• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Pokračuje demolice elektrárny Prunéřov I

    Demoliční práce v bývalé hnědouhelné elektrárně Prunéřov I v Kadani na Chomutovsku stále pokračují. Zbývá už jen strojovna, mezistrojovna a kotelna. V konečné fázi demolice, která začala loni v květnu, jsou objekty absorpce a hlubinný zásobník paliva. Z ostatních budov zbyly tisíce tun šrotu a betonové suti. Ve druhé polovině letošního roku bude celá lokalita připravena k provozu odpovídajícímu moderním a ekologickým trendům energetiky. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Ota Schnepp. Elektrárna je mimo provoz od konce června 2020.

    „Veškerý demontovaný materiál se stále ještě shromažďuje v areálu bývalé elektrárny. Postupně je odvážen buď k dalšímu využití nebo konečné ekologické likvidaci,“ uvedl Jiří Hampl, ředitel elektráren Tušimice a Prunéřov. Vybouraný stavební materiál slouží k zasypání podzemních prostor, tedy jímek, šachet a kanálů, jimž vedly kabeláže či chladicí potrubí. „Nepotřebné kovové části končí jako druhotná surovina ve šrotu určeného k recyklaci. Ten si ve vlastní režii nakládá a po železnici odváží vysoutěžená dodavatelská firma,“ doplnil ředitel.

    Odvoz šrotu v praxi vypadá tak, že po koleji vlečky jsou do areálu přistaveny nákladní železniční vagony, z nichž každý pojme 45 tun šrotu. Celý vlak má 25 vagonů. „Nejdříve si dodavatelská firma převeze šrot ze šrotiště na deponii u kolejové vlečky. Naloží nákladní auto na šrotišti a to pak vjede na váhu, kde se provede orientační zvážení. Zároveň proběhne vizuální kontrola korby shora, zda se v něm při nabírání neocitlo i něco jiného,“ popsal proces Slavomír Fačkovec, vedoucí oddělení odstavení provozu elektrárny Punéřov I. U vjezdu na váhu jsou umístěny detektory měřící radiaci. Šrot je následně vysypán na deponii poblíž vagonů. „Zde se šrot strojně stříhá nebo pálí na menší kusy, aby se mohla při nakládce plně využít kapacita vagonů. Když je takto připraveno dostatečné množství šrotu, je přistaven vlak,“ řekl Fačkovec. Doda, že se znovu váží i plně naložené vagony.

    Z dostupné dokumentace vyplývá, že na stavbu elektrárny a její provozní vybavení bylo použito 40 000 tun železa, podotkl Fačkovec. Na recyklačním centru bylo k 30. dubnu 2023 zpracováno více než 65 900 tun stavebního odpadu.

    Provoz elektrárny byl po třiapadesáti letech existence ukončen 30. června 2020. Za dobu provozu vyrobila tolik energie, kolik by stačilo v současnosti na více než dva roky v celé České republice. Spotřebovala více než 138,5 milionu tun paliva. Během modernizace a ekologizace ve druhé polovině 90. let minulého století byl její výkon 660 MW snížen po odstavení dvou výrobních bloků na celkový výkon 440 MW.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte