Která auta „frčela“ v 70. a 80. letech v Československu? Socialismus lidem dopřál jen základní modely

Další fotky

O tom jaká auta si lidé mohli za socialismu koupit rozhodoval ve většině případů pořadník, devizový účet, bony a úplatky.

Československá televize v 80. letech: Na výběr byla jednička a dvojka. Vzpomínáte na legendární hlasatele?

Samozřejmě, že v té době, kterou mnoho mladých lidí jednoduše nazývá retro byly také i u nás k vidění auta krásná, ale ty většinou nepatřily obyčejnému smrtelníkovi, myšleno tedy někomu kdo měl práci od-do při průměrném platu 3000 Kč měsíčně.Také se dá říci, že auta byla daleko více otázkou prestiže a tak se tak jak je to i konec konců vidět v některých starších českých komediích sobotu co sobotu leštila ať již před panelákem nebo někde u vody jako součást víkendového programu.

Domácí hospodyňky nelenily a z chemlonu, což byl častý zdobný prvek té doby tvořily různé potahy, předložky, záložky polštářky aby se rodina na výletě cítila co nejpohodlněji a jako doma. Musím dodat, že doba opravdu přála tvořivosti…nebyl to jen koníček a zábava, ale leckdy i nutnost či způsob jak ušetřit či si dopřát aspoň levnější náhradu nedostupného zboží. Automobil byl v té době zkrátka opečovávaný člen domácnosti po domácku.

Luxus „za totáče“. Štiplavé krepsilonky jsou černou můrou dodnes

Když se vrátíme k tématu automobilů tak i dnešní automobilky mají ve své výrobě nějaký typ auta který je žádaným právě v retro úpravě.

Základem pro pořízení automobilu byla pro některé půjčka u České spořitelny a pro někoho dlouhé období půstu a šetření. Velmi záleželo na tom, jaký typ auta si chcete dopřát. Kromě ceny se nesmí také zapomínat na tzv. pořadníky…rozuměno ve většině případů( nechceš čekat dlouho, přilož kouzelnou obálku).

A jaké modely nám jezdily v ulicích?

Když se podíváme do tehdejšího oficiálního ceníku Mototechny, najdeme tam samozřejmě běžné vozy východního bloku, ale kupodivu také pár západních importů.

Fronty na toaletní papír, prací prášek i mýdlo. Vítejte v socialistické drogerii

Základem tehdejší nabídky byl Trabant, Škodovky, Moskvič a polský Fiat, sem tam jezdila i nějaká ta Lada. Ale kdo našetřil, ten si mohl dopřát i trochu lepší auto. Jak ukazuje přepočet tehdejšího průměrného hrubého platu (3000 Kčs, dnes je průměrný hrubý plat asi 29 000 korun), i Trabant byl dražší než dnes základní Octavia. Nejlevnější škodovka stála v dnešních penězích přes 660 000 korun.

Litr benzínu stál například v roce 1977 4,50 Kčs, což je při přepočtu na dnešní hodnotu peněz cca 48-50 Kč za litr. Další variantou byl nákup vozu v tuzexu za bony.

OBRAZEM: Za „totáče“ jsme neměli zdaleka tolik hraček jako dnešní děti. Ale byli jsme šťastní!

Škodovka

Jako první je samozřejmě, pro nás známá Škodovka. V katalogu z tuzexu patřila mezi nejlevnější auta, tehdy stála 11 785 bonů, v přepočtu to zhruba dělá 59 000 Kčs. V roce 1976, byla vyrobena první série těchto automobilů.

LADA 2105

Tento typ vozu je známý pod názvem Žigul. Dříve stál 17 500 bonů, což je v přepočtu 87 500 Kčs. Tento typ, zahrnuje skromnější vybavení vozu. První exempláře vznikly roku 1979a na trh se dostaly o rok později.

Kaňky a piják. Za „totáče“ bývalo plnicí pero luxus. Psaní číňanem si děti musely zasloužit

PEUGEOT 205

Vyráběla jej francouzská automobilka Peugeot. Tento vůz byl velice malý a nepohodlný, i přesto se jeho cena se vyšplhala na 36 600 bonů, což je nějakých 183 000 Kčs. Spotřeba vozu byla 5,5 litrů na 100km/hod

Co se týče vozů Škoda tak nejvíce bylo v ulicích vidět v osmdesátých letech těchto typů. Škoda 100, 105,120 nebo také Škoda 110R zvaná také lidově Erko. Koncem let osmdesátých přišla na řadu škoda Favorit.

Pamatujete si tedy některý z těchto vozů, jezdili v něm či jste měli to štěstí a pořídili si v té době nějaké to „fáro ze západu “.

Taková byla prostě doba…pro někoho pro zasmání, pro někoho vzpomínka a pro někoho pěkný kus života…

FOTO: auta za socialismu

auta za socialismu - škoda100auta za socialismu - škoda105auta za socialismu - škoda120auta za socialismu - škodaR…auta za socialismu - škodaR
Další fotky
auta za socialismu - trabantauta za socialismu - škoda favoritauta za socialismu - škoda favorit…auta za socialismu - ladaauta za socialismu - fiatauta za socialismu - moskvičauta za socialismu - škoda 105…

 

 

 

Dnes, 17:30
Osmák degu je malý hlodavec původem z Jižní Ameriky, a to konkrétně z Chile, kde...
Dnes, 15:15
Rusové, luxus, drahota a filmový festival, to až donedávna symbolizovalo naše nejznámější lázně – Karlovy...
Dnes, 12:42
Hubený muž sedí v křesle s vysokým lenochem. Zřejmě se dnes už nikam nechystá, o...
Dnes, 10:00
Med je nejen sladidlem, ale má i léčivé účinky. Doprovází člověka odjakživa a v pradávných...
Dnes, 08:05
A není tomu zase tak dávno, žili tam ještě v 19. století. Ovšem, zatímco ve...
Včera, 16:20
Lvíček malý neboli lvíček zlatý je malá opice, jež má na všech prstech kromě palce...
Včera, 14:02
Wachau je romantické údolí Dunaje v Dolním Rakousku mezi Melkem a Kremží, který je od...
Včera, 12:47
A to konkrétně v tomto životě 85. Džampal Ngawang Lozang Ješe Tändzin Gjamccho, většinou nazývaný...
Včera, 10:30
Symbol vzdoru, i tak by se dala nazvat jedna z nejnavštěvovanějších pražských památek Petřínská rozhledna....
Včera, 09:20
Bodnutí hmyzem znamená pro většinu z nás jen nepříjemné svědění, ale kdo má alergii na...
Reklama