Nová ranvej na Ruzyni bude nejdřív za osm let. Lidé se budou kvůli hluku více tulit

7.6.2018
Marcel Mihalik
Další fotky

Letiště Václava Havla si od paralelní dráhy slibuje nárůst přepravených osob ze současných 11 na 21 milionů a v budoucnu dokonce až na 40 milionů cestujících ročně. Trend nyní letecké dopravě přeje, létání je rychlé, pohodlné a díky nízkonákladovým leteckým společnostem cenově dostupné komukoli. A proto provozovatel letiště vyřizuje nutné podklady pro výstavbu paralelní dráhy.

Zprovoznění dráhy za osm let?

„V současné době má Letiště Václava Havla Praha platné stanovisko EIA k záměru stavby nové paralelní dráhy a dále pokračuje s přípravou kroků nutných pro zahájení její výstavby v budoucnu. V současnosti připravujeme dopracování dokumentace pro územní řízení a letos chceme zahájit územní řízení. Podle aktuálního harmonogramu očekáváme zprovoznění paralelní dráhy nejdříve v roce 2026,“ sdělila pro Náš REGION mluvčí letiště Marika Janoušková.

FOTO: Letiště Václava Havla

Letiště Václava Havla - Letiště Václava HavlaLetiště Václava Havla - Letiště RuzyněLetiště Václava Havla - Letiště RuzyněLetiště Václava Havla - original (3)Letiště Václava Havla - original (4)
Další fotky
Letiště Václava Havla - original (2)Letiště Václava Havla - original (1)Letiště Václava Havla - originalLetiště Václava Havla - Ronald ReaganLetiště Václava Havla - Václav Havel prezident

Ještě před třemi lety se hovořilo o tom, že by první letadlo na novou dráhu mohlo dosednout už po roce 2020. Což se kvůli sporům s občany obcí na severu Prahy nestihne. Lidé ze severozápadních obcí Nebušic, Přední Kopaniny, Lysolají, Suchdola, Šáreckého údolí, Hanspaulky, Baby, Dejvic, Veleslavína, Červeného vrchu, Bohnic, Ďáblic, Čimic, Dolních Chaber, Hostivice a Jenče totiž stavbu hlasitě kritizovali a podepisovali petice.

Lidem vadí hluk

„Výstavba této dráhy je nepřijatelná pro velké množství obyvatel z lokalit na severozápadě Prahy a přilehlých obcí. Dráha letu letadel by se měla přiblížit o 1,5 km blíže ku Praze než je nynější, nejvyužívanější letová dráha přes Horoměřice. To je jednoznačně nepřijatelné z hlediska poškozování životního prostředí ve zmíněných lokalitách, především nadlimitním nárůstem hluku a exhalacemi. Letadla zatěžují občany nadměrným hlukem již dnes, což je minimum ve srovnání se stavem, který by nastal při plánovaném nárůstu letecké dopravy v budoucnu,“ tvrdí oponenti plánované dráhy.

Letiště v Ruzyni nám slouží přes 80 let. Víte, po kterém americkém prezidentovi ho chtěli pojmenovat?

I když jsou od ruzyňského letiště 12 kilometrů daleko, vnímají hluk z letadel i v Roztokách u Prahy. „Na jaře a v létě je to občas peklo, a to nepatříme k obcím, které jsou nejblíž, a tudíž jsme postiženi jen okrajově. Nicméně i tady musíte při rozhovoru večer dávat hlavu k tomu druhému, abyste mu rozuměl, když letí letadlo,“ řekl reportérovi místostarosta Roztok Tomáš Novotný (nestr.).

Rozhodnutí vydají Černošice

Rozhodnutí o výstavbě paralelní dráhy v hodnotě 9 miliard korun, které podle mluvčí plánuje investovat letiště ze svého a bez nároků na peníze z eráru, by mohlo padnout příští rok. Nyní se čeká na verdikt stavebního úřadu v Černošicích. Na ten totiž Úřad městské části Praha 6 přehodil odpovědnost.

Pražské letiště má nový rekord. Počet odbavených cestujících vzrostl o téměř 18 procent

„Formální zdůvodnění znělo, že MČ Praha 6 není obcí s rozšířenou působností,“ odůvodnil starosta Černošic Filip Kořínek a uvedl, že v současné době probíhá řízení, na jehož konci bude vydáno rozhodnutí. Jak jeho stavební úřad rozhodne, prý nelze předjímat „Pokud se ptáte na můj osobní názor, tak nepředpokládám, že by našemu městu měl projekt přinést nějaké nevýhody nebo výhody, tj. jsme vůči němu celkem indiferentní,“ řekl Kořínek.

Bydlení u letiště je prý v létě peklo. A bude hůř. Obce by si měly vyjednat kompenzace, tvrdí místostarosta Roztok u Prahy



Nepřehlédněte