Od kluzáků po první proudový letoun. Dlouhá cesta messerschmittů i jejich konstruktéra

Další fotky

Muž, jehož stroje se staly jednou z ikon druhé světové války, se jmenoval Wilhelm (Willy) Emil Messerschmitt 26. 6. 1898 – 15. 9. 1978 Mnichov. To, že se přiklonil na tu nesprávnou stranu, nic nemění na tom, že první úspěšně provozované letadlo navrhl právě on.

V mládí Messerschmitt pracoval na návrhu kluzáku, v roce 1917 se přihlásil do německé armády a po válce začal studovat na mnichovské technické škole. V roce 1921 navrhl a úspěšně vyzkoušel „kluzák S9“. Školu absolvoval v roce 1923 a v témže roce založil v Bambergu leteckou továrnu Messerschmitt Flugzeugbau Gesselschaft. Na konci 20. let se Messerschmitt stal přívržencem Adolfa Hitlera a navázal užitečné styky s předními nacisty Rudolfem Hessem a Hermannem Göringem.

Heinkel He 178 mohl jako první proudový letoun na světě vyhrát Hitlerovi válku. Důvěru však dostala Vlaštovka

Ze začátku zůstával Messerschmitt věrný kluzákům, potom stavěl motorové kluzáky a posléze přešel na malá sportovní letadla. Následoval jeho typ „M 18“, hornoplošník s pevným podvozkem a kovovou konstrukcí, a v průběhu let další jeho verze. V roce 1934 v jeho konstrukční kanceláři vznikl na zakázku Luftwaffe později proslulý letoun Bf-109 (pojmenovaný po „rodné“ Bayerische Flugzeugwerke AG), který zažil vítězný křest ohněm během občanské války ve Španělsku.

Chtěl stavět letadla, a tak se spojil i s nacisty. Jinak by jeho firma zkrachovala

V roce 1937 se Willy Messerschmitt stal profesorem na mnichovské Vysoké škole technické. O rok později se augsburská letecká společnost sloučila s původní bamberskou Messerschmittovou továrnou a vznikla tak firma Messerschmitt Aktien Gessellschaft. V roce 1938 byly zahájeny práce na prototypech letadel, které v konečné fázi dostaly název „Me 262“ a „Messerschmitt 210“, který byl ale dosti problémový. Jeho přepracováním vznikl nový typ „Me 410“.

Zdá se vám, že mrzne? Před 90 lety bylo hůř. Rekord naměřený 11. února 1929 dosud nepadl!

Od roku 1942 se vyráběl také obří vojenský transportní letoun „Me 323 Gigant“, který byl při maximální možné rychlosti 218 km/h schopen s pětičlennou posádkou přemístit až 12 tun nákladu nebo 120 vojáků. Koncem války společnost vyvinula první bojové letadlo s raketovým pohonem, letoun „Me 163B Komet“, který v roce 1941 jako první letoun dosáhl rychlosti vyšší než 1000 km/h, a první sériově vyráběný bojový letoun s proudovým pohonem „Me 262 Schwalbe“ (česky Vlaštovka).

Ernst Heinkel (vpravo) se Siegfriedem Günterem - wikipedie

Tajné dějiny letectví. Slavný sovětský MiG 15 stavěl zajatý německý konstruktér

Po skončení druhé světové války stanul Willy Messerschmitt před denacifikačním soudem, byl odsouzen za spolupráci s nacisty a za používání otrocké práce vězňů z koncentračních táborů. Po dvou letech vězení byl propuštěn a pokračoval ve vedení své továrny. Protože v Německu bylo do roku 1955 zakázáno vyrábět letadla, změnil výrobní program a soustředil se na produkci prefabrikovaných budovy, šicích strojů a malých automobilů, zvláště typu Messerschmitt Kabinenroller.

Guernica dodnes varuje. Slavný obraz ale podle ní nevznikl

Na letadla ale nemohl zapomenout. Ve Španělsku navrhl dvouproudový cvičný letoun Hispano HA-200 a jeho poslední prací byl návrh lehkého nadzvukového stíhače „Helwan HA-300“ určený pro egyptské letectvo. Byly vyrobeny pouze tři prototypy, z toho druhý a třetí uspěly i testování za letu, a potom byl projekt z technických, finančních a politických důvodů zrušen. Německým inženýrům působícím v Egyptě dokonce Mosad vyhrožoval smrtí, takže se raději vrátili domů a Egypt místo vývoje vlastního letadla nakoupil letouny v Sovětském svazu za československého prostřednictví. Když padl zákaz výroby letadel v Německu, začaly Messerschmittovy továrny licenčně vyrábět italské stíhačky „Fiat G91“ a americké „Lockheed F-104 Starfighter“ pro západoněmeckou Luftwaffe.

Rozkoš pro milovníky letadel. Vydejte se prozkoumat na 600 tisíc modelů do berlínského muzea

Na konci šedesátých let, v roce 1969, vznikla několikanásobnou fúzí společnost „Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH“. Willy Messerschmitt se stal jejím čestným předsedou. Vyráběla letadla, vrtulníky, vojenské řízené střely, družice a další techniku. Úspěšný konstruktér zemřel 15. září 1978 v nemocnici v Mnichově ve věku 80 let za nezveřejněných okolností. Jeho společnost však existuje dodnes v podobě koncernu MBB-ERNO, který se zabývá i problematikou letů do vesmíru.

FOTO: Messerschmitt

Messerschmitt - Portrét Willyho Messeschmitta od Guntera Rittnera (1978) – wikipediaMesserschmitt - Messerschmitt K175 (1954) – vyrobeno asi 15.000 kusů – wikipediaMesserschmitt - Tunesien, Flugzeug Me 323, EntladenMesserschmitt - Flugzeuge F-104 Starfighter, MFG 1Messerschmitt - Willy Messerschmitt
Další fotky
Messerschmitt - Grosseto, Flugzeug Me 323, VerwundetentransportMesserschmitt - Me 410 – vylepšený a problémů zbavený Me210 – wikipediaMesserschmitt - Messerschmitt Kabinenroller 200, vyráběný v letech 1955 až 1966 – přibližně 40.000 kusů – wikipediaMesserschmitt - Messerschmitt M 48 pro 6 až 8 cestujících – wikipediaMesserschmitt - Messerschmitt Me 163 Komet-německé stíhací letadlo používané během druhé světové války a prvním operačně nasazeným bezocasým letounem poháněným raketovým motorem-wikipediaMesserschmitt - Frankreich, Flugzeug Me 210, BombenMesserschmitt - Flugzeug Me 323 GigantMesserschmitt - Messerschmittem navržený dvoumotorový proudový cvičný letoun pro španělského výrobce letadel Hispano Aviación – wikipediaMesserschmitt - Nejvíce vyráběný letoun ve 2. světové válce – 36.183 ks -sovětský Iljušin Il 2 Šturmovik – wikipedia.commonsMesserschmitt - Německý Messerschmitt Me 209 – maximální rychlost 755 km za hodinu – postavený pro propagační účely a ustanovení světových rekordů-wikipediaMesserschmitt - Poslední práce Messerschmitta-lehký nadzvukový stíhač pro egyptské letectvo – wikipedia.Messerschmitt - Proudový Messerschmitt Me 262 – wikipedieMesserschmitt - Stíhačka Lockheed F-104 německé Luftwaffe s pomocnou startovací raketou – wikipediaMesserschmitt - Italská stíhačka Fiat G.91 licenčně vyráběná pro německou Luftwaffe – wikipedia

Messerschmitty Me 262 byly na dnešní poměry poněkud kuriózním způsobem vyráběny těsně po válce i u nás, a to soustředěním výroby z německých podzemních továren na území někdejšího protektorátu, ovšem označené jako Avia S-92. Vyrobeno bylo jen několik strojů, některé s nepůvodními, slabšími motory. Létali na nich piloti zaškolení ve Velké Británii, např. major Jiří Maňák, někdejší velitel stíhací perutě (RAF), později perzekuovaný komunistickým režimem. Přes veškerou snahu se v provozu tyto letouny neosvědčily. V července 1951 je vystřídaly MiGy-15 a od té doby Avie S-92 sloužily už jen jako učební pomůcky pro mechaniky.

Včera, 17:40
Grilování je nejlepší úprava masa. Víte proč? Díky krátké přípravě je dobře stravitelné a neleží...
Včera, 14:00
Muž, který je dodnes neprávem opomíjen. Jeho osud se naplnil jen o necelý rok později,...
Včera, 11:30
Komerční článek
Kvůli šíření nového typu koronaviru zakázal ministr zdravotnictví vývoz dezinfekčních přípravků na ruce do zahraničí...
Včera, 11:30
Česká republika má mnoho památek, z nichž některé jsou nádherně zrekonstruované, některým se snad již...
Včera, 10:00
Zatímco většina jiných hradů stojí na vrcholu kopce a tvoří dominantu kraje, Kost se uhnízdila...
Včera, 09:02
Pohádkový příběh o přátelství, pomoci a nových výzvách Puntička vychází u příležitosti Světového dne roztroušené...
Včera, 08:03
Vystudoval technické učiliště, obor konstrukce mostů, byl vězněn na Sibiři, trpěl epilepsií a propadl vášnivému...
29.5.2020
Prezident České lékařské komory Milan Kubek se ostře ohradil proti nátlaku a šikaně, které vystavila...
29.5.2020
Puma americká, panter, je po jaguárovi druhou největší žijící kočkovitou šelmou Ameriky, čtvrtou největší kočkou...
29.5.2020
Konkrétně do dějin Kanady a Dalekého severu předminulého století. Byly to opravdu průkopnické časy, které...
29.5.2020
Máte pocit, že jste se vrátili v čase. Zapomenete na potemnělý sál a zaplacené vstupné....
Reklama