Mléčně kvašená zelenina dodá tělu potřebné vitamíny a její složení je jen na vás

1.2.2020
Karel Hutr
Další fotky

Už naši dávní předkové věděli, že kysané zelí je zdrojem úžasných látek pro oslabený organismus v zimním období. Nakládaly se ale i jiné druhy zeleniny, respektive jejich kombinace. Ale vždy bylo a je základem náš poklad – hlávkové zelí. Ostatní ingredience můžeme doplňovat, ale i obměňovat podle našich mlsných jazýčků.

Kvašení zlepší využití zeleniny

Mléčně kvašená zelenina je prostě úžasná nejen pro zdraví, ale je i chutná, pikantní a ideální jako příloha k jiným pokrmům. Kvašenou zeleninu si můžeme připravit kdykoliv, protože suroviny seženeme po celý rok, pokud zrovna nemáme ze svojí zahrádky úrodu pěkně naskladněnou. Vše ale celou zimu nevydrží, a tak už naši předkové využívali kvašení k delšímu uchování úrody.

Penízovka sametonohá, chutná zimní houba nesmrtelnosti

Krátkodobě kvašené zelenině se po anglicku říká pickles. Je to jednoduchá metoda, jak uchovat zeleninu, a ještě její výživovou hodnotu vylepšit. Kvašení zajistí bakterie mléčného kvašení a trvá několik dní až týden. Můžete si i podle chutí dopřát jinou kombinaci druhů zeleniny. Mléčné kvašení zeleninu obohacuje o vitamín C, enzymy, kyselinu mléčnou a také laktobacily. To má samozřejmě blahodárný vliv na posílení organismu nejen v zimě, ale i na podporu trávení.

Základem je vždy zelí

Pokud s tím nemáte zkušenosti, vycházejte z toho, že začnete kvasit zeleninu o hmotnosti přibližně jednoho kilogramu. Pokud se tomu budete věnovat i nadále, vychytáte nejen složení zeleniny, ale i dávkování základních ingrediencí, které mají vliv třeba na kyselost či pikantnost konečného produktu. Jak tedy na to? Nakrájejte nebo nastrouhejte asi kilogram zeleniny. Velikost kousků je podle vašeho uvážení. Základem bude hlávkové zelí, k němu doporučujeme mrkev, ředkev, červenou řepu a trocha cibule. Pikantní chuť docílíte přidáním jemně nastrouhaného křenu. Zásadní jsou pak ingredience – na kilogram zeleniny potřebujete 10 až 15 g mořské soli. Pamatujte si, že čím více soli, tím je zelenina kyselejší. Hodí se přidat trošku drceného kmínu, neuškodí přihodit pár kuliček jalovce. Zásadní je pak celou směs řádně promíchat a promačkat, jako když se šlape zelí.

česnek zdraví

Období viroz a chřipek je tady. Vylepšete si svoji odolnost česnekovým sirupem

V chladničce vydrží i měsíce

Poté zeleninu napěchujeme do sklenic nebo do kameninové nádoby tak, abychom vymačkali vzduch. V první fázi kvašení zeleninu jen zakryjte, bude následovat prudké kvašení a začne přetékat nádoba či sklenice. Proto položte nádoby se zeleninou do nějaké mísy nebo na plech, aby vám voda netekla všude. Tato fáze trvá tři až pět dní při pokojové teplotě. Když se prudké kvašení zmírní, můžeme nádoby se zeleninou přemístit na chladné místo nebo do lednice a po vychlazení pevně uzavřeme. Chlad zastaví kvašení a zelenina vydrží několik měsíců. Musíte ji mít ale stále ponořenou ve své šťávě.

FOTO: Mléčně kvašená zelenina je plná vitamínů

Mléčně kvašená zelenina je plná vitamínů - kvašená zelenina, zdraví, jídloMléčně kvašená zelenina je plná vitamínů - Červená řepaMléčně kvašená zelenina je plná vitamínů - zelí zeleninaMléčně kvašená zelenina je plná vitamínů - Nakládaná zeleninaMléčně kvašená zelenina je plná vitamínů - pickles zelenina
Další fotky
Mléčně kvašená zelenina je plná vitamínů - pickles zeleninaMléčně kvašená zelenina je plná vitamínů - zelí zeleninaMléčně kvašená zelenina je plná vitamínů - zelenina

Zeleninu pak můžete konzumovat samostatně nebo jako přílohu. Když se kvašení budete věnovat i nadále, můžete zvolit jinou kombinaci zeleniny ve spojení se základem, kterým je hlávkové zelí. Vyzkoušet můžete třeba vodnici, můžete přidat nakrájený celer a další druhy kořenové zeleniny. Je to jen na vás a vaší chuti.



Nepřehlédněte