• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Trosečníci polárního moře. Jak skončil propagační let fašistické Itálie

    15.4.2019
    Další fotky

    Mrazivé dny za polárním kruhem jsou nekonečné. Není divu, je začátek června a léto se blíží. Děsivý výsměch osudu. Pro dva Italy zcela určitě. Dvanáct dní putování. Třetí z nich, švédský polárník Malmgren je opustil. Ošklivá omrzlina na noze mu brání v další chůzi. Opustil je z vlastní vůle. Jeho tělo nebude nikdy nalezeno. Později se tato příhoda stane příčinou policejních vyšetřování, hnusných pomluv a ještě hnusnějších podezření. To oba muži ale ještě neví.

    Pak spatří na obzoru černý kouř a plni naděje mu kráčí vstříc. Moře je naštěstí nedaleko. Loď je neuvěřitelně blízko, necelý kilometr. Z komínů se valí hustý dým a létají jiskry. Oba muži strhávají pušky z ramen. Poslední náboje, ale čert ať vezme lední medvědy. Volání je směšné, ale tohle by snad uslyšet mohli. Vteřiny nekonečného čekání. A potom od jednoho z komínů vyletí oblak páry. Ječení lodní píšťaly zní pro oba muže jako rajská hudba. Jsou zachráněni.

    Vydejte se do Grónska! Nemusíte kvůli tomu letět přes Atlantik. Stačí zajet na Letnou

    Jistě jste poznali, o jaký příběh se jedná. Klasika dvacátého století. Vzducholoď Italia a její výprava, s cílem přeletět severní pól, se staly legendou a symbolem hrdinství mnoha lidí. Odstartovala 15. 4. 1928 z Milána. První zastávkou bylo polské město Slupsk a tak trasa vedla i přes Moravu. V Beskydech zastihla vzducholoď bouřka, a tak prošla první zatěžkávací zkouškou. Další zastávkou bylo městečko Vadsø, v severním cípu Norska a potom Kings Bay na Špicberkách, kam dorazila šestého května. Ztroskotala o tři týdny později a ti, kteří přežili, byli postupně zachráněni sovětským ledoborcem Krasinem. Díky leteckému průzkumu a náhodě. Norsko zaplatilo cenu nejvyšší. Do záchrany se obětavě zapojil i vítěz nad jižním pólem, Roald Amundsen, který však  zahynul v hydroplánu Latham 47.

     

    Sovětští polární letci byli skuteční hrdinové. Nelze je opomíjet jen proto, že sloužili SSSR

    Byl to hlavně propagační let fašistické Itálie, která nelitovala finančních prostředků pro své zviditelnění, jak bychom řekli dnes. Velitel výpravy, generál Umberto Nobile se stal terčem mnoha uštěpačných článků, zvláště když místo novináře, zařadil do posádky českého fyzika, Františka Běhounka. Později měl důvod nelitovat, protože Běhounek se ukázal být velmi platným členem výpravy už jen tím, že se mu podařilo zprovoznit vysílačku, která po havárii naštěstí zůstala nepoškozena. Její volání zachytil sovětský radioamatér Nikolaj Schmidt na vzdálenost více jak 2400 km. Tento hrdina z roku 1928, byl o čtrnáct let později zastřelen paranoidním stalinistickým režimem jen proto, že u něho byla nalezena tatáž radiostanice. Byla válka a špiony je třeba střílet.

     

    FOTO: Italia

    Italia - vzducholoď ItaliaItalia - ledoborec KrasinItalia - Amundsenův hydroplánItalia - František BěhounekItalia - Finn Malmgren
    Další fotky
    Italia - Umberto NobileItalia - Vzducholoď Italia 2Italia - špicberky mapaItalia - špicberky v létě

    K trosečníkům se později ledovými krami probojoval sovětský ledoborec Krasin. I zde je třeba uvést věci na pravou míru, i když to ani v nejmenším nesnižuje hrdinství posádky tohoto ledoborce. Tato loď se původně jmenovala Svjatogor, a byla na objednávku carské vlády vyrobena v roce 1917, v anglických loděnicích. Příběh trosečníků polárního moře se stal vděčným tématem mnoha knih, a pochopitelně neunikl ani filmařům.

     



    Nepřehlédněte
    7.11.2024
    Zprávy

    Proč zvítězil Trump?