Jak vznikal Pražský Semmering. Pražané jej znovu ocenili zejména v době mohutných povodní

První veřejná železnice zahájila svoji činnost v roce 1825. Stalo se tak v Anglii a kromě zboží tehdy poprvé v historii přepravovala rovněž i osoby. Rozvoj železniční dopravy v průběhu 19. století se již během několika desetiletí projevil zejména tím, že byla postupně vybudována hustá dopravní síť, která velice razantně dokázala zkrátit tehdejší cestování nejen po Evropě, ale rovněž i v Severní Americe. Železnice se stala urychlovačem nástupu průmyslové revoluce, způsobila nutnost vzniku těžkého průmyslu a vytvořila předpoklad velké poptávky po železe, oceli i strojích. Rozmach železnice s sebou přinesl rovněž i nutnost modernizace technologie výstavby mostů a tunelů, aby bylo možné budovat nové železniční úseky.

Do Prahy dorazila železnice od Olomouce v roce 1845 a roku 1851 byla zprovozněna trať z Prahy do Drážďan. V srpnu 1872 byly pak vznikem Pražské spojovací dráhy provázány veškeré již existující a navíc rovněž i teprve naplánované železnice, které přicházely do Prahy.

Druhý nejvyšší kamenný most ve střední Evropě slouží už 118 let. Víte, kde je?

Jednou z nich byl i tzv. Pražský Semmering, tedy dráha z Hostivic na Smíchov. Všeobecný provoz na této trati byl zahájen o měsíc později, tedy v září 1872. Pojmenování „Pražský Semmering“ si tato trať vysloužila podle proslulé horské alpské dráhy, a to zejména zásluhou svých poměrně impozantních viaduktů a sklonových poměrů vůbec, tedy v podstatě díky vinutí doslova přes hory a přes doly. I když se v podstatě jednalo o poměrně krátkou trať, právě vzhledem k těmto náročným podmínkám byla budována dva roky, tj. v letech 1870 – 1872.

Dvacátý nejvyšší most na světě, druhý nejvyšší most v USA a první největší oblouk na západní polokouli

 

I když železnice představovala dopravu zejména meziměstskou a příměstskou, stala se také platným dopravním prostředkem v rámci města, jak bylo patrné ze stále přibývajícího počtu zastávek, které byly zřizovány zejména po vzniku Velké Prahy v roce 1922.

Tip na výlet: Most, který byl vystavěn za rekordních 120 dní a další významné, volně přístupné památky Mladoboleslavska

A osmdesát let poté se nám význam pražské železnice znovu připomíná, a to v době povodně, kdy vlaky suplovaly ochromené pražské metro a kupříkladu po Pražském Semmeringu se jezdilo kyvadlově mezi Smíchovem a Zličínem.

Dnes, 04:00
Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) navrhne vládě, aby hejtmani mohli nařídit pracovní povinnost zdravotníkům...
Dnes, 04:00
Když v roce 1834 vyhořel Westminsterský palác, vyhlásili britští politici soutěž o nejlepší projekt nové...
Včera, 21:20
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Včera, 21:20
Prezident Miloš Zeman požádal na popud premiéra Andreje Babiše (ANO) Čínu o dodávku čínské vakcíny...
Včera, 17:32
Premiér Andrej Babiš (ANO) chce pro letošní maturanty takzvanou úřední maturitu. Nemuseli by tak podle...
Včera, 15:39
Pokud se zaměstnanec odmítne testovat na covid-19, nesmí mu zaměstnavatel umožnit vstup na pracoviště. Může...
Včera, 15:35
Už po 25. narozeninách se na pleti začnou objevovat první vrásky a jemné linky, které...
Včera, 15:26
K zapojení do péče o pacienty s covidem by se mohli přidat například plastické chirurgie,...
Včera, 15:06
Střední odborné učiliště v Kaplici pokračuje v praktické výuce i ve zpřísněném koronavirovém režimu. Zatímco...
Včera, 12:42
Česká republika má dojednaných 19 míst pro české pacienty s covidem-19 v Německu. Dvacítku míst...
Včera, 11:15
I když francouzský vojevůdce a císař Napoleon I. Bonaparte (15. srpna 1769 – 5. května...
Reklama