• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Shrnutí situace na Labi pod Carolabrücke

    5.12.2024

    Částečné zřícení mostu Carolabrücke v Drážďanech na konci léta 2024 přineslo zásadní krizi pro lodní dopravu na Labi, klíčové dopravní tepně mezi Českou republikou a Německem. Kompletní uzavření plavební dráhy pod mostem paralyzovalo lodní přepravu, což má drastické dopady na dopravce i jejich klienty v nákladní i osobní dopravě. Ekonomické ztráty již nyní narůstají a s každým dalším dnem nejistoty se situace zhoršuje.

    Obnova provozu je komplikována přetrvávajícími problémy s odstraněním trosek zřícené části mostu a nevyřešenými otázkami stability zbývajících mostních sekcí A a B. Podle odborníka, prof. Marxe, budou výsledky posudku nosnosti těchto sekcí dostupné nejdříve koncem ledna 2025. Bez potvrzené stability však nelze obnovit plavbu ani po dokončení čištění plavební dráhy.

    Odklízecí práce na straně Altstadtu mají být sice dokončeny do Vánoc 2024, avšak demolice na straně Neustadtu začne až v lednu 2025. Celkové odstranění trosek je plánováno až na březen 2025. Paralelně probíhá průzkum proudových poměrů a příprava plavební dráhy, přičemž se zvažuje částečné zprovoznění plavby v omezených časových intervalech na vyčištěných částech dráhy.

    Kromě technických výzev je situace ztížena i spory o kompetence mezi zodpovědnými institucemi a nejasnostmi ohledně financování potřebných prací. Tyto průtahy situaci jen dále zhoršují a odsouvají tolik potřebné obnovení plavby.

    Dopady této krize jsou již nyní citelné. Lodní dopravci se potýkají s nemožností přepravovat sjednané zásilky, včetně nadměrných, těžkých i hromadných nákladů, což je obzvláště problematické během vrcholící sezóny. Výrobní podniky jsou nuceny hledat dražší alternativy, především silniční dopravu, která je však již na hranici svých kapacit. Tento stav zároveň výrazně zatěžuje životní prostředí.

    Evropská vodní doprava důrazně apeluje na zodpovědné orgány, aby urychlily všechny procesy vedoucí k obnovení splavnosti Labe. Každý den prodlení znamená další ztráty pro ekonomiku i životní prostředí.

    O průběhu a výsledku jednání dne 11. a 12. prosince 2024 vás budu s potěšením informovat.

    Autor: Lukáš Hradský, majitel Evropské vodní dopravy



    Nepřehlédněte