• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Tajná stanice metra. K čemu ji komunističtí papaláši chtěli použít?

    Další fotky

    Na pražském Klárově před více než 65 lety začala vznikat první stanice metra, konkrétně se začala stavět od 7. září 1952. Celá výstavba trvala dlouhých 8 let, do 1. června 1960 v utajení. Svému účelu stavba však nikdy nesloužila, nebyla ani propojena tunelem na trati metra linky A.

    Kvůli stavbě na 8 let odklonili pozemní hromadnou dopravu

    Metro v Praze plánovali postavit už nacisté, ale jeho výstavbě zabránila pokračující válka. Stanice metra na Klárově se podle wikipedie objevila v projektu pražského metra už roce 1941, tedy 11 let předtím, než ji za socialismu začali stavět. V tomto projektu, který vypracovala Projekční kancelář podzemní dráhy, byl dokončen generální projekt linky A, která měla vést z Dejvic na Pankrác a generální projekty linek B (Smíchov – Libeň) a C (Výstaviště – Flora).

    FOTO: metro Klárov – tajná stanice metra

    metro Klárov – tajná stanice metra - Souprava metra, metro,metro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (2)metro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (1)metro Klárov – tajná stanice metra - Metro Klárovmetro Klárov – tajná stanice metra - Stanice Klárov
    Další fotky
    metro Klárov – tajná stanice metra - Stanice Klárovmetro Klárov – tajná stanice metra - Stanice Klárovmetro Klárov – tajná stanice metra - Klárov, Malá Strana, Úřad vládymetro Klárov – tajná stanice metra - úřad vlády wikimetro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (3)metro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (5)metro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (4)

    Po dobu let, kdy se objekt stanice/krytu na Klárově budoval, byla v úseku mezi Klárovem a Čechovým mostem odkloněna všechna hromadná doprava směrem na Letnou. Veřejnost se o existenci podzemního objektu pod Klárovem dozvěděla až v roce 2002 při velkých povodních. Samozřejmě to rozvířilo mnoho otázek. Dlouho se přesně nevědělo, jestli šlo skutečně o metro, které nezačalo fungovat nebo o utajovaný kryt pro komunistické papaláše, což by dávalo smysl, protože vchod do objektu je přímo proti Strakově akademii, kde sídlí úřad vlády.

    Ambiciózní plán: Pražská doprava bude do 8 let bez bariér

    „Stanice Klárov“ se začala stavět v době bez oficiální vize

    V roce 2013 se do médií vyjádřil vedoucí pracovník archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík o tom, že i když stavba stanici metra skutečně připomíná, ale zároveň se stavěla v době, kdy ještě neexistovala oficiální koncepce pražské podzemky. Ta byla schválena až v druhé polovině 60. let.

    Jak uvádí článek na webu Citybus.cz, tak roku 1953 sice komunistická vláda schválila výstavbu metra, dokonce vznikl i dokument „Ideový projekt metra“, ale ten byl po pár měsících příprav zastaven. Až o 12 let později, v roce 1965, byla schválena koncepce podpovrchové tramvaje v tzv. „Investiční studii“, s tím, že se uvažovalo do budoucna s přestavbou na podzemní dráhu. Další rok se začal budovat první úsek podzemní tramvaje. V roce 1967 nakonec komunisté přijali usnesení o zbudování metra bez mezifáze, kterou představovala podpovrchová tramvaj.

    Brno staví vlastní metro. Jaké budou mezi brněnským a pražským metrem rozdíly?

    (badatele.net)

    Když se začalo vyjasňovat…

    Podle historiků se opravdu počítalo s tím, že historicky první stanice pro metro na území Prahy bude zapojena do sítě MHD. Stavba v hodnotě 135 milionů probíhala pod utajením a měla název K-111. Měla mít dvojí využití, jednak sloužit jako stanice podzemky, zároveň být chráněným pracovištěm pro vedoucí funkcionáře představenstva vlády a Ústředního výboru Komunistické strany Československa (ÚV KSČ).

    Když se na začátku šedesátých let 20. století změnily poměry, nebyl kryt připravený na jadernou válku dostavěn. V prostorách tehdejší ministerstvo obrany nějakou dobu skladovalo zdravotnický materiál. Státní orgány ale tehdy podle historiků uvažovaly o různých možnostech, jak nehotový objekt pod zemí využít. Padaly návrhy, že by se tu mohla skladovat zelenina a ovoce nebo se z prostoru mohlo stát kulturní zařízení, konkrétně kino. Tyto informace uvedl server iDnes.cz v roce 2014.

    Metro jezdí pod Vltavou už 33 let. Na „Jižák“ se metrem vozíme ještě déle

    Do prostoru se jen tak nedostanete

    Několik desítek metrů odsud vznikla stanice metra Malostranská na lince A. Ta začala fungovat v roce 1978. „Stanice Klárov“ v 70. a 80. letech sloužila pro potřeby civilní ochrany. Nebyla do sítě metra zapojena zřejmě i z toho důvodu, že je umístěna hlouběji, než je zbytek linky A. Nejhlubší stanicí pražského metra je Náměstí Míru právě na lince A.

    (badatele.net)

    Podzemní prostor vybudovaný v 50. letech 20. století dnes patří Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP), který prostor využívá jako technické zázemí pro metro linky A a je nepřístupný veřejnosti. DPP objekt získal do své správy již v 70. letech od ministerstva vnitra. I když je tu vybudován nejstarší eskalátorový tunel na území Prahy, žádný eskalátor tu nenajdete, místo něj tu je železné schodiště a nákladní výtah.

    FOTO: metro Klárov – tajná stanice metra

    metro Klárov – tajná stanice metra - Souprava metra, metro,metro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (2)metro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (1)metro Klárov – tajná stanice metra - Metro Klárovmetro Klárov – tajná stanice metra - Stanice Klárov
    Další fotky
    metro Klárov – tajná stanice metra - Stanice Klárovmetro Klárov – tajná stanice metra - Stanice Klárovmetro Klárov – tajná stanice metra - Klárov, Malá Strana, Úřad vládymetro Klárov – tajná stanice metra - úřad vlády wikimetro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (3)metro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (5)metro Klárov – tajná stanice metra - tajné metro Klárov (4)


    Nepřehlédněte