Ideální denní dávka kávy. Vejdete se do tolerance?

9.1.2019
Filip

S novým rokem přicházejí i nová předsevzetí. Vedle příslibu „Začnu cvičit“ nebo „Přestanu kouřit“, najdeme i předsevzetí „Budu pít méně kávy“. Není se čemu divit. Oblíbenost kávy neustále stoupá a rychle roste její spotřeba na jedince. V Česku je oblíbená zejména káva instantní a průměrná česká domácnost vypije až 700 šálku ročně. To mnohé vědce logicky přivádí k otázce, ohledně kávy a lidského zdraví. Informace lze nalézt ať už od vědců, kteří pití kávy doporučují nebo kteří jsou v zásadě proti její konzumaci.

Pokud jste se tedy rozhodli vaši konzumaci tohoto nápoje kontrolovat nebo snad omezit, dle mnohých existuje ten správný počet šálků, které si denně dopřát.

Slavná Einsteinova fotografie. Jak vznikla fotka s vypláznutým jazykem?

Kolik šálků denně?

Univerzita v Edinburgu se této otázce rozhodla věnovat a 17. října 2017 představila výsledky své práce. Nejednalo se pouze o nové poznatky ale převážně o tzv. metaanalýzu předcházejících výzkumů týkající se kávy. Vědci pracovali s více než 200 výzkumy, výhradně zaměřených na zdravotní výsledky spojené s konzumací kávy. 

Jejich výsledným číslem je 3 – 4 šálky na den. Je to počet kdy vám káva stále pomáhá s náročným dnem a dokáže vás nabudit a mezi množstvím kofeinu, který je zdravotně nebezpečný.

Když vás někdo pochválí, cítíte se trapně? Tipy, jak se s tím vypořádat

Ať už vás výzkum svým výsledkem potěšil, nebo naopak. Je třeba ho brát s rozvahou. Jednotlivé analýzy které vědci zkoumali, totiž pracovali s odlišnými velikostmi šálků a s různou intenzitou připravené kávy. Čísla jsou tedy spíše jen hrubým odhadem.

Přesto je káva stále spojována se spíše pozitivními aspekty, a vzhledem k tomu, že na světě se za den vypije více než 2 miliardy šálků kávy, je to dobrá zpráva.

Vliv kávy na naše zdraví

Je prokázáno, že kávový zvyk 3 nebo 4 šálky denně, má příznivy vliv na snížení rizika srdečních onemocnění. Navíc, extra šálky nad rámec průměru nebyli ani tak škodlivé, jako spíše s minimálním účinkem.

Dále je spojena s nižším výskytem cukrovky typu 2, žlučových kamenů, dny a některých typů rakoviny. Její účinky se projevily i u Parkinsonovi choroby, deprese nebo Alzheimerovy choroby.

Severská dieta jako start do nového roku. Zhubněte bez hladovění a nestresujte se

Zvláště velký účinek má v případě snížení rizika rakoviny jater.

Samozřejmě existují výjimky. Například těhotné ženy by měli počet šálků omezit co nejvíce. A to maximálně na jeden šálek denně.

Obecně tedy můžeme říci, že káva je se svými pozitivními vlivy na naše zdraví, výborným zpestřením dne. Ovšem, stejně jako u všeho platí, že nic se nemá přehánět.



Nepřehlédněte