Druhý nejvyšší kamenný most ve střední Evropě slouží už 118 let. Víte, kde je?

Další fotky

Žampašský most poblíž Jílového u Prahy oslaví letošní rok 118. narozeniny. Tato cenná kulturní památka se před pěti lety dostala dokonce na zlatou minci České národní banky v desetidílném cyklu Mosty České republiky 2011-2015.

Kousek od Prahy byl koncentrák s horší pověstí než měl Buchenwald. Najdete ho v obci Hradištko

FOTO: Žampašský most

Žampašský most - Žampach – most 2Žampašský most - Žampach – most 3Žampašský most - 800px-Zampach_bridge_1 TlusťaŽampašský most - 1280px-Posázavský_pacifik_-_panoramio_(10) Jiří BernardŽampašský most - Posázavský_pacifik_-_panoramio_(7) Jiří Bernard
Další fotky
Žampašský most - 1280px-Žampach,_továrna čjůŽampašský most - Železniční_trať_Jílové-Luka_pod_Medníkem_-_panoramio_(3) Jiří BernardŽampašský most - Žampašský_most,_tabule_naučné_stezky šjůŽampašský most - 800px-Zampach_bridge_2 TlusťaŽampašský most - 1280px-Žampašský_jez_a_viadukt šjůŽampašský most - Údolí_Kocour_(2) dirillo

Mince v hodnotě 5 tisíc korun

Na minci je vyobrazen Žampašský most, který je od Jílového vzdálen zhruba tři kilometry dolů k Sázavě. V dobách největší slávy Posázavského pacifiku ve 20. letech minulého století přes něj každou sobotu projelo na 30 tisíc lidí. Česká národní banka jej vybrala mezi desítku mostů, jejichž podobu postupně otiskovala na zlaté mince. Ta s Žampašským mostem má nominální hodnotu 5 tisíc korun. Autorem podoby mince je architekt Zbyněk Fojtů, který v Jílovém několik let bydlel. Na lícní straně mince je ztvárněno několik oblouků viaduktu zobrazených z podhledu, na rubové straně pak celkový pohled na most zasazený do okolní krajiny.

FOTO: Žampašský most na minci

Žampašský most na minci - Žampach – mince líc 1Žampašský most na minci - Žampach – mince rub 1

Záchrana Letenského kolotoče: Víme, odkdy bude nejstarší evropský kolotoč zase fungovat

Vyšší je jen most ve Švýcarsku

Žampašský most je se svými 41.73 metru druhým nejvyšším kamenným mostem ve střední Evropě, hned po Landwasserviaduktu ve Švýcarsku s jeho 65 metry. Překlenuje údolí Kocoura a Kocourský potok mezi částmi Žampach a Studené města Jílové a mezi železničními stanicemi Luka pod Medníkem – Jílové na trati Vrané nad Vltavou – Čerčany. Od roku 1958 je kulturní památkou České republiky.

O trampingu i přírodě na jihu od hlavního města se dozvíte v Jílovém u Prahy

Most je tvořen sedmi oblouky o rozpětí dvanáct metrů a je jen o necelý metr nižší než Nuselský most. Dlouhý je 109,33 metru a jeho podélná osa není v přímce, nýbrž v oblouku o poloměru 180 metrů. Kónické pilíře nejsou všechny stejně široké, každý třetí je silnější, přičemž nejvyšší má výšku 33 metrů. Na pilířích jsou vidět řady vyčnívajících krakorců u patek oblouků. Ty nesly příčné trámy, na něž se stavěly ramenáty, dřevěné obloukové výztuže pod fošnové bednění. Po dokončení stavby byly krakorce na pilířích ponechány, protože údajně pohledově oddělují pilíř od patky oblouku, a tím narušují fádnost pilířů.

Středočeský kraj opraví dva mosty a dvě silnice za 273 milionů

Stavěli ho italští dělníci

Stavba mostu byla zahájena na jaře roku 1898 a již o dva roky později, 1. května 1890 byl slavnostně uveden do provozu. Na stavbu byl použit lomový kámen z okolních lomů v Borku a Kamenném Přívozu. Ke stavbě byl dopravován polními drážkami a ze dna údolí nahoru vyvážen dvojkolejnou svážnicí. Denně zde pracovalo na 200 dělníků převážně z Itálie, kteří měli zkušenosti s obdobnými stavbami v Alpách.

FOTO: Žampašský most

Žampašský most - Žampach – most 2Žampašský most - Žampach – most 3Žampašský most - 800px-Zampach_bridge_1 TlusťaŽampašský most - 1280px-Posázavský_pacifik_-_panoramio_(10) Jiří BernardŽampašský most - Posázavský_pacifik_-_panoramio_(7) Jiří Bernard
Další fotky
Žampašský most - 1280px-Žampach,_továrna čjůŽampašský most - Železniční_trať_Jílové-Luka_pod_Medníkem_-_panoramio_(3) Jiří BernardŽampašský most - Žampašský_most,_tabule_naučné_stezky šjůŽampašský most - 800px-Zampach_bridge_2 TlusťaŽampašský most - 1280px-Žampašský_jez_a_viadukt šjůŽampašský most - Údolí_Kocour_(2) dirillo

Most slouží bez větších oprav dodnes běžnému provozu. Teprve v letech 2011 až 2012 byla provedena jeho částečná rekonstrukce, kdy došlo k výměně kolejového lože, byla položena nová izolace proti zatékání vody, osazeno nové zábradlí, vyměněny poškozené římsové kameny, nově bylo vyspárováno kamenné zdivo s následnou cementovou injektáží.

„Nemocnice hrůzy“ v Jílovém. Proč v ní nikdy nebyli pacienti?

 

Včera, 07:46
Nová cyklostezka z Mnichovic do Prahy už je plná cyklistů, bruslařů i chodců a mají...
28.5.2020
Začátek rekreační sezóny klepe na dveře a s ním oblíbené koupání. Kvůli koronaviru je ale...
28.5.2020
Komerční článek
Kvůli šíření nového typu koronaviru zakázal ministr zdravotnictví vývoz dezinfekčních přípravků na ruce do zahraničí...
28.5.2020
Prodej všech čtyř výletů bude pokračovat v červnu každé úterý od 8:00 do 9:00 hodin...
21.5.2020
Rekonstrukce další třetiny vodní elektrárny na Slapech se dostala do závěrečné etapy, zařízení získalo nový...
Ilustrační foto
13.5.2020
Na neděli 3. května připadl Mezinárodní den lesních mateřských škol. S ohledem na pandemická opatření...
9.5.2020
Jak jsou vodácké půjčovny a kempy připravené na novou sezonu? A jak zasáhla podnikání na...
22.4.2020
Úmrtí zdravotní sestry pocházející z Říčan u Prahy zasáhlo do mnoha životů. Jde o oběť...
7.4.2020
Říčany u Prahy vyhlásily časově neomezenou sbírku na podporu zdravotníků, kteří se v důsledku své...
6.4.2020
Do testování vzorků na koronavirus se zapojilo i centrum Biocev Akademie věd ČR a Univerzity...
2.4.2020
Aktualizováno: Krizový štáb Středočeského kraje vedený hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovou začal distribuovat první část dezinfekčních...
Reklama