mapa regionů
zavřít mapu

„Božena Němcová byla silná osobnost, v dnešní době by byla nadšená z toho, že ženy mohou jít volit a nemusí se vdávat. Na druhou stranu, když dnes žena žije svobodně, tak dostane razítko,“ říká herečka Aňa Geislerová o roli v seriálu Božena. „Kvůli svým komentářům na sítích jsem už byla upozorněna, že bych se měla krotit kvůli financování filmu, to je pro mě ale nepřijatelné,“ dodává naše oblíbená herečka, která má už pět Českých lvů.
Herečka, která natočila již víc než 50 filmů, přistupuje ke svým rolím pečlivě. Říká, že herec by se měl snažit do své role vcítit. Někdy je to snadné, když role odpovídá hercově přirozenému naturelu, jindy „složité“. Před nedávnem nás Aňa Geislerová upoutala v jedné z hlavních ženských rolí v seriálu Mattoni. Předtím ve filmu Pohádky pro Emu režiséra Havlíka, kde měla hlavní roli po boku herce Ondřeje Vetchého. Filmy Želary, Kráska v nesnázích a Nevinnost byly nominovány na cenu Český lev.
Nyní herečka ztvárnila nesnadnou roli naší první spisovatelky, manželky vlastence, ale i vysokého finančního komisaře, Boženu Němcovou. Aňa Geislerová upřímně říká, že vžít se do této role bylo pro ni složité, ale i krásné. Vždyť ani skutečná Božena to neměla snadné. Prožívala vztah, do kterého se promítaly vlastně polohy dvě, vysokého financiála a ženy pana komisaře na straně jedné, a upřímného vlastence a velké vypravěčky na straně druhé. Byl to vztah dvou silných osobností, jak to vidí i režisérka Lenka Wimmerová. „Naši minisérii by možná lépe vystihoval název Josef a Božena, “ uvedla mezi jiným k filmu pro Blesk.cz. „Vztah Němcových je hlavní vypravěčskou osou scénáře, „ říká zas pro deník MF Dnes scénáristka Hana Wlodarczyková.
Před natáčením bratr herečky našel na půdě letní chalupy prastarou knížku Zlatoroh. Aňa Geislerová se zadívala na portrét ženy. Připadalo jí, že je přísná, ale to byl první okamžik. Když si malý oválný portrét k očím víc přiblížila, zjistila, že ta tvář je krásná. Prostudovala si Babičku, Divou Báru i milostnou korespondenci, bylo to napínavé a inspirující. Ale předlohu pro svou roli pochopila teprve až když si to všechno „jako skládačku“ zasadila do „kontextu doby“, jak vysvětluje.
A dál líčí, že Božena Němcová byla především žena výjimečná. Určitě by toho napsala mnohem víc, kdyby měla lepší možnosti. Třeba kdyby měla jiné manželství, žila v jiné době, narodila se jinde. Jenže ženy v té době i v jiných manželstvích neměly možnosti jako ženy dnes. Krom soukromých dopisů nepsaly. Neměly k tomu ani vzor. A ona jim ho vytvořila.
Aňa Geislerová na záplavu ohlasů na její roli Boženy na sociálních sítích i médiím říká, jak to bylo poněkud složité se do Boženy Němcové vcítit. A přesto právě ji pro miniseriál vybrali, pro roli spisovatelky v jejích zralých letech. Herečka však má řadu jistých předpokladů, nejen zkušenosti v kvalitních filmech, ale také tím, že sama je maminkou tří dětí. Také je autorkou fejetonů, které vyšly v roce 2015 a v dalším roce v soutěži Magnesia Litera byly oceněny cenou Kosmas cena čtenářů.
K natáčení o tom v pořadu DVTV Aňa Geislerová komentuje: „Nové Město nad Metují. Moje milované město. Krásný zážitek. Velký úkol. Božena, silná osobnost. Byla energická, svobodná v mysli, dopisy psala, do novin, básně, to mě inspirovalo. Přísná, ale uhrančivá. Už před třemi lety, před seriálem, možná i déle, jsem si řekla, že si stáhnu do telefonu, nevím proč, její milostnou korespondenci… Poslouchám i audioknížky. Babičku, ale až při zasazení do kontextu doby si člověk uvědomí, jak byla Božena výjimečná. Lidé o ní moc neví. Pamatujeme si Babičku. Pamatujeme si pětistovku.…Z určitých věcí by byla nadšená. Asi by byla překvapená. No zkrátka, že ženy se nemusejí vdávat, můžou vydělávat, můžou učit, cokoliv chtějí…můžou žít svobodně…Na druhou stranu v tom konvenčním přístupu se toho ale mnoho nezměnilo. Já jsem se dívala na Facebook, co lidé píšou. Po zhlédnutí dvou dílů lidé jsou v šoku a diví se, že Božena Němcová měla také sex?“
Herečka Aňa Geislerová patří mezi naše současné nejobsazovanější herečky, věnuje se však sama také literárnímu psaní a v době, kdy se víc díváme na televizní obrazovky a méně čteme, nahrává s velkým zájmem pohádkové i jiné příběhy a klasické věci „do ouška“ nejen pro děti, ale i dospělé, na audiokazety.