Špatná zpráva pro pražskou dopravu: Oprava Barrandovského mostu má měsíc zpoždění

8.8.2022
Jitka Kačánová

Barrandovský most měl být opraven do 2. září. Dokončení rekonstrukce ale nabralo již 27 dní zpoždění oproti původnímu plánu. Na práce proto od minulé pondělí nastoupila třetí směna. Zpoždění ale prý nezpůsobila stavební firma, pokutu tedy za něj platit nebude. Podle docenta Lokaje z dopravní fakulty ČVUT je to pro pražskou dopravu špatná zpráva.

Příčinou zpoždění je podle primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) mimo jiné i to, že železobetonových výztuží v mostě je mnohem víc a jsou silnější, než se podle projektu očekávalo. Zpoždění prací tedy nepřičítá pochybení stavební firmy Porr, ale úpravě projektu kvůli skutečnostem, jež podle něj nemohly být předem známy. „Není to chybou zhotovitele. Žádná smluvní pokuta proto není,“ uvedl Scheinherr.

Komplikace

Další z nečekaných komplikací, s níž se museli stavaři vyrovnat, byla podle Scheinherra také nečekaně tlustá vrstva asfaltu, někde až třicet centimetrů vysoká. „Pokud bychom takto robustní vrstvu zachovali, most bychom zbytečně zatěžovali a navíc by hrozilo, že tam budou vznikat vodní kaverny,“ vysvětlil Scheinherr.

Již zmiňovaným „překvapením“ bylo pak to, že nejzatíženější pilíř u napojení strakonické rampy byl vyztužen ocelovou armaturou ve výrazně vyšším rozsahu, než jak to uváděl projekt z doby vzniku stavby. S tím se ovšem nepočítalo. „Můžeme pro přípravu udělat maximum, ale přesné postupy tehdejších stavitelů mostu se nám rozkrývají až během samotných rekonstrukčních prací,“ uvedl Scheinherr. „Dnes nám tyto výztuže výrazně komplikují provrtávání pilíře. Pokud narazíme na výztuž, která nebyla uvedená v projektu, musíme hledat jiný prostor, kudy desetimetrový vrt protáhneme.“

Revoluční technologie

Během samotné výstavby se vzhledem k těmto novým skutečnostem stavaři rozhodli – na návrh expertů z ČVUT – použít na povrchy mostu unikátní technologické řešení za využití vysokopevnostního betonu. „Poprvé se začala využívat tato technologie teprve před pěti lety v Americe a je skvělou novinkou. Vysokopevnostní beton dokáže konstrukci zesílit a je zároveň voděodolný. Podle docenta Vráblíka z ČVUT, se kterým jsem využití na Barrandovském mostě konzultoval, celkově životnost mostu prodlouží až na 100 let,“ tvrdí Scheinherr. Zároveň ale dodává, že toto řešení dokončení rekonstrukce prodlouží o zhruba 30 dnů.

Dopravní opatření v okolí mostu tak zůstanou i v září. „Nyní projednáváme rozsah omezení jako takového, ale předpokládáme, že bude velmi podobné tomu, na které jsou nyní řidiči zvyklí,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Otočná rampa, kterou nyní využívají řidiči u Lihovaru, by podle Scheinherra mohla zůstat otevřená i po skončení výluk způsobených opravou mostu.

Špatná zpráva

Docent Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT očekává, že prodloužení rekonstrukce výrazně zkomplikuje pražskou dopravu. „Když se oprava protáhne až do září, bude to pro řidiče mnohem náročnější, než kdyby se to stihlo dokončit ještě během dopravně klidnějších měsíců, jako jsou červenec a srpen. Řidiči budou muset být trpělivější,“ řekl Našemu REGIONU Lokaj. „Je to komplikovaná stavba a je otázka, nakolik mohli stavebníci znát problémy, které se teď objevily, dopředu. Nicméně pro dopravu to rozhodně dobrá zpráva není!“

Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu a dosud nebyl nikdy opravován. Denně ho přejede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Rekonstrukce stavby je rozložená do několika let a vždy potrvá jen část roku. Celkem vyjdou práce za celé období na 594,5 milionu.

s využitím ČTK



Nepřehlédněte