0℃
Dnes je 14. listopad , svátek má Sáva

Od kluzáků po první proudový letoun. Dlouhá cesta messerschmittů i jejich konstruktéra

Další fotky

Muž, jehož stroje se staly jednou z ikon druhé světové války, se jmenoval Wilhelm (Willy) Emil Messerschmitt 26. 6. 1898 – 15. 9. 1978 Mnichov. To, že se přiklonil na tu nesprávnou stranu, nic nemění na tom, že první úspěšně provozované letadlo navrhl právě on.

V mládí Messerschmitt pracoval na návrhu kluzáku, v roce 1917 se přihlásil do německé armády a po válce začal studovat na mnichovské technické škole. V roce 1921 navrhl a úspěšně vyzkoušel „kluzák S9“. Školu absolvoval v roce 1923 a v témže roce založil v Bambergu leteckou továrnu Messerschmitt Flugzeugbau Gesselschaft. Na konci 20. let se Messerschmitt stal přívržencem Adolfa Hitlera a navázal užitečné styky s předními nacisty Rudolfem Hessem a Hermannem Göringem.

Heinkel He 178 mohl jako první proudový letoun na světě vyhrát Hitlerovi válku. Důvěru však dostala Vlaštovka

Ze začátku zůstával Messerschmitt věrný kluzákům, potom stavěl motorové kluzáky a posléze přešel na malá sportovní letadla. Následoval jeho typ „M 18“, hornoplošník s pevným podvozkem a kovovou konstrukcí, a v průběhu let další jeho verze. V roce 1934 v jeho konstrukční kanceláři vznikl na zakázku Luftwaffe později proslulý letoun Bf-109 (pojmenovaný po „rodné“ Bayerische Flugzeugwerke AG), který zažil vítězný křest ohněm během občanské války ve Španělsku.

Chtěl stavět letadla, a tak se spojil i s nacisty. Jinak by jeho firma zkrachovala

V roce 1937 se Willy Messerschmitt stal profesorem na mnichovské Vysoké škole technické. O rok později se augsburská letecká společnost sloučila s původní bamberskou Messerschmittovou továrnou a vznikla tak firma Messerschmitt Aktien Gessellschaft. V roce 1938 byly zahájeny práce na prototypech letadel, které v konečné fázi dostaly název „Me 262“ a „Messerschmitt 210“, který byl ale dosti problémový. Jeho přepracováním vznikl nový typ „Me 410“.

Zdá se vám, že mrzne? Před 90 lety bylo hůř. Rekord naměřený 11. února 1929 dosud nepadl!

Od roku 1942 se vyráběl také obří vojenský transportní letoun „Me 323 Gigant“, který byl při maximální možné rychlosti 218 km/h schopen s pětičlennou posádkou přemístit až 12 tun nákladu nebo 120 vojáků. Koncem války společnost vyvinula první bojové letadlo s raketovým pohonem, letoun „Me 163B Komet“, který v roce 1941 jako první letoun dosáhl rychlosti vyšší než 1000 km/h, a první sériově vyráběný bojový letoun s proudovým pohonem „Me 262 Schwalbe“ (česky Vlaštovka).

Ernst Heinkel (vpravo) se Siegfriedem Günterem - wikipedie

Tajné dějiny letectví. Slavný sovětský MiG 15 stavěl zajatý německý konstruktér

Po skončení druhé světové války stanul Willy Messerschmitt před denacifikačním soudem, byl odsouzen za spolupráci s nacisty a za používání otrocké práce vězňů z koncentračních táborů. Po dvou letech vězení byl propuštěn a pokračoval ve vedení své továrny. Protože v Německu bylo do roku 1955 zakázáno vyrábět letadla, změnil výrobní program a soustředil se na produkci prefabrikovaných budovy, šicích strojů a malých automobilů, zvláště typu Messerschmitt Kabinenroller.

Guernica dodnes varuje. Slavný obraz ale podle ní nevznikl

Na letadla ale nemohl zapomenout. Ve Španělsku navrhl dvouproudový cvičný letoun Hispano HA-200 a jeho poslední prací byl návrh lehkého nadzvukového stíhače „Helwan HA-300“ určený pro egyptské letectvo. Byly vyrobeny pouze tři prototypy, z toho druhý a třetí uspěly i testování za letu, a potom byl projekt z technických, finančních a politických důvodů zrušen. Německým inženýrům působícím v Egyptě dokonce Mosad vyhrožoval smrtí, takže se raději vrátili domů a Egypt místo vývoje vlastního letadla nakoupil letouny v Sovětském svazu za československého prostřednictví. Když padl zákaz výroby letadel v Německu, začaly Messerschmittovy továrny licenčně vyrábět italské stíhačky „Fiat G91“ a americké „Lockheed F-104 Starfighter“ pro západoněmeckou Luftwaffe.

Rozkoš pro milovníky letadel. Vydejte se prozkoumat na 600 tisíc modelů do berlínského muzea

Na konci šedesátých let, v roce 1969, vznikla několikanásobnou fúzí společnost „Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH“. Willy Messerschmitt se stal jejím čestným předsedou. Vyráběla letadla, vrtulníky, vojenské řízené střely, družice a další techniku. Úspěšný konstruktér zemřel 15. září 1978 v nemocnici v Mnichově ve věku 80 let za nezveřejněných okolností. Jeho společnost však existuje dodnes v podobě koncernu MBB-ERNO, který se zabývá i problematikou letů do vesmíru.

FOTO: Messerschmitt

Messerschmitt - Portrét Willyho Messeschmitta od Guntera Rittnera (1978) – wikipediaMesserschmitt - Messerschmitt K175 (1954) – vyrobeno asi 15.000 kusů – wikipediaMesserschmitt - Tunesien, Flugzeug Me 323, EntladenMesserschmitt - Flugzeuge F-104 Starfighter, MFG 1Messerschmitt - Willy Messerschmitt
Další fotky
Messerschmitt - Grosseto, Flugzeug Me 323, VerwundetentransportMesserschmitt - Me 410 – vylepšený a problémů zbavený Me210 – wikipediaMesserschmitt - Messerschmitt Kabinenroller 200, vyráběný v letech 1955 až 1966 – přibližně 40.000 kusů – wikipediaMesserschmitt - Messerschmitt M 48 pro 6 až 8 cestujících – wikipediaMesserschmitt - Messerschmitt Me 163 Komet-německé stíhací letadlo používané během druhé světové války a prvním operačně nasazeným bezocasým letounem poháněným raketovým motorem-wikipediaMesserschmitt - Frankreich, Flugzeug Me 210, BombenMesserschmitt - Flugzeug Me 323 GigantMesserschmitt - Messerschmittem navržený dvoumotorový proudový cvičný letoun pro španělského výrobce letadel Hispano Aviación – wikipediaMesserschmitt - Nejvíce vyráběný letoun ve 2. světové válce – 36.183 ks -sovětský Iljušin Il 2 Šturmovik – wikipedia.commonsMesserschmitt - Německý Messerschmitt Me 209 – maximální rychlost 755 km za hodinu – postavený pro propagační účely a ustanovení světových rekordů-wikipediaMesserschmitt - Poslední práce Messerschmitta-lehký nadzvukový stíhač pro egyptské letectvo – wikipedia.Messerschmitt - Proudový Messerschmitt Me 262 – wikipedieMesserschmitt - Stíhačka Lockheed F-104 německé Luftwaffe s pomocnou startovací raketou – wikipediaMesserschmitt - Italská stíhačka Fiat G.91 licenčně vyráběná pro německou Luftwaffe – wikipedia

Messerschmitty Me 262 byly na dnešní poměry poněkud kuriózním způsobem vyráběny těsně po válce i u nás, a to soustředěním výroby z německých podzemních továren na území někdejšího protektorátu, ovšem označené jako Avia S-92. Vyrobeno bylo jen několik strojů, některé s nepůvodními, slabšími motory. Létali na nich piloti zaškolení ve Velké Británii, např. major Jiří Maňák, někdejší velitel stíhací perutě (RAF), později perzekuovaný komunistickým režimem. Přes veškerou snahu se v provozu tyto letouny neosvědčily. V července 1951 je vystřídaly MiGy-15 a od té doby Avie S-92 sloužily už jen jako učební pomůcky pro mechaniky.

Včera, 17:30
V tomto případě šlo o výbuch stratovulkánu jménem Nevado del Ruiz ležícího asi 129 kilometrů západně od...
Včera, 16:00
Mezilidské vztahy jsou obklopeny předsudky ze všech stran. Chytré a odborné články a rady psychologů,...
Včera, 14:00
Komerční článek
Při přechodu na DVB-T2 je vhodné zohlednit několik kritérií, která mají pro každého jinou prioritu....
Pohled na most z Braníku
Včera, 14:00
Ne vše, co se budovalo za dob socialismu se povedlo tak jak by mělo. Názorným...
zima, pleť, žena
Včera, 11:30
V zimě si celé tělo můžeme chránit teplým oblečením, přes které se chlad k pokožce...
Včera, 10:00
Jeho jméno – Pokryškin – právem patří do výčtu největších leteckých es všech dob. I...
Ladislav Novák s Ludvíkem Svobodou. Potřetí kancléřem...
Včera, 09:01
Knihu "Kancléř tří prezidentů" napsal Jiří Novák z úcty ke svému tatínkovi Ladislavu Novákovi, jenž...
Včera, 08:00
Diváci, kteří milují detektivní seriály, si určitě vzpomenou na ve své době i u nás...
12.11.2019
Mrtvý světec dal jasně najevo, že i po smrti stojí na straně papeže. Kdo ale...
12.11.2019
Evropa je skutečně malý dvorek, v porovnání se světem. Propojená vzájemnými vztahy, tradicemi, pověstmi takovým...
12.11.2019
Názvem Generace 1909 se označuje skupina vynikajících slovenských malířů, studujících a působících v Praze. Cyprián...
Reklama