Nejslavnější filmy natočil za německé okupace. Konkrétně do roku 1942. Potom však musel nést následky toho, že se odmítl rozvést se svojí židovskou manželkou. A věrný jí zůstal i pak, když u ní následkem válečných útrap propukla schizofrenie.
Role elegánů v drahých oblecích, kteří si užívají přízně krásných žen, byly pro Oldřicha Nového jako stvořené. Díky nim se z Nového stala skutečná filmová hvězda. Jeho kariéra ale paradoxně vrcholila za protektorátu, kdy se Hitlerovi pohůnci snažili dát Čechům chléb i hry, a tak si zajistit jejich spolupráci zejména ve zbrojařském průmyslu, ale i v dalších odvětvích důležitých pro hladký chod třetí říše. Protože se však nemínil vzdát své lásky k ženě, která neměla nacisty požadovaný árijský původ, zaplatil za to nejen svou kariérou ale málem i životem.
Životní láska
Skončil v koncentráku, ale ani tam neztrácel svůj šarm a vytříbené chování. Jeho spoluvězeň, autor nesmrtelného Ferdy Mravence Ondřej Sekora, později vvyprávěl, jak tam naopak všechny kolem sebe povzbuzoval – přehrával jim scény ze svých slavných filmů, zpíval jim známé šlágry nebo vyprávěl vtipy. A nikdy si nestěžoval. Jednoho dne se pak dokonce rozhodl utéci a až do konce války se pak skrýval v nemocnici Na Bulovce, s tváří ovázanou obvazem, aby ho nikdo nepoznal.
Legenda Divadla na Palmovce, herec Jan Skopeček, zase často vzpomínal, jak mu Nový zachránil život už ve vlaku cestou do koncentračního tábora, když trpěl vysokými horečkami. Dal mu svou deku, zajistil mu místo k ležení a staral se o něj, dokud se zas nevrátil k vědomí.
Nového ženě, umělecké fotografce Alici Wienerové, pevný postoj jejího manžela tváří v tvář německým perzekucím – a také intervence Adiny Mandlové u nacistických pohlavárů – patrně zachránily život. Polovina její rodiny, včetně otce, který býval zámožným ředitelem jedné pražské banky, se ale bohužel konce války nedožila. Alici tato rodinná tragédie poznamenala natolik, že později psychicky onemocněla. Džentlmen Nový jí ale zůstal věrný i za této situace.
Dcera bez matky
A neměl to s ní vůbec lehké. Ačkoliv seriál Bohéma o filmových hvězdách 1. republiky ho zpodobnil jako záletníka, říkalo se o něm, že Alice neměla k žárlivosti důvod. A ona žárlila dokonce i na dceru Janu, kterou spolu vychovávali. Tu si jednoho dne domů přinesl Nový ještě v peřince. V rodném listu jméno matky chybělo a on sám nikomu nikdy neprozradil, kdo jí byl. Nicméně svou dceru upřímně miloval a Alici to strašně vadilo. Podle některých názorů prý proto, že jí neustále připomínala ženu, která – na rozdíl od ní – měla Novému porodit dítě.
Jenže ačkoliv se objevilo spoustu spekulací, kdo je Janinou matkou, podle spisovatelky Blanky Kovaříkové tato žena zemřela hned při porodu a otec Jany jí dal novorozenou holčičku okamžitě k adopci. A Nový prý svou ženu Alici v rodném listu raději uvádět nechtěl, aby její židovský původ nekomplikoval dceři budoucnost.
Opravdovou příčinou Alicina špatného chování k Janě ale nejspíš byla právě ona duševní nemoc, která jí ničila život. Jana to nakonec nevydržela a poměrně ve zlém z domova odešla. Za otcem pak začala zase jezdit až po macešině smrti.
Konec v osamění
Navzdory všem těžkostem ale Nový Alici stále miloval a její smrt ho zlomila. Přežil ji o dlouhých šestnáct let, ale nikdy se s její ztrátou zcela nevyrovnal. A nedokázal se smířit ani se stářím a s odchodem ze slávy, který začal už s nástupem komunistů, kteří neměli pro charaktery, jež Nový představoval, ve své socialistické kinematografii místo.
Nový se ale nevzdory režimu neustále snažil být tím elegantním džentlmenem, který si potrpí na kapesníček v náprsní kapsičce saka. Když ale jednou zaslechl nějaké mladé dívky, jak jej na ulici s despektem hodnotí, uzavřel se do svého bytu a kromě své dcery a pár nejbližších osob, už nikoho u sebe doma nepřijímal. A i s některými z hostů mluvil jen přes paravan, aby neviděli, jak se na něm podepsal zub času. Od narození slavného Žižkováka a hvězdného milovníka uplyne v neděli 7. srpna 123 let.
Kristián
Nejslavnější Nového filmovou rolí byl Kristián, neodolatelný svůdce krásných žen, do něhož se jeden večer v měsíci promění nenápadný úředník z cestovní kanceláře. Pak se vždy vrací k manželce a ke svému skromnému životu. Jednou ale narazí na dívku v podání Adiny Mandlové, která se jeho svůdným hlasem oklamat nedá…
