Nechceme žít na dálnici! Lidé protestují proti hluku v Holešovičkách

Ulicí V Holešovičkách vedoucí od mostu Barikádníků po Vychovatelnu projede denně sto tisíc aut. Zoufalí místní se upínají k plánovanému zahloubení ulice, které svede enormní dopravu pod zem. Jenže podle magistrátu je to reálné až jako jedna z posledních etap dostavby Městského okruhu. Navrhovaná proměna části ulice v městskou třídu místním rozhodně nestačí.

„Ažbudeokruhismus“. Tak nazval Cyril Mores, místopředseda spolku Holešovičky pro lidi, přístup magistrátu k dlouholetému neúnosnému stavu ulice V Holešovičkách. „Pár desítek stromů, přestože ulici určitě okrášlí a posunou z urbanistického hlediska dál, nám s nezákonným hlukem ani smogem bohužel nijak nepomůže. Nejvíc nás mrzí, že magistrát nepochopitelně začal argumentovat takzvaným ,ažbudeokruhismem‘, přestože není pravda, že zatunelování Holešoviček je možné až po dostavbě městského okruhu, který je stejně v nedohlednu a nejsou na něho peníze,“ řekl Našemu REGIONU Mores. Nechápe, proč tedy město prioritně prosazuje dostavbu městského okruhu za sto miliard korun namísto zahloubení ulice V Holešovičkách, které by podle něj stálo zlomek ceny.

Mores tak reagoval na nejnovější prohlášení náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) ohledně této dopravou přetížené pražské ulice. „Dlouhodobým cílem je tunelové řešení Holešoviček, ale vzhledem k tomu, že žádný projekt nemá stavební povolení, v minulosti se na tom příliš nepracovalo, tak jsme přišli s reálným plánem, jak alespoň nějakým způsobem dočasně odlehčit místním. A zároveň s tím paralelně připravovat i tunelové řešení,“ vysvětlil Scheinherr. V nejbližší době chtějí ulici proměnit vysázením 130 stromů a 90 keřů, doprostřed jízdních pruhů instalují dřevěnou stěnu porostlou popínavými rostlinami a naftový autobus městské dopravy, který tam projíždí, nahradí trolejbusem. „Tím bychom odlehčili emisím, díky stromům se tam sníží prašnost, díky tichému asfaltu se sníží hlučnost, a celkově, když se odřežou svodidla nebo velké dopravní značky, tak ulice získá lidštější charakter městské třídy,“ myslí si Scheinherr.

Bude v Holešovicích více zeleně? Místo odtahového parkoviště by tu mohl vyrůst park

Už nechtějí čekat!

Pro místní to ovšem znamená, že na zahloubení budou dál čekat dlouhé roky. „Z toho ozelenění jsem naprosto zděšen!“ řekl Našemu REGIONU místní starousedlík Jan Varga. „Žiji v činžovním domě přímo v první linii a opravdu nechápu, jak touto zelenou záplatou chtějí ulici zklidnit. Sto tisíc aut denně a zácpu, která je zde pravidelně ráno nebo odpoledne, opravdu neuklidní žádný strom nebo keř navíc. Ulice v Holešovičkách a její situace se řeší, co pamatuji. My sami máme doma vyjádření od hygieny ještě někdy z roku 1983 o závadnosti bydlení, ovzduší, nadměrného hluku a tak dále. A to tu nejezdilo sto tisíc aut denně. K čemu je protihlukové opatření, když nemohu ani otevřít okno a vyvětrat, a to ani v noci, kdy se tu prohání rychlá auto nebo hlučné motorky?“ ptá se Varga, který zde žije už čtyřicet tři let. „Chceme normálně žít, a ne žít na dálnici, ale to by se to muselo někomu chtít řešit a ne jen o tom plkat. Jenže to by muselo ustoupit politické ego a řešení na vlastním písečku,“ tvrdí Varga.

Další místní starousedlík Marek Skružný pořád doufá, že v tomto volebním období se projekt zahloubení ulice posune dál, i když to tak zatím nevypadá. „Soud občanů s magistrátem ohledně nedodržování limitů hluku a emisí V Holešovičkách běží na plné obrátky a hlavní město neváhá tvrdit, že v ulici, kde jezdí sto tisíc aut za den, je všechno v normě. Humanizace Holešoviček by byla skvělá pro ulici, kde jezdí deset tisíc aut, ale u nás jich jezdí desetinásobně víc,“ řekl Našemu REGIONU Skružný. „Realizace tohoto záměru je stejně otázkou několika let a my potřebujeme opravdové řešení tady a teď. Další studie nás nikam neposouvají. Stejně tak nám nepomáhají vzletné strategické dokumenty z dílny magistrátu, jakými jsou např. Plán udržitelné mobility, Klimatický plán města nebo Strategický plán hl. m. Prahy. Jejich střet s realitou V Holešovičkách z nich bohužel dělá jen cárypapíru,“ je přesvědčený Skružný.

Praha 8 chce změnit územní plán kvůli tunelu V Holešovičkách

Začněte to už řešit!

Na straně obyvatel ulice V Holešovičkách stojí i radnice Osmičky. Návrh magistrátu podlení problém neřeší. Proto žádá vedení hlavního města, aby začalo kolabující dopravu v této ulici už konečně řešit. „Považujeme za nešťastné, že hlavní město aktivně nepřipravuje zahloubení ulice V Holešovičkách, i když ho má ve svém programovém prohlášení,“ řekl starosta Prahy 8 Ondřej Gros (ODS). „Dosud pouze zveřejněná studie, navrhující vysázení asi 100 stromů a instalací trolejí pro elektrobus jako řešení problému ulice V Holešovičkách, kterou projíždí 100 tisíc vozidel denně, je pro městskou část a občany žijící v dané lokalitě naprosto nedostačující,“ dodal Gros. Ulice je podle radního Prahy 8 pro dopravu Tomáše Slabihoudka (TOP 09) dlouhodobě dopravně přetížena, neboť ulice Liberecká a V Holešovičkách plní momentálně funkci radiály a propojují vnitřní a vnější okruh Prahy. Vede tudy zásadní podíl tranzitu přes Prahu, směřující do tunelového komplexu Blanka, a dopravní tepna tudíž přebírá i funkci vnějšího okruhu kolem Prahy. „Takové dopravní vytížení této ulice považujeme za neudržitelné, ale není možné snížit kapacitu této klíčové dopravní stavby, protože nemá alternativu. Proto dlouhodobě prosazujeme zahloubení této komunikace do tunelu. Bohužel radní hlavního města Prahy dosud v rámci tohoto záměru zahloube-ní neučinili žádné kroky, jelikož v rozpočtu hlavního města k tomu nevyčlenili potřebné finanční prostředky,“ doplnil Martin Jedlička (TOP 09), předseda komise pro dopravu v Praze 8.

Zdroj: Vlastní investigace

Dnes, 12:17
Spolek Občané Prahy 1 protestuje proti výstavbě čtyřpatrového proskleného obchodního domu na náměstí Miloše Formana...
Dnes, 08:18
V Praze bylo ke konci loňského roku hlášeno 90 183 psů, tedy o 4150 více...
Včera, 14:22
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Včera, 14:22
Život v metropoli se neustále zdražuje. Ceny potravin, služeb nebo nájmů jsou nad republikovým průměrem...
3.8.2021
Pražská zoo plánuje investovat zhruba 81 milionů korun do ubikací a výběhů pro velbloudy, voliéry...
3.8.2021
Na hlavních komunikacích v Praze v rámci letošní stavební sezóny probíhá a bude ještě probíhat...
2.8.2021
Transfuzní oddělení Zbraslav (Všeobecné fakultní nemocnice Praha 2) hledá dobrovolné dárce krve, mimo jiné kvůli...
2.8.2021
Po devíti letech se v pražské zoologické zahradě narodilo další mládě velblouda dvouhrbého domácího. Pražské...
2.8.2021
Celý týden zaměstnávala pražské hasiče likvidace následků požáru skladu drogistického zboží v pražské Uhříněvsi minulou neděli....
2.8.2021
Od neděle 1. srpna jezdí řidiči po D1 v úseku Mirošovice – Hvězdonice bez omezení...
30.7.2021
Na dlouhodobě chátrající budovu nádraží Vyšehrad v Praze byla uvalena exekuce a patrně půjde do...
Reklama