• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Udženija: „Scheinherr je velký lhář!“ Ten její slova označil za účelová

    15.4.2024
    Jitka Kačánová

    Kvůli bourání Libeňského mostu si na pražského zastupitele Adam Scheinherra (Praha Sobě) „vyšlápla“ náměstkyně primátora Alexandra Udženija (ODS). Podle ní podvedl Pražany, když jim tvrdil, že most se bourat nemusí. Teď se totiž stejně bourá a za peníze, o které se to prý prodražilo, se mohlo udělat spousta dobrých věcí pro Pražany. Scheinherr se ale jejím nařčením brání. Udženija mluví o nákladech jen na část stavby. A podle něj účelově!

    Začátkem dubna začali dělníci bourat část Libeňského mostu. Při této příležitosti podrobila Udženija ostré kritice opozičního zastupitele Scheinherra. „Experti sami řekli, že tento most je neopravitelný a že se musí zbourat. Pan Scheinherr si na tom udělal politickou kariéru, tenkrát udělal iniciativu Nebourat Libeňský most, na tom se zviditelnil a celou dobu Pražanům a svým voličům lhal,“ říká Udženija v krátkém videu, které koluje sociálními sítěmi. „Tak já bych byla ráda, aby si to všichni zapamatovali, protože to prodražení, které teď je jedna a půl miliardy navíc, a v té tobě to mohlo stát 700 milionů, tak za to jsme mohli postavit spoustu škol a spoustu školek a udělat dobré věci pro Pražany. Tak za to všechno může pan Adam Scheinherr a já o něm opravdu prohlašuji, že on je velký lhář,“ tvrdí ve videu.

    Její tvrzení je ale prý jen míchání jablek s hruškami. „Unavuje mě dokola vysvětlovat, že celý most nikdy 700 milionů stát nemohl. Už v roce 2014 se cena odhadovala na dvě miliardy. To dokládá usnesení 41/52, pro které hlasovala i ODS. Paní náměstkyně teď účelově mluví o nákladech jen na část stavby přes řeku a já chci věřit, že z pouhé neznalosti,“ vysvětlil Scheinherr Našemu REGIONU. O sobě říká, že je zastáncem zachování Libeňského mostu v jeho stávající podobě. „Je to unikátní doklad kubistické architektury, který po rekonstrukci skvěle zapadne do svého okolí. Projekt dálničního mostu ostatně zastupitelstvo odmítlo v roce 2016 i hlasy ODS a paní náměstkyně osobně. Jako náměstek pro dopravu jsme s mým týmem to usnesení vzali vážně a po 30 letech diskusí a planých slibů stavbu konečně dotáhli k realizaci. Jestli si má někdo něco zapamatovat, tak že se konečně staví,“ dodal.

    Demolice

    Bourá se část Libeňského mostu blíže k Palmovce, takzvaný inundační most. Ten je je v havarijním stavu a od letošního ledna na něj nesměla auta, tramvaje ani pěší a cyklisté. Na místě je těžká technika, která konstrukci strhává z Boudníkovy ulice. Demolice potrvá do letošního září a pak zahájí Technická správa komunikací (TSK) stavbu nového mostu. Ta potrvá asi dva roky. Automobilová doprava zůstane po celou dobu zachována. Projekt opravy mostu přes Vltavu TSK připravuje a kdy na něm začne, zatím není jasné.

    Bouraná část soumostí slouží jako preventivní ochrana před povodní, stojí na břehu a při záplavách pod ní může protékat voda. Most v části přes Vltavu není v havarijním stavu a v únoru na ni dopravní podnik provizorně vrátil provoz tramvají. Libeňský most stavbaři dosud nikdy neopravovali. Praha chystá jeho kompletní rekonstrukci již řadu let.

    Kolaps konstrukce

    Při přípravě demolice začala konstrukce kolabovat. „Je vidět, že stav tohoto konkrétního oblouku byl skutečně velmi špatný, že bylo velmi na místě, že se to v lednu uzavřelo,“ řekl k tomu náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

    Dělníci budou nyní demolovat hlavní oblouk této části soumostí. Následně zbourají oblouk přes Štorchovu ulici a o letních prázdninách nakonec i most přes Voctářovu. Bourání má skončit v září. „Obnažíme základy inundačního mostu a na nich pak budeme pokračovat dál po schválení v povolovacím procesu. Pevně doufám, že se nám povolení podaří získat, abychom mohli začít s výstavbou,“ řekl náměstek ředitele TSK Josef Richter.

    Silničáři při nynějších pracích nejdříve odtěžili zeminu, kterou použili na podložení oblouku, aby samovolně nespadl. „Postupně jsme začali z boku odstraňovat zábradlí, římsy, pak se přišlo k tomu vlastnímu oblouku, kde se kleštěmi sáhlo na vrcholový klenák a tím pádem došlo ke kolapsu konstrukce,“ řekl Richter. Konstrukce je podle něj nestabilní a dělníci kvůli hrozícímu pádu budou muset postupovat velmi opatrně.

    Libeňské soumostí tvoří šest mostů, stavbaři ho postavili roku 1928 podle návrhu významného architekta české moderny Pavla Janáka. Ten je mimo jiné rovněž autorem části nedalekého Hlávkova mostu, několika vil ve Střešovicích nebo Škodova paláce či Hotelu Juliš v Praze 1.

    S využitím ČTK



    Nepřehlédněte