• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Síly hybné a nehybné. Poradna doktorky Skulínkové

    25.11.2023
    Kristina Skulínková

    Je potřeba se periodicky vracet k tématu motivace a odhodlání, protože jen pokud budeme schopni překonat své vnitřní démony, budeme mít možnost kráčet svým životem tak, jak si přejeme.

    Motivace je klíč

    Když si to vezmeme kolem a kolem, náš největší problém opravdu většinou není nedostatek informací ohledně toho, co bychom měli pro své zdraví dělat dobrého, jako spíš nedostatek motivace dostat se z bludného kruhu našich nemožností.

    Tyto nemožnosti se maskují pod různými názvy, ukrývají se v různých zcela i polo-objektivně dobrých důvodech, a je někdy detektivní práce je rozklíčovat a něco s nimi udělat.

    Proto jsou velmi nápomocné nejrůznější metody, které nám pomáhají lépe pochopit mechanismy naší mysli a přemoci její tvrdošíjnost, tvrdohlavost a nespolupráci.

    Síly třecí

    Znáte to – my přece opravdu chceme jíst zdravě, ale nemůžeme, protože: … doplňte si sami. Toto můžeme nazvat silami třecími, které nám brání rozletět se až ke hvězdám.

    A pokud vy sami trpíte nějakými „nemožnostmi“, je dobré si na ně posvítit a s výhodou si je i vypsat třeba na papír, jednu po druhé.

    Proč tedy nemohu jíst to, co vím, že bych měl? Třeba proto, že: nemám čas si vařit doma, na pracovišti nemáme vhodnou kantýnu, zdravé suroviny jsou drahé, zdravé jídlo není chutné, ostatní si taky dávají řízek a já nechci být za exota, nevím, jak uvařit zdravou a přitom chutnou variantu… Nemožností je spousta.

    Stejně tak třeba u cvičení: nemám čas, po práci jsem unaven, nebaví mě to, byl covid a já přestal, venku prší, prošoupaly se mi tenisky…

    Sbírka našich nemožností je vždy pestrá, někdy i docela úsměvná. Co s tím ale uděláme?

    Síly tažné

    Je načase zažehnout motory! Tři, dva, jedna, start! Nacházejme způsoby jak ANO, místo důvodů, proč NE!

    Vedle vámi poznačeného problému si hned napište řešení: domácí vaření nemusí být pracné, nechám si do práce dovézt zdravější jídlo/připravím si z domova oběd v krabičce, co je zdravé, nemusí být dražší, mohu uvařit zdravě a přece úžasně chutně (možná zjistím osvědčený recept od známých/na internetu – podle referencí, diskusí), nevadí mi odlišovat se tím, že mám lečo místo řízku…

    V případě cvičení: 15 minut na domácí protažení se vždy najde/pustím si krátkou cvičební lekci na telefonu, budu chodit pěšky místo ježdění autem, jak jen to půjde, najdu si pohyb, co mě baví, prší – jdu do fitka/bazénu/na squash, koupím si v akci boty a jdu zase běhat.

    Řešení

    Jistě budete schopni vymyslet desítky řešení vašich problémů. Ať už těch, které vám stojí v cestě za zdravějším životním stylem, nebo jiných životních problémů – třeba vztahových nebo jiných.

    Tento navrhovaný postup – napsat problém a k němu na papír pálit různá řešení – je velmi jednoduchý, ale zároveň velmi účinný. Pomoci s nalezením řešení vám mohou různé triky: například nejdříve udělat to, co je SNADNÉ, co je LÁKAVÉ, dobře si to NAČASOVAT, nebo si k tomu dopomoci díky SOCIÁLNÍMU TLAKU.

    Autorský text



    Nepřehlédněte