radnice zavádět modré zóny. „Jižní Město je periferie a mnoho lidí si z něj dělá park and ride parkoviště. Modré zóny by situaci řešily,“ říká Duška. Místní je ale nechtějí. „Někde vznikne modrá zóna a problém se posune o tři ulice dál. Tady je problém, že je spousta lidí na malém place a ty kapacity nejsou. Modré zóny v oblasti Hájů a Jižního Města nic neřeší,“ myslí si Přibyl.

Bezpečná šestka? Lidi trápí krádeže i parkování

Radnice připouští, že zóny by život lidem zkomplikovaly. „Na druhou stranu by to pro ně mohla být motivace k nahlášení trvalého bydliště. Všimli jsme si, že někteří lidé ze Středočeského kraje si trvalý pobyt hlásí už teď. Pro lidi, kterým to pronajímatelé bytů neumožní, by to ale bylo výrazně horší. Modré zóny nejsou všelék, mají řadu negativních vlastností, ale my jsme v tuhle chvíli ve stavu, kdy nám nefunguje průjezdnost na silnicích,“ uzavírá Duška.



Nepřehlédněte