Pět malých tibeťanů. Cvičení, které zastaví stárnutí

24.1.2020
Zaz

Jak na tiběťany vlastně došlo? Na začátku 20. století se vysloužilý plukovník Brandorf spřátelil s člověkem, který mu vyprávěl o klášteře v Tibetu, kde žijí mniši, kteří znají tajemství věčného mládí. Plukovník pak tak dlouho přemlouval vypravěče, aby se vydali na vzdálenou výpravu, až nakonec odjel sám.

Šedesátník o holi tedy vyrazil do Tibetu. Po 23 letech se vrátil do rodné Anglie a vypadal tak, že by mu nikdo nehádal více než 45 let. Vyprávěl pak o tom, že našel v Tibetu klášter s mnichy, jak vyráběl ovčí sýr a naučil se tajné cviky, které vracejí mládí.

Chcete zkusit jógu? Začněte pozdravem slunci

Svoje zážitky sepsal také do knihy, která nese název Pět malých tibeťanů.

Z jógového hlediska jde o cviky, které otevírají čakry (energetické uzly).

Cviky se mají dělat 3krát denně a každý se provádí jedenadvacetkrát. Provádíme je pomalu a soustředěně. A jen do té míry, abychom se extrémně neunavili. Nadechujeme se vždy, když provádíme cvik, vydechujeme ve chvíli, kdy se vracíme. Žádná z pozic není na rychlost, ale na kvalitu provedení.

Bolest je volání těla, že něco děláme špatně. Jak na bolest ramen

1. Tibeťan

Postavíme se do stoje spatného a upažíme. Pozvolna se začneme otáček drobnými krůčky ve směru hodinových ručiček. Zrychlujeme tak, aby ruce rotovaly v horizontu odstředivou silou. Poté zpomalujeme, aby se nám netočila hlava, dýcháme pomalu.

2. Tibeťan

Lehneme si na záda, paže podél těla, nohy zdviháme nahoru a hlavu na prsa. Výdech je při položení hlavy a nohou na zem.

FOTO: Pět tibeťanů

Pět tibeťanů - První tibeťanPět tibeťanů - Druhý tibeťanPět tibeťanů - Třetí tibeťanPět tibeťanů - Čtvrtý tibeťanPět tibeťanů - Pátý tibeťan

3. Tibeťan

Klekneme si, rukama se přichytíme hýždí. Špičky nohou zapíchneme do podložky. Záklon tělem i hlavou – nádech. Návrat do kolmé polohy – hlavu skloníme na prsa – výdech.

4. Tibeťan

Nejtěžší cvik. Sedneme si, natáhneme nohy. Ruce položíme dlaněmi dolů těsně vedle hýždí. S nádechem se zvedneme na ruce a nohy, z těla uděláme stůl. Výdrž s bedry a pak návrat do sedu.

FOTO: Pozdrav slunci

Pozdrav slunci - jogaPozdrav slunci - jogaPozdrav slunci - jogaPozdrav slunci - jogaPozdrav slunci - joga

5. Tibeťan

Lehneme si na břicho, rukama jdeme do vzporu. Poté vytáhneme tělo do jakési střechy (z jógové hantýrky – uděláme psa hlavou dolu). Vracíme se přes kolena do vzporu na rukou. Méně zdatní mohou mít kolena na zemi.

Na podporu sexuální energie můžete provést ještě i šestý cvik. A to, že se předkloníte, rukama se dotknete špiček nohou a budete se pomalu narovnávat do stoje. Vztyčujeme se se zadrženým dechem.



Nepřehlédněte