Koloběžky a další sdílené dopravní prostředky jsou provozovány podle memoranda o rozvoji mezi Prahou a zástupci několika společností. Mezi ty se řadí kromě Lime také Rekola, Velonet a Homeport. Společnosti se v memorandu přihlásily k řádnému a bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu, zejména k motivování svých uživatelů v odkládání kol a dalších obdobných zařízení na místa, kde nebudou překážkou pro ostatní účastníky veřejného prostoru.
Systém funguje tak, že uživatel si nejprve stáhne do svého chytrého komunikačního zařízení aplikaci příslušného provozovatele, poté se přihlásí a zaregistruje. Musí rovněž zpřístupnit platební kartu k úhradě poplatků, které si provozovatel po ukončení jízdy automaticky z karty strhne. Potom už stačí jenom načíst unikátní QR kód z konkrétního vozítka, a to se za okamžik přes GPS aktivuje. Aby se vozítko rozjelo, je třeba se poprvé nohou odrazit od země.
Zadarmo ani kuře nehrabe…
Takže co za to? Jako příklad použijme koloběžku Lime. Za aktivaci koloběžky Lime zaplatíte jednorázově 25 korun a za každou minutu provozu 2 koruny. Ceny ostatních provozovatelů jsou obdobné.
Společnost Rekola pro letošní zimu zavedla zkušební zimní provoz, kdy odemknutí kola přijde na 5 korun a za minutu jízdy uživatel zaplatí jednu korunu. Akce běží do odvolání, pokud jí bude přát počasí.
Můžu s koloběžkou a chodník?
Zatímco vozítka segway mohou jezdit podle silničního zákona po chodníku, koloběžky jsou považovány za jednostopé vozidlo a na chodník nepatří. Jejich uživatelé jsou účastníky silničního provozu a musejí dodržovat pravidla silničního provozu. Každý, kdo si chce vozítko půjčit, je předem v aplikaci upozorněn, jak s ním má nakládat, kde s ním jezdit a jak ho parkovat. Zvláště uživatelé koloběžek ale pravidla nedodržují a jezdí po chodnících. Je to pro ně pohodlnější a cítí se bezpečněji, než na silnici mezi auty. To však nejen vyvolává nevoli chodců, ale stejně jako v případě jízdy na kole po chodníku jim hrozí pokuta až 2 tisíce korun.
V Praze 3 hledají kompromis
Některé pražské městské části se už zabývají tím, jak koloběžky a segwaye na svém území omezit nebo raději rovnou zakázat.
V Praze 3 se snaží najít kompromis mezi provozovateli, uživateli a normální kolemjdoucí a nejedoucí veřejností.
„V budoucnu lze očekávat příchod dalších provozovatelů elektrokol a elektrokoloběžek. V tomto roce má v Praze expandovat společnost Homeport. Od 1. dubna do pražských ulic umístí 500 elektrokol – kolo bude možné odevzdat prakticky kdekoliv, ale Praha 3 chce stanovit přesné lokality, ve kterých by kola měla parkovat. Kola budou sledovaná přes GPS, která jejich pozici přesně lokalizuje. Představa je taková, že uživatelé budou platit pokuty, pokud kolo zaparkují mimo vyhrazená místa. Naopak ukáznění uživatelé by mohli dostat slevový bonus.
Spolek Automat pro Prahu 3 zpracoval návrh odstavných míst, kde by bylo vhodné vozítka společně parkovat. Návrh nyní zreviduje cyklokoordinátor za Prahu 3 a případně jej doplní o další vhodná místa. Na konci ledna by se tímto materiálem měla zabývat rada. Radní rovněž počítají s tím, že budou jednat s městskou policií o koordinovaném postupu vůči těm, kteří pravidla porušují,“ sdělil Radko Šťastný, šéfredaktor Radničních novin Prahy 3.
„První zkušenosti z provozu ukazují, že např. koloběžky Lime nejsou konstrukčně vhodné pro pražské ulice dlážděné hrubou dlažbou a často velmi svažité. Koloběžka na takovém povrchu hodně drncá, ve větších stoupáních má malý výkon. Firma již připravuje pro Prahu nový model, který bude lehčí, bude mít výkonnější motor a bude lépe odpružená. Objevují se také názory, že by bylo vhodnější lidi motivovat k většímu využívání vcelku dobře fungující veřejné hromadné dopravy a ulevit přetíženým chodníkům a silnicím. Někteří lékaři poukazují na to, že je pro člověka mnohem zdravější jít 15 minut pěšky, než se stejnou dobu vézt na koloběžce. Kvůli očekávanému masivnímu rozšíření tohoto alternativního způsobu dopravy je podle současného vedení městské části potřeba vytvořit co nejlepší pravidla a podmínky pro fungování.
To vyvolává zároveň větší tlak na podporu rozvoje cyklostezek a cyklopruhů v rámci vozovky. Tam, kde to šířka chodníku dovolí, by mohlo na některých místech dojít také k vyhrazení části chodníku pro cyklisty a uživatele koloběžek,“ doplnil Radko Štastný.