Pět let tunelu Blanka. Máme jásat nebo plakat?

15.12.2020
Jitka Kačánová

Porodní bolesti

Nejdelší evropský tunel Blanka byl svého času nazýván také největším tunelem na veřejné peníze. Mohla za to skutečnost, že z původně plánované ceny zhruba 17 miliard narostla na konečných více než 43 miliard. Jde o zatím o největší a nejdražší projekt v dějinách Prahy.

Podle primátora z roku 2013 a 2014 Tomáše Hudečka je však rozdíl mezi počáteční cenou a konečnou značně předimenzovaný, protože už v roce 2006 prý bylo jasné, že výstavba tunelu přijde na 31 miliard a primátor z let 2002 až 2010 Pavel Bém operoval pouze s cenou za hrubou stavbu bez technologií či valorizace, aby stavbu tunelu Blanka „protlačil zastupitelstvem“.

Pražský tunel Blanka byl po čtyřech letech provozu zkolaudován

Další primátor Bohuslav Svoboda z let 2010 až 2013 si pak nechal zpracovat na výstavbu Blanky audit u mezinárodní společnosti White & Case, podle které byly některé prohřešky až na hraně trestné činnosti. Kritiky se dočkali od primátorky z let 2014 – 2018 Adriany Krnáčové i například projektanti, kteří použili kabely, které se do podzemních tunelů nehodí, protože v nich samozřejmě vlhnou. „Tunel projektoval asi nějaký debil,“ prohlásila tenkrát.

Během prorážení tunelu se nad ním také třikrát propadla zem – v květnu a v říjnu 2008 ve Stromovce a v červenci 2010 na zahradě ministerstva kultury u ulice Milady Horákové na Praze 6, kde byl sesuvem půdy na zhruba šest hodin zavalen přímo ve svém stroji i bagrista.

Problémy s placením za práci jako už tolikrát zažívala rovněž firma Metrostav, které jednoho dne magistrát odmítl proplácet faktury s odůvodněním, že původní smlouva o stavbě je neplatná, protože údajně nebyla projednána ani na zastupitelstvu ani na radě města. V jednu chvíli v této kauze proti sobě dokonce stály dva elitní policejní útvary – Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu a Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality. Mimochodem, Metrostav, který nakonec Blanku dostavěl, byl v lednu letošního roku odsouzen za účast v kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha k tříletému zákazu účasti na veřejných zakázkách. Rozsudek sice nenabyl právní moci, ale pokud se tak stane, mohlo by to tuto firmu podle jejího šéfa Jaroslava Herana položit.

25 projektů klíčových pro rozvoj Prahy. Představí je výstava

Tunel je super! Ale…

„Blanka je pro pražskou dopravu klíčová . Když dojde k jejímu uzavření nebo k nějakému problému, jako se to stalo asi před rokem nebo dvěma, kdy tam odešla nějaká elektronika a byla zavřená přes den asi 12 hodin, tak Praha v podstatě zkolabovala. Letná zkolabovala komplet a Smíchov také,“ řekl Vaší 7 docent Zdeněk Lokaj z dopravní fakulty ČVUT. „Zaplaťpánbůh že jí máme, protože poměrně dobře vyřešila problém dopravní obslužnosti v oblasti Letné a Holešovic, ale na druhou stranu přinesla komplikace někde jinde, protože dopravní proud se chová jako kapalina. Když ho někde přesunu pod zem, což je správně, protože to méně zatěžuje obyvatelstvo, tak mi vzniká problém jinde, konkrétně třeba v Tróji,“ vysvětlil Lokaj. To, že se na Blanku dosud nenavázalo z dalšími stavbami vidí docent Lokaj jako velký problém. „To je jako voda. Když to ucpete, tak se to vylije někde jinde. Tím dochází ke komplikacím na nájezdu na D8 a vůbec na připojovací komunikaci směrem nahoru na Prosek. Každopádně ale benefity převyšují. Důležité je také pokračovat ve výstavbě silničního okruhu kolem Prahy, který odvede i kus tranzitu,“ dodal Lokaj.

Starostka a majitelka školy v jednom? V Praze 5 bez problému

Kvůli tomu, že komplex tunelů není dokončen až do Štěrbohol, jak bylo původně plánováno, fungoval první čtyři roky jen ve zkušebním provozu. Nemohl být totiž zkolaudován v souladu se stavebním povolením, které předpokládalo, že bude otevřen spolu s dokončením vnějšího Pražského okruhu. Na podzim roku 2019 ale ke kolaudaci Blanky přece jen došlo. Podle pražského radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) totiž právní rozbor nakonec konstatoval, že zmíněná podmínka je neadekvátní, protože Praha nemůže ručit za stavbu v režii Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Dotáhli jsme kolaudaci tunelového komplexu Blanka, která byla u ledu a v minulosti se jen neustále prodlužoval zkušební provoz,“ pochlubil se Vaší 7 Scheinherr. Začátkem letošního roku ale právě kvůli kolaudaci bez dodržení původní podmínky podal na magistrát žalobu spolek Holešovičky, kde je kvůli enormnímu počtu projíždějících aut neúnosná. Minulý týden Praha 8 schválila zahloubení ulice V Holešovičkách do tunelu, od čehož si slibuje zlepšení životních podmínek jejích obyvatel.

 

Cesta soustavou tunelů jízdu Prahou ohromně zrychlí

 

Zavírá se brána!

Blankou, kterou tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel, projíždějí denně desetitisíce aut. Vloni byl průměr 95 tisíc denně a letos to kvůli koronaviru a většímu zavádění práce z domova pokleslo o zhruba 10 tisíc vozů. Tunely navíc často po ránu uzavírá policie, protože se v nich nesmí z bezpečnostních důvodů stát. A když je zácpa třeba na Prašném mostě, tak aby se tomu zabránilo, zavírá se Blanka už před vjezdem na Radlické ulici na Praze 5. Co to dělá s ranní pražskou dopravu si určitě umíte představit.

Martýrium s dostavbou Pražského okruhu pokračuje. Ministerstvo řeší námitku proti územnímu rozhodnutí

„Když tam ta auta popojíždějí, tak řidiči jednak sedí ve všech těch exhalacích a jednak je při tom popojíždění prakticky jisté, že to někdo nedobrzdí. A taky proč být v tunelu, který je ucpaný?“ řekl Vaší 7 Štěpán Moučka, ředitel firmy KO-KA, projekční a inženýrské kanceláře, která se mimo jiné specializuje i na výstavbu tunelů. Protože bydlí na Letné, angažoval se také kdysi jako občanský aktivista právě za urychlení výstavby tunelu Blanka, nebo alespoň za povolení průjezdu aut Stromovkou. Dokonce se kvůli tomu zúčastnil i demonstrací před magistrátem a Českou televizí. „Nechtěl jsem, aby se mi valily proudy aut kolem baráku. Tenkrát už byl dostavěný Strahovský tunel, a auta se valila ze Smíchova do Troje – na jediný Trojský most – a naopak, a v obou směrech na výpadovky, a to všechno kudy jinudy než přes přes Letnou, která se dusila,“ popsal Moučka.

Dnes podobně jako Lokaj vidí problém v nedokončení Blanky v původně zamýšleném záměru. „Auta tam stojí, protože to není dodělané – na jedné straně měla navazovat Barrandovská spojka, která měla auta navést na okruh, na druhé straně měl tunel navazovat Povltavskou až na Balabenku. Auta tak v podstatě jedou po kvalitní dálnici až na světelnou křižovatku a tam zůstanou stát. To nemůže dobře dopadnout,“ kroutí hlavou Moučka.



Nepřehlédněte