• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Vyroste v blízkosti Úžic gigantické logistické centrum?

    Podle našeho zjištění by měl blízko obce Úžice, za železnicí od Kozomína směrem na Veltrusy, vyrůst gigantický areál společnosti Daimler, výrobce automobilů Mercedes-Benz, o němž však většina místních neměla ani tušení.

    Sklad by měl postavit nizozemský průmyslový developer Central Trade Park (CTP), který už má na okolních pozemcích několik skladů, například distribuční centrum amerického módního výrobce VF Corporation a rozestavěný sklad velkoobchodního řetězce Makra, který má být pilotním projektem pro celou Evropu a pokud se osvědčí, vzniknou podobné technologiemi prošpikované sklady i jinde. V budoucnu by u Úžic mohla být i továrna americké společnosti GE Aviation na letadlové motory. Investice za miliardy korun zvažuje v Česku i další německá automobilka BMW, i když ta se rozhlíží spíše po lokalitách na Ústecku nebo Karlovarsku, kde by chtěla postavit testovací centrum pro samořiditelné vozy.

    Nově vybudovaný sklad by měl sloužit německé automobilce Daimler, která by v něm skladovala náhradní díly pro své automobily v celé Evropě. Svou rozlohou 229 tisíc metrů čtverečních by šlo o největší stavbu tohoto druhu v republice, dvakrát větší než dosud největší sklad Amazonu v Dobrovízi. Plocha by pro názornost odpovídala třem Karlovým náměstím v Praze. V obrovské budově by našlo práci zhruba 900 lidí, velkou část úkonů by ale vykonávali roboti. Počítá se s třísměnným provozem včetně víkendů. Součástí areálu budou také kanceláře, zřejmě i vlastní požární stanice, a parkovací stání pro 550 osobních automobilů. Celková rozloha areálu počítá se 439 tisíci m². Začátek stavby je naplánován na druhé čtvrtletí příštího roku a dokončena by měla být v roce 2020. Cenu stavby obdobně velké haly odhadují odborníci na více než tři miliardy korun.

    Daimler expanduje směrem na Východ

    Stavbu v Úžicích sice mluvčí automobilky Evelyn Schwedesová nepotvrdila s tím, že dosud nepadlo rozhodnutí o konkrétní lokalitě, nicméně uvedla, že automobilka plánuje postavit nový sklad ve východní Evropě, aby efektivněji řídila logistiku autodílů. Logistické centrum v České republice dává smysl z pohledu expanze výroby mercedesů směrem na Východ.

    Záhadné schvalování

    Česko o výstavbu skladu pro Daimler soupeřilo s Polskem a zřejmě tento souboj vyhrálo, je však zvláštní, jak je o projektu v Úžicích informováno. Nikde není zmiňován jako projekt skladu pro Daimler, uváděn není ani developer CTP, ale píše se o něm jen jako o projektu Lord nebo D87. Obce dotčené výstavbou se o něm dozvěděly až na poslední chvíli, kdy byly vyzvány, aby se do čtrnácti dnů vyjádřily k zamýšlenému projektu. Obce měly možnost připomínkovat nejpozději do 11. září, a pokud by tento termín prošvihly, stavbě by v plném plánovaném rozsahu pravděpodobně už nic nezabránilo.

    Zátěž pro životní prostředí

    Pokud by se plán realizoval, znamenalo by to každý den zhruba 620 průjezdů nákladních vozidel, 200 průjezdů dodávek a 1 280 průjezdů osobních automobilů. Celkově to znamená denní navýšení dopravy o 2 100 vozů na silnici třetí třídy. Přitom už dnes je provoz na hranici únosnosti, když tady projede denně 10 tisíc aut. Podle všeho by spolu s logistickým centrem došlo ke zdvojnásobení dopravy. Hlavně, když se ještě připočítají odhady zvýšení provozu, spojené se schváleným letištěm Vodochody. Zátěží je také nadměrná hlučnost a vypouštění odpadních vod.

    Požadavek na rychlé vyjádření

    „Kozomín dostal od kraje informaci poštou, což není úplně standardní. Psaní se zasekne a obce přitom mají na vyjádření jen krátký čas. Je přitom potřeba dostatečně prostudovat materiály. Kdyby se obce neozvaly, nedošlo by ani k posuzování od EIA,“ říká zastupitelka obce Kozomín Klára Rothová.

    Připomínky k záměru mají prakticky všechny obce, nejen ty bezprostředně postižené, Úžice, Kozomín a Chvatěruby, jež jsou účastníky EIA.  S obavou na projekt nahlížejí rovněž další, které sice nejsou formálně do schvalovacího procesu zapojeny, ale cítí se být záměrem výrazně ovlivněny, jako sousední města Kralupy nad Vltavou a Veltrusy. Město Veltrusy vydalo dokonce vyjádření, v němž se zdůrazňuje, že „záměr realizace není jednoznačně v souladu s Programem zlepšování kvality ovzduší Zóna Střední Čechy – CZ02.“

    Developer neměl stanovisko EIA

    Pod tlakem okolností tak už developerská společnost CTP předložila Krajskému úřadu Středočeského kraje dokumentaci k posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA (Environmental Impact Assessment, česky Vyhodnocení vlivů na životní prostředí), které se tím teď bude muset také na základě nesouhlasu z okolních obcí zabývat. Jde o proces, jenž si klade za cíl určit, jaký vliv bude mít konkrétní stavba nebo jiný projekt na obyvatelstvo a životní prostředí. Princip tohoto řízení spočívá v tom, že připomínky a námitky k danému projektu může vznést kdokoli z veřejnosti, čímž by mělo být zajištěno skutečně objektivní posouzení problému a mělo by být zabráněno případným negativním dopadům. Podle mluvčího Středočeského kraje Pavla Lochaře by měl kraj své stanovisko sdělit do tří týdnů.


    Témata:

    Nepřehlédněte