Češi si svá data pečlivě chrání. Podle průzkumu jsou nejvíce nedůvěřívým národem

Češi jsou ohledně sdílení svých dat nejvíce nedůvěřivým národem v Evropě. Nejvíce si chrání zdravotní data, zdrženlivější jsou proti ostatním evropským státům i při sdílení dat o poloze, GPS a pohybu. Relativně ochotně sdílejí kontaktní údaje, osobní informace, nákupní chování a podrobnosti o oblíbených značkách.

Mezi data, která Češi sdílejí ochotněji obchodům, službám a aplikacím, patří kontaktní údaje (44 procent). Téměř dvě pětiny pak poskytují třetím stranám své osobní informace. Třetí nejčastěji sdílenou položkou jsou data o nákupním chování a oblibě určitých výrobků či značek (37 procent). Údaje o poloze, GPS a pohybu jich s třetími stranami sdílí 27 procent. Naopak zdravotní data sdílejí málo (deset procent).

„Data jsou samozřejmě cenným komerčním nástrojem. Často však mohou výrazně pomoct například záchranným složkám s určením polohy ohroženého či při kontaktu s nakaženou osobou. Sdílení dat finančního charakteru může například umožnit společnostem lépe pomoci zadluženým klientům se splácením úvěrů, jako se děje v našem sektoru. Obezřetnost je jistě chvályhodná, lidé by však měli poznat hranici, kdy tajnůstkaření může škodit jim samým,“ uvedl Vladimír Vachel z EOS KSI.

Online nákupy nejsou bez rizika. Žena ze Sedlčan přišla o 58 tisíc

Paradoxem podle něho ale je, že 61 procent Čechů nemá se sdílením dat třetím stranám špatné zkušenosti, resp. o nich neví. Čeští spotřebitelé nejsou vůči společnostem a sdílení dat ani výrazně skeptičtí. Nedůvěřiví jsou dokonce méně, než je evropským průměrem. Tento přístup potvrzuje další nesrovnalost v chování na internetu. Čtvrtina například nijak neupravuje nastavení cookies souborů na jednotlivých webových stránkách a automaticky jim uděluje svůj souhlas.

„Cookies jsou pěknou ukázkou, usnadňují personalizaci webu, díky nim web ví, jaké nastavení si uživatel při minulé návštěvě vybral nebo jaké osobní údaje má předvyplnit do formuláře. Webovému prohlížeči o sobě dovolujeme vědět relativně mnoho,“ upozornil Vachel. Výsledky průzkumu podle něj ukazují, že je třeba silně budovat digitální důvěru a gramotnost ohledně sdílení dat. A také bojovat proti dezinformacím, které okolo zneužití dat panují a výhody digitalizace zpomalují. Velká odpovědnost edukace je právě na straně firem, dodal.

Mezinárodní studie EOS byla provedena ve spolupráci s agenturou Kantar v první polovině roku 2020 na reprezentativním vzorku od 18 let v 17 zemích. Vyhodnocen byl vzorek 1 000 respondentů z Belgie, Bulharska, ČR, Francie, Chorvatska, Německa, Polska, Rumunska, Ruska, Slovenska, Slovinska, Srbska, Španělska, Švýcarska, Spojených států a Velké Británie a 300 respondentů ze Severní Makedonie.

adp/ČTK

Dnes, 04:07
Komunitní centrum Motýlek sídlící nedaleko stanice metra Rajská zahrada slaví 20. narozeniny. Ročně pomůže více...
Dnes, 04:00
Titulek článku je potřeba brát s trochou nadsázky, jak velká ta trocha ale je? Povinná...
Dnes, 04:00
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Dnes, 04:00
Vláda schválila Strategii rovnosti žen a mužů na léta 2021 až 2030, která reaguje také...
Včera, 18:29
Film Cesta do Kandaháru vypráví příběh sourozenců Příhodových, Československých reprezentantů ve sjezdovém lyžování, kteří se...
Včera, 17:46
Zdravotníci v nemocnicích dostanou odměny za nasazení během koronavirové pandemie. V rozpočtu je na ně...
Včera, 16:50
Blíží se narozeniny vašeho šéfa, případně jeho odchod do důchodu či jiná významná událost, a...
Včera, 15:35
Po zimě věnujte pozornost střeše domu, fasádě, oknům i dveřím a nakonec i cestičkám a...
Včera, 13:25
Musí to být velmi záhadný svět. Svět, ukrytý v temně narudlém přítmí. Mateřská hvězda je...
Včera, 11:20
Punková skupina Tři sestry, která je známá například díky hitům Průša nebo Život je takovej,...
Včera, 11:15
Manželé František Smolík a Milada Ortová, herecký pár rodilých Pražáků, kteří se v Praze narodili...
Reklama