Lidé si nejvíce stěžují na problémy, které vyplývají ze zanedbaní údržby mostu Správou železnic, ta jej desítky let nenatřela, most proto sužuje nekontrolovaná koroze. Kvůli zhoršenému technickému stavu je na něm omezena osobní železniční doprava, což dotazovaní považují za nejzávažnější, vadí to 42,4 procenta dotázaných, zatímco u lidí, kteří cestují vlakem často, je to dokonce 52 procent. Třiceti procentům pak podle průzkumu vadí omezení nákladní železniční dopravy.
Pro obyvatele Prahy 2 a Prahy 5 se mezi čtyřmi největšími nevýhodami umístil nadměrný hluk, který vnímají stejně intenzivně jako omezení osobní železniční dopravy, obojí 38 procent, 36 procentům vadí chybějící nájezdy. Neupravené předmostí mezi nevýhody zařadilo 31 procent respondentů z těchto městských částí. Chybějící nájezdy pro cyklisty, kočárky a vozíčkáře pak více než 34 procent.
Správa železnic chce nahradit stávající památkově chráněný most novou konstrukcí. To odmítlo posvětit UNESCO, ministerstvo kultury i Národní památkový ústav, proti se vyjádřili odborníci na památkovou péči. Bez sejmutí památkové ochrany nebude možné most nahradit či odstranit. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) k otázce stavu mostu svolal odborné kolokvium. Na něm se odborníci shodli, že stávající most je možné opravit. Z pohledu inženýrů je však praktičtější postavit most nový. O osudu mostu má do konce roku rozhodnout ministr.
Výhradně do rukou odborníků by rozhodnutí o osudu železničního mostu vložilo 21,6 procent dotázaných. Podle 67, 8 procent by pak měli přihlédnout i k názoru veřejnosti. Zda má mít v případě historických železničních mostů prioritu funkčnost a bezpečnost bez ohledu na historickou hodnotu, kladně odpovědělo pouhých 66 procent dotázaných. Naopak pro vybudování nového tříkolejného mostu se vyslovilo 27,1 procent dotázaných. Pro přesun stávajícího mostu jinam a stavbu mostu nového se vyjádřilo 38,6 procent dotázaných. Zachovat původní most s přístavbou třetí koleje by pak podpořilo 20 procent lidí. Výsledek otázky, zda se má most opravit, Správa železnic neprezentovala.
Průzkumu vypracovaném pro Správu železnic s využitím aplikace Instant Research agentury Ipsos se účastnilo 1544 respondentů.
Zdroj: SŽ