• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Občané Staré Boleslavi jsou proti zvažované průmyslové zóně. Bojí se zničení historického rázu města

    12.1.2018
    Andrea Cerqueirová
    Další fotky

    Občané Staré Boleslavi, zejména ti z lokality Nad Pramenem, kde jsou rodinné domky a kolem zeleň, nesouhlasí s tím, aby se z polí a luk stala komerční zóna, která by měla oddělit okraj města od plánovaného obchvatu, díky kterému by městem neproudilo tolik aut. Případná nová bytová výstavba by jim nevadila a proti „obchvatu“ města, respektive přeložce II/331, protesty také nejsou. I lidé bydlící v relativní blízkosti chápou, že Staré Boleslavi uleví. S případnou průmyslovou zónou ale mají problém, proto organizují petici a vyzývají ostatní, možná neinformované občany dvojměstí.

    Proč stále nestojí obchvat?

    V současné době proudí Okružní ulicí směrem na Mělník mnoho kamionů i osobních aut. Léta plánovanou přeložku silnice II/331, která by vedla podél lesa směrem na Mělník a napojila by se na současnou komunikaci v místě Staroboleslavského dvoru, kde je nyní ranč, se doposud nepodařilo zrealizovat. „V plánovacích mapách je zanesená už roky. Řešila by zejména zcela legitimní problém obyvatel podél ulice Okružní, kterým kolem domů projíždí množství aut, a hlavně kamionů,“ uvedl pro Náš REGION místní obyvatel Michal Vaníček, který hovoří jménem občanů oblasti Nad Pramenem, kterých by se kroky bezprostředně dotkly.

    FOTO: Stará Boleslav – obchvat, výstavba

    Stará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvat
    Další fotky
    Stará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvat

    U místa, kudy by „obchvat“ vedl, se nacházejí louky a pole patřící osmadvaceti fyzickým a šesti právnickým osobám. Město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav nepřistoupilo k vyvlastnění těchto pozemků, s majiteli se chce domluvit. Kraj nabízí 411 korun za metr čtvereční za prostor příslušící k přeložce silnice. Plánovaná přeložka ovšem protíná pozemky skrz a majitelé se brání, že je pro ně prodej pouze části pozemků nevýhodný. Proto chce město upravit územní plán a změnit aktuální stav na prostor pro malou a střední výrobu.

    Neratovice jsou městem parků i kopečku s kamenným nápisem MILUJI

    Vlastníci potřebují k prodeji motivaci

    „Změnou územního plánu by se rázem z orné půdy, která leží ladem, za 30 korun za metr, stala žádaná parcela za 1000 korunza metr, ne-li více, a majitelům dotčených pozemků stoupne motivace půdu pod obchvatem prodat za oněch 411 korun za metr, které nabízí kraj. Radnice přitom tvrdí, že pokud majitelé dopředu nepodepíší, že pozemky pod přeložkou prodají, územní plán se nezmění,“ řekl Vaníček.

    Haly u Zdib odmítají i středočeští radní, veřejnost se může vyjádřit do čtvrtka

    Místostarosta Hynek Homolka loni pro portál idnes.cz uvedl, že skoro nikdo z majitelů pozemků není ochoten je za cenu stanovenou kraje prodat, změnou územního plánu by se jejich pozemky několikanásobně zhodnotily. „V územním plánu ale bude podmínka, že musí být vydáno stavební povolení na obchvat, jinak nemohou stavět,“ dodal místostarosta. Osobně by tam nejraději viděl technopark, vývojová střediska, drobné řemeslníky, pneuservis, autoopravnu nebo stavební firmu. S lidmi, kteří jsou proti, chce diskutovat, nechce jít proti nim. Proti průmyslové zóně je zastupitelka Nina Nováková. „Komerční zónu u dálnice považuji za hloupost. Vždycky jsme se chlubili tím, že na Starou Boleslav volně navazuje les,“ řekla pro portál iDnes.cz.

    Cyklisté tam musejí kličkovat. Brandýs hledá peníze na opravu Polabské cyklostezky

    Obchvat musí být včas, jinak nebudou dotace

    Přeložka by měla být postavena do roku 2022, jinak nebude možné čerpat na ni evropské dotace. V návrhu změny územního plánu je, že by na pozemcích mohla být malá a střední výroba. Podle Vaníčka přes 30 komerčních jednotek. „Tam, kde měla být zeleň, orná půda nebo rodinné domy, mají být malé nebo středně velké podniky, výroba, vysoké zdi a obří stavby. Petice občanů Staré Boleslavi se snaží situaci zvrátit,“ řekl Vaníček. Bál by se i tiché nerušící výroby, protože ta by se mohla časem zvrhnout v rušivou. „Město by chtělo zabránit hluku z přeložky, ale vznikl by hluk jiný. Navíc rozhodovat o okolních pozemcích podél přeložky nedává smysl, mělo by se počkat, až bude přeložka stát, změřit hluk a zvážit další faktory, a až poté měnit územní plán,“ dodal.

    Lhůta, kdy se veřejnost mohla k případné změně územního plánu vyjadřovat, již uplynula, nyní tak lze učinit jen prostřednictvím zvolených místních zastupitelů. „Tato informace nám všem prakticky unikla,“ říká kriticky Vaníček. Setkání s obyvateli nad změnami územního plánu město podle jeho slov zorganizovalo až po uplynutí této lhůty.

    Populační boom v kraji: Nejvíce rostou Černošice, Říčany nebo Brandýs

    Kde podepsat petici?

    Situaci se pokouší zvrátit petice proti stavbě komerční zóny, kterou můžete podepsat ve společnosti BENTO (Stará Boleslav), kavárně Dvě vrány (Brandýs nad Labem) nebo v mateřské škole U kohouta. Předána bude zastupitelstvu před jeho zasedáním, které se má uskutečnit na přelomu února a března. Zastupitelstvo se má záležitostí v tomto termínu, který zatím nebyl přesně stanoven, zabývat. Vaníček zdůrazňuje, že stávající vedení města není nepřátelské, proto s ním petenti nebojují, ale snaží se o diskusi. Pověřenému zastupiteli již předali nesouhlasný dopis s přibližně šedesátkou podpisů obyvatel lokality Nad Pramenem.

    Obchvat Čelákovic uvázl na mrtvém bodě. Proč se ještě nestaví?

    „Stará Boleslav by si měla zachovat původní charakter historického města určeného pro příjemné bydlení, turismus a rekreaci, měla by být ochráněna před nevzhlednými územími a budovami určenými pro komerci či průmysl,“ je mimo jiné uvedeno v petici. Změna by podle petentů, jejichž počet bude znám při předání petice zastupitelům, nevratně poškodila unikátní charakter Staré Boleslavi. „Trváme na tom, aby nezastavěné pozemky podél přeložky byly nadále vedeny jako plochy rezerv určených pro bydlení v rodinných domech – městské a příměstské tak, jak to správně určuje současný platný územní plán,“ uvádějí také petenti.

    FOTO: Stará Boleslav – obchvat, výstavba

    Stará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvat
    Další fotky
    Stará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvatStará Boleslav – obchvat, výstavba - Brandýs – obchvat


    Nepřehlédněte