Byla to unikátní stavba
Novým spojením ostrova a Troje se v roce 1984 stala visutá lávka pro pěší o celkové délce 260 m. Stavbu projektoval inženýr Jiří Stráský. Železobetonové díly byly zavěšeny na soustavě 156 ocelových lan, povrch byl z plastbetonu a saduritu. V případě potřeby mohla sloužit i vozidlům záchranného systému.
Lávka přežila povodeň v roce 2002
Ještě v pondělí 6. listopadu 2017 tu Technická správa komunikací hl. m. Prahy prováděla pravidelné geodetické měření průhybů této unikátní lávky. V sobotu 2. prosince 2017 se lávka zřítila do Vltavy, čtyři lidé byli při pádu zraněni.
Nejdřív tu byl ovšem přívoz
Spisovatel Radko Pytlík na svém webu vzpoméná: „V čerstvé paměti si vybavujeme starý trojský přívoz, pramici či loďku a starého přívozníka, na kterého bylo nutno volat a čekat až vyleze ze své budky na druhém břehu. Pak převážel, pomalu popotahuje bidlem, jímž současně brzdil a současně loď stáčel, opatrně si proti proudu nadjížděje, protože je zde prudký tok a pokaždé bylo třeba nadjet trochu jinak.
Nebyla ta plavba ledajaká: Vltava je řeka nezkrotná a zvláště zjara a na podzim zrádná; když vystoupila z břehů, nestačilo jenom nadjíždět si proti proudu, ale bylo třeba použít zavěsu na pevné napnuté lano a kladku, která kocábku, zmítající se ve vlnách, jistila a uchycovala. Jenže my nechceme mluvit o přívozu, ani o pontonové lávce, kterou pokaždé na jaře divoká voda strhnula, tím méně o prozatímním mostku, který byl neustále opravován, leč o něčem naprosto jiném.
Byla tu klidná hospůdka U přívozu, dříve U Šoukalů, která se svou teráskou tyčila nad řekou, takže sedící měli pěkný výhled na řeku, na střechy trojského zámečku a na protější pokusnou vinici s drobným viničním domkem, vypadajícím z dáli jako kaplička.“
Zbytky této zahradní restaurace jsou na břehu ostrova patrné ještě dnes. Pamětníkům se možná vybaví, že tu měli nedostižné utopence, turisté se rádi zastavovali a podivovali u značky, která znázorňovala povodeň v roce 1890.