Technické problémy extravagantních staveb. Kontroverzní tvůrce nejen krásných mostů Santiago Calatrava

Další fotky

Santiago Calatrava (nar. 28. července 1951), nejznámější španělský architekt současné doby, inženýr a umělec patří mezi elitní světové návrháře. Změnil pojetí architektury mostů, které pro něj nejsou pouze cestou z jednoho břehu na druhý. Mosty obohacuje ozdobnými prvky.

Stejně zdobné jsou i jeho mrakodrapy, muzea a nádraží. Calatrava často a rád využívá pozoruhodná technická řešení, připomínající leckdy jakési bájné tvory z mýtů a legend.

Skutečností ovšem je, že za podobné postupy bývá i často kritizován ohledně technických problémů jeho extravagantních staveb. Podobná technická „odvaha“ může v některých případech znamenat často rovněž i špatně fungující řešení, navíc často s nedostatkem užitného prostoru na úkor estetické hodnoty, nepraktičnost použitých materiálů a prodražování zakázek. Jako příklad můžeme zmínit například kritiku mostu přes Canal Grande v italských Benátkách, který prošel množstvím konstrukčních změn z důvodu mechanické nestability a nadměrné hmotnosti mostní konstrukce, která zatěžuje břehy kanálu. Realizace tohoto mostu si navíc údajně vyžádala trojnásobek původního rozpočtu.

Ani beton není zcela nezničitelný. Příběh zhrouceného janovského mostu

Calatrava byl prý již od dětství obdařen talentem pro kresbu a již v osmi letech byl zapsán do umělecké školy. Poté následovalo studium architektury a dále stavebního inženýrství na Spolkové vysoké technické škole v Curychu.

Calatravův první větší počin najdeme právě v Curychu. Jednalo se o přestavbu místního nádraží na Stadelhofenplatzu. Tehdy bylo potřeba přidat třetí kolej a Calatrava se svým odvážným a přitom i „krásným“ návrhem zvítězil.

Jan Letzel navrhoval a projektoval budovy odolné proti zemětřesení. Atomový dóm přežil i Hirošimu

V devadesátých letech minulého století pak začal Calatrava dostávat první zakázky na mosty. Z jeho dílny pochází například most Alamillo objednaný ku příležitosti Expa 92 ve španělské Seville a v roce 2001 byl mimo jiné otevřen most Puente de la Mujer v Buenos Aires, jehož jedna část je otočná. Otevírá se jako vrata, kterými proplouvají lodě.

Calatrava říká, že pohyb dodává formě jinou, novou dimenzi a dělá tak z ní živou věc. Jeho stavby bývají vždy dynamické a často se skutečně pohybují.

FOTO: Santiago Calatrava

Santiago Calatrava - Puente de la MujerSantiago Calatrava - Auditorium na TenerifeSantiago Calatrava - StadelhofenSantiago Calatrava - Most AlamilloSantiago Calatrava - Puente da la Mujer Buenos Aires
Další fotky
Santiago Calatrava - Nádraží StadelhofenSantiago Calatrava - Most v BarceloněSantiago Calatrava - Santiago Calatrava
Dnes, 17:39
Ošetřovné bude stát vyplácet zřejmě po celou dobu uzavření škol kvůli epidemii koronaviru nebo nařízené...
Dnes, 16:20
Celkem 8 titulů Stavba roku 2020, 17 zvláštních cen, dvě ceny veřejnosti a titul pro...
Dnes, 15:40
Komerční článek
Jaké je řešení? Nová studie advokátní kanceláře Toman & Partneři nastínila, že klíčová je transparentní...
Dnes, 15:40
Dnešní doba je příliš úzkoprsá. Ztrácí se smysl pro ironii, nadsázku, recesi. Bere se příliš...
Dnes, 13:40
Sezona dozrávání „vlašáků“ a plodů jírovce maďalu, tedy takzvaných kaštanů koňských je tady. Zatímco ty...
Dnes, 11:40
Losos je skvělá a zároveň velmi zajímavá ryba. Dokáže totiž žít ve sladké i ve...
Dnes, 10:20
Manželka herce Petra Kostky Carmen Mayerová platila v sedmdesátých letech za jednu z nejkrásnějších hereček...
Dnes, 08:59
Obrovské rozkrádání evropských fondů určených pro Regionální operační program (ROP) Severozápad neuniklo pozornosti Bruselu, ten...
Dnes, 08:12
Podle názoru odborníků bude na naší planetě v roce 2050 téměř 10 miliard lidí a...
Včera, 15:40
Film o zombících, který vznikl podle stejnojmenné videohry, avšak v něm slovo „zombie“ neuslyšíte. Zajímavé...
Včera, 13:40
Podle údajů Českého statistického úřadu až 43 % zaměstnanců a až 60 % živnostníků pocítilo...
Reklama