ZDRAVÍ V KAPSE: Léto ve zdraví. Poradna doktorky Skulínkové

6.8.2022
Kristina Skulínková

Léto je v plném proudu a užíváme si sluníčka, teplíčka a zaslouženého volna! Meteorologové hlásí, že srpen bude neobyčejně teplý, tak se máme na co těšit! Jen pozor – jako všechny mocné živly je i slunce dobrý sluha, ale zlý pán!

Tekutiny

V horkém počasí je nutný dostatečný přísun tekutin – přičemž nečekejme na chvíli, kdy se dostaví žízeň, ale pijme průběžně během celého dne. Především děti a senioři často ani pocit žízně nevnímají, proto jim musíme tekutiny připomínat a nabízet.

Nejlepšími tekutinami k pití jsou čistá voda, případně ředěné džusy nebo i ovocné a bylinkové čaje – však je nemusíme popíjet horké, ale nechat je vychladnout. Zavodňovat se můžeme i výběrem vhodných potravin – v létě se přímo nabízí konzumace zeleninových salátů, šťavnatého ovoce, ale i polévek – ty dodají jak tekutiny, tak sůl, kterou ve větší míře vypotíme.

Úžeh

Když jste dlouho na přímém silném slunci, mozek se přehřívá. Můžete dostat úžeh, který se projeví nejčastěji bolestí hlavy, nevolností, někdy i zvracením a horečkou. Pokud vás čeká dlouhý pobyt na přímém slunci, obzvlášť kolem poledne, chraňte se pokrývkou hlavy! První pomocí při úžehu je dostat postiženého ze slunce, chladit hlavu pomocí chladných obkladů a podávat dostatek tekutin.

Úpal

Úpal znamená celkové přehřátí organismu. Nejčastěji k němu dochází, když jsme delší dobu v horkém prostředí se špatným přívodem čerstvého vzduchu, vysokou vlhkostí a málo pijeme. Příznaky úpalu jsou podobné jako u úžehu. Pomoc je jednoduchá – odvést postiženého na chladné místo s dostatkem vzduchu, svléknout neprodyšný oděv, podávat chladné tekutiny a omývat či otírat tělo chladnou vodou – ne ale ledovou!

Režim

Čas dovolených je krásný, ale vypadnutí z našeho běžného rytmu a zvyklostí někdy může rozházet naše zdraví. Dlouhé cestování se snažme zmírnit častějšími přestávkami na protažení, klimatizaci si nepleťme s lednicí, letní nepravidelná strava a přejídání se také není nutnost – naopak zůstaňme střídmí i během dovolené, abychom se nepotýkali se zažívacími obtížemi.

Možná ani to ponocování nepřináší tolik výhod – raději běžme spát včas a užijme si svěží letní ráno v plné síle. A exrémní vedra nemusíme hasit extrémně ledovými nápoji a litry zmrzliny – všeho s mírou. O střídmosti v konzumaci alkoholu ani nemluvě. Snažme se i během letních dobrodružství nastavit jakous takous rovnováhu, abychom se nevykolejili až příliš a nepřekvapila nás choroba.

Ani přes prázdniny prostě nezapomínejme, že radost nespočívá v kvantitě, ale především v kvalitě. Přeji vám stálé zdraví!

P. S.: Pokud by vás zajímaly další jednoduché a praktické tipy pro zdraví a pohodu, navštivte Facebook nebo Instagram Zdraví v kapse.


Témata:

Nepřehlédněte