Luxusní jídelní vůz, kde se psaly dějiny. Vagón z Compiègne

Důstojník v černé uniformě, s páskou přes oko, které mu už nikdo nevrátí, bedlivě pozoruje četu vojáků, která plní jeho rozkazy. Nejde při nich o život, proto jsou prováděny s rozmyslem a pečlivě. Tritolové nálože jsou rozmístěny jako podle příručky, a několik kanystrů s drahocenným benzínem bude také brzy obětováno. Zde je naštěstí na podobnou akci klid i čas. Už dávno si odvykl ničemu se nedivit. Tak jako nyní, na tomto seřaďovacím nádraží. Desítky prostřílených lokomotiv, snadné terče amerických kotlářů. Nemá smysl je opravovat, stejně by nedojely ke svému cíli. Rusové se blíží k Odře a americké tanky už je skoro slyšet.

Tak nějak se možná celá scéna odehrála. Zde, v Durynsku, u obce Crawinkel, kde byly rozsáhlé železniční tunely, s opravářskými dílnami. Tím vagonem určeným ke zničení, byl luxusní jídelní vůz, vyrobený ve Francii, v roce 1914. V roce 1918 se stal štábním vagonem francouzského maršála Ferdinanda Foche. Nový stát, s názvem Československo, ještě pobýval na novorozeneckém oddělení, když se v tomto vagonu odehrál pro Německo potupný akt podepsání příměří, s vítěznými mocnostmi Dohody. Francouzská a britská generalita, za Německo politici, zplnomocnění novou německou vládou. Podpis císaře Viléma na abdikační listině byl ještě mokrý a maršál Paul von Hindenburg, do té doby pravá ruka císaře, se tohoto ponížení nezúčastnil. Příměří bylo podepsáno 11. 11. 1918.

Chcípali v zákopech a jejich rodiny doma hlady. První světová válka očima libockého faráře

Být poraženým ve válce je vždy ponižující. Možná, že v tomto případě to bylo zmírněno tím, že příměří podepisoval také civilista, člověk, kterému poražené Německo příliš k srdci nepřirostlo. Horší bylo to, co přišlo potom. Přesněji řečeno, co přišlo v následujících letech. Trest by měl být úměrný provinění, a co si budeme povídat, máslo na hlavě měly i vítězné mocnosti. Zde to s potrestáním Německa přehnaly. Versailleská smlouva už byla za hranou. Tehdy, v roce 1919, to však nikomu nepřipadalo. Nepřiměřenost trestu nevede k nápravě. Vede jen k pocitu křivdy a k touze po pomstě.

Když demokracie selže, aneb jak se Hitler stal německým kancléřem a zrodil se Führer. Zcela legálně

Ve vagonu bylo podepsáno příměří, nikoliv kapitulace. K tomu došlo až o dva roky později a jinde. Příměří, které se protáhlo na dvacet let. Vidět nepřítele na kolenou je jistě povznášející pocit a vítězové mu podlehli. Není divu, za prvé všichni ještě měli v paměti ty statisíce mrtvých. Státník však umí hledět za horizont. Tehdy u podpisů však neseděl žádný. Porazit nepřítele budiž, který voják by z vítězství neměl radost. Kopat však do ležícího se může nevyplatit a zde se to naplnilo měrou vrchovatou.

Tak skončilo Prusko. Jeho poslední císař Vilém II. měl být souzen jako válečný zločinec

Každý chvilku tahá pilku, říká přísloví, a zde se to vyplnilo beze zbytku. Němečtí generálové, kteří srazili Francii na kolena, by zřejmě na nic takového nepřišli. Jejich vrchním velitelem však byl bývalý desátník. Pomstychtivý, fanatický poddůstojník první světové války, jménem Hitler. Jeho pocit bezmocného vzteku, který v něm už dvacet let hlodal, se konečně dočkal naplnění. Třeba mu to poradil jeho kulhavý ministr propagandy, který měl dostatečný smysl pro symboliku. Vagon, kde se odehrálo podepsání prvního příměří, měl posloužit znovu. Byl přistaven na původní místo. Tentokrát se však role vyměnily. Na příkaz Hitlera byl potom tento vagon odvezen a vystaven v Berlíně, jako důkaz toho, že ponížení Německa bylo odčiněno.

FOTO: Vagón z Compiègne

Vagón z Compiègne - podepsání příměří 11.11.1918Vagón z Compiègne - 11.11.1918 (1)Vagón z Compiègne - podepsání příměří 11.11. 1940, fotografieVagón z Compiègne - 22.6.1940Vagón z Compiègne - hitler
Další fotky
Vagón z Compiègne - pamětní deska v obci Crawinkel

Německý válečný stroj se však zadrhl, a to bylo také příčinou zániku jídelního železničního vozu z Compiègne. I když Hitler na konci války již ztrácel smysl pro realitu, zde si zachoval jasnou hlavu. Nikdy by nepřipustil, aby se historie opakovala potřetí. Zřejmě projevil obavy, jeho věrný Heinrich vydal rozkaz černým uniformám a osudový vagon zmizel definitivně ze světa. Na výsledku války to však nezměnilo pranic. Němečtí generálové se opět podepsali. Tentokrát to však nebylo už příměří, ale bezpodmínečná kapitulace.

 

Dnes, 08:03
Přesně před dvaašedesáti lety došlo k tragické události na železnici u Frýdlantu v severních Čechách....
Včera, 16:00
Dědeček na prastaré, zažloutlé fotografii, se usmívá. Bůhví, kdo tu fotku před více než sto...
Včera, 12:04
Někteří vlastníci pozemků v Netvořicích na Benešovsku nesouhlasí s obchvatem. Podmiňují jeho stavbu platným stavebním povolením...
Včera, 11:30
Kdo by neznal Woodstock? Tím naším byl 1. Československý beat festival v roce 1967 v...
Včera, 10:02
Pořád je se co učit, a tak se mohou leccos dozvědět jak začínající hospodyňky, tak...
Včera, 08:03
Půvabná francouzská herečka Geneviève Grad, kterou znají filmoví fanoušci jako Nicole, dceru Ludovica Cruchota (Louis...
2.7.2020
Což je vlastně až neuvěřitelné, když uvážíme množství, brutalitu a především zvláštní provedení trestných činů....
2.7.2020
Pamatovat si filmové hlášky je oblíbeným sportem, či koníčkem mnoha lidí. Soutěží mezi sebou, zkoušejí...
2.7.2020
28. června jsme si připomněli 106. výročí zavraždění následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d´Este. Jeho...
2.7.2020
Jednotný konsensus, kde se vlastně nachází geografický střed Evropy, neexistuje. Záleží na použitých metodách výpočtu...
Reklama