V Klánovickém lese, který se rozprostírá i u obce Jirny, zůstávají vyježděné koleje po těžbě. Zničený je i mostek, který les zdobí a přes který se dá přejít. Ukazuje se tak, že vyježděné koleje jsou nejen v lesích na Jesenicku a v Beskydech, kde se těží kvůli kůrovcové kalamitě. Vlastníci těchto lesů jsou různí – státní i soukromí. Problém je, že na opravy nemají obce většinou peníze a kraje příliš nepomáhají. Situaci v Moravskoslezském kraji řešilo i Ministerstvo zemědělství, zabýval se jím i sněmovní seminář, konaný pod záštitou moravskoslezské poslankyně Olgy Havlové (Úsvit).
Těžba v chráněné krajinné oblasti
Problém se však, byť zde kůrovcová kalamita není, týká i lesa u obcí v bezprostředním okolí Prahy, třeba právě Klánovického lesa u Jiren. Místní obyvatelka Alena Jiříková, jež je odbornicí na životní prostředí, navíc upozorňuje na to, že podle platné legislativy by těžaři měli po sobě nechat cestu ve stavu, v jakém byla před těžbou. „V Jirnech to nedodržují. Navíc je to chráněná krajinná oblast, kde by podle mého názoru měla být těžba regulována,“ uvedla pro Náš REGION.
Vadí jí i jiné záležitosti. „Jsou vysazovány stromky, ale následně nejsou udržovány. Jak dochází ke změně klimatu, stromky usychají. Když už jsou sázeny, měla by být zároveň zajištěna i služba, díky které by dřeviny přežily. Problémem je i to, že není dostatek deště, dřív srážky stačily, aby stromy neusychaly, dnes bohužel ne. A ještě jedna věc mi vadí – kolikrát je v lese nevynesen pytel s odpadky, které pak rozfouká vítr,“ dodala.
Z radnice jsme se dozvěděli, že tato část lesa patří soukromému vlastníkovi, obec ji tedy nijak neřeší. Možná by tedy opravdu stačilo dodržovat platnou legislativu a cesty po těžbě uvádět do původního stavu.
Andrea Cerqueirová