Před 110 lety se narodila hvězda československé továrny na sny. Krásná Adina Mandlová

27.1.2020
Františka Vrbenská
Další fotky

Její problém spočíval v tom, že byla krásná, inteligentní, výrazně svá; do značné míry tvrdá a sebestředná. Stala se ústřední postavou historek i anekdot, často nelichotivých, terčem sběratelů drbů i magnetem na televizní diváky, co si nenechají ujít pamětnické filmy.  Adina Mandlová si jako partnery vybírala muže s vysokým IQ, kteří byli ve svém oboru znamenití. Měli však chyby – stejně jako ona. Adina se nepřizpůsobovala, ale na druhou stranu dokázala postupovat pragmaticky, neochvějně a průbojně. A vždy jednala zpříma.

Natáčel filmy a také projektoval Barrandov. Architekt a pionýr českého filmu Max Urban

Jarmila Anna Františka Marie Mandlová, jak znělo její plné jméno, se narodila 28. ledna 1910 v Mladé Boleslavi do prestižních poměrů. Otec Jan byl inspektorem c. a k. státních drah a přednostou stanice (vzpomeňme na stejnojmenný Burianův film: nešlo o ledajakou funkci). Dceru miloval, dával jí přednost před jejími třemi bratry a byl by jí snesl modré z nebe. Zemřel však předčasně a zanechal rodinu nezaopatřenou. Matka střídala důvěrné přátele, u nichž hledala zabezpečení. Dcerka v atmosféře noblesní nouze divočila, až ji vyloučili z tercie reálky. Další ze strýčků Adině zajistil výchovu v pařížském dívčím penzionátu; flámovala i tam. Pro vzpurnost a nevhodné chování musela studium ukončit. V té době za sebou měla dva milostné poměry a jeden potrat. Ale naučila se výborně vařit a ovládat němčinu i francouzštinu.  Kdyby tehdy tušila, jak jí získané znalosti v budoucnu prospějí…

Vrátila se do Mladé Boleslavi, kde ji partner její matky zaměstnal jako sekretářku (i tuhle pracovní zkušenost uplatní). Co v malém městě? Půvabná dívka si chodívala zahrát tenis. Neuplynul ani rok a známosti z kurtů ji zavedly do Prahy k dráze manekýnky – dnes bychom řekli modelky – v předním módním salonu legendární Hany Podolské. Vzbuzovala pozornost: vitální, štíhlá, charismatická, bezprostřední, výmluvná, vtipná, okouzlující. Měla vynikající sociální inteligenci, zdravý egoismus a rychle se učila. Okamžitě ji pohltil svět společenské a umělecké smetánky. A jak se přitažlivým modelkám stává, nabídli jí účast ve filmu. Debutovala spolu s Hanou Vítovou v chabém pokusu o první českou hudební veselohru Děvčátko, neříkej ne! (1932). Na rozdíl od své kolegyně dostala jen roličku manekýny a později zlidovělou hlášku „Z lásky bolej vlásky“.

Herec Marvan natočil za 50 let přes dvě stovky filmů. Totalita mu v tom nezabránila

V té době došlo k jejímu osudovému setkání s o devět let starším úspěšným hercem a bonvivánem Hugo Haasem: sešly se dvě komplikované a talentované osobnosti. Stala se Hugovou další „Titinkou“, jak říkal svým milenkám, vedla jeho domácnost, vařila, fungovala jako sekretářka. Díky němu se dostala k filmu, byl to Haas, kdo Adině vštěpoval základy hereckého projevu a prosadil ji u producentů. Stala se z ní přední hvězda tehdejší československé filmové továrny na sny: Adina Mandlová účinkovala mezi lety 1933 a 1941 ve více než čtyřech desítkách skvělých i průměrných filmů.

Spolupracovala s předními režiséry: Martinem Fričem, Karlem Lamačem, Miroslavem Cikánem, Václavem Wassermannem, Otakarem Vávrou – i s Hugo Haasem. Není pravda, že by Haas blokoval kariérní rozlet své partnerky a opatroval si ji „pro své filmy“.  Společně jako herci jich natočili pouze sedm, všechny výborné a úspěšné:  Život je pes (1933), Mazlíček (1934), Ať žije nebožtík (1935), Švadlenka (1936), Velbloud uchem jehly (1936), Mravnost nade vše (1937), Děvčata, nedejte se (1937). Jejich soukromý, nepříliš uspořádaný vztah se však rozpadl. Haas se zamiloval do své budoucí manželky, Adinu opustil. Zanedlouho jako Žid přišel o angažmá i osobní bezpečí a koncem r. 1938 emigroval.

Legendární plovárna Jureček. Za první republiky luxus hodný filmových hvězd. Vrátí se do původní podoby?

Adina Mandlová u filmu i v divadle působila dál. Ačkoli se kolem ní vytvořil kult erotického idolu, inteligentní a dobrá herečka se propracovala od sportovního typu moderní dívky přes mondénní svůdkyni k charakterním a stále procítěnějším rolím. Jmenujme alespoň snímky Svět patří nám (1937), Poručík Alexander Rjepkin (1937), Kouzelný dům (1939), Přítelkyně pana ministra (1940), Pacientka doktora Hegla (1940), Šťastnou cestu (1943), z divadelních vystoupení např. Chvála bláznovství, Šest postav hledá autora, Marie Stuartovna. Za svůj výkon v Kristiánovi získala Zemskou cenu (1939), za Nočního motýla Národní cenu (1942). Ale to už se její umělecký postup chýlil ke konci.

Okupace a válka zasáhly i slavnou a krásnou Adinu, která pravidelně střídala majetné milence – štědré sponzory. Byla natolik prozíravá, aby se nedopustila bláhových chyb jako Lída Baarová, její soupeřka v popularitě i bohatství šatníku (filmoví herci si tenkrát obvykle pořizovali kostýmy ze své kapsy a vystupovali ve vlastní garderobě). Jenže Adina, zdánlivě cynická a bez větších skrupulí, se nevyhnula žalům. Opustil ji zámožný stavební podnikatel židovského původu Fred Scheiner-Svítil; herečka se kvůli němu pokusila o sebevraždu. Těžko říci, do jaké míry jejich vztah ovlivnila situace. Navzdory Svítilově snaze udržovat s nacisty nadstandardní kontakty skončil nešťastný stavař v koncentračním táboře.

Barrandov byl malým Hollywoodem Východu. Poznejte vily významných osobností

Adina Mandlová se prý snažila zachránit Svítila značně neformální cestou. Byla i role v německé komedii Ich vertraue dir meine Frau (Svěřuji ti svou ženu, 1943), kterou přijala, podobným pokusem?  Se svou brilantní němčinou a dynamickým projevem byla důstojnou partnerkou oblíbenému Heinzi Rühmannovi (režíroval Kurt Hoffmann, tvůrce série o strašidlech ze Spessartu). Přesto v některých scénách působí tvrději, unaveně, zestárle. V té době byla už provdaná za nadějného mladého malíře a scénografa Zdeňka Tůmu: svazek nevydržel ani celý rok. Citlivý umělec neklidné manželství neustál a v r. 1943 se otrávil svítiplynem. Další ránu filmové divě zasadila láska k Vladimíru Šmeralovi. Původně se chtěl kvůli Adině rozejít se svou ženou, ale když jí jako Židovce hrozil koncentrační tábor, odmítl se rozvést. Adina Mandlová to nesla velmi těžce; děvčátko, které se ze vztahu mělo narodit, přišlo na svět mrtvé. Další děti už Adina nikdy neměla.

Ke konci Protektorátu Němci zavřeli divadla. Mandlová po svém německém extempore natočila pouhé dva filmy. V Bláhové naději (1943) dostala vedlejší roli. Působivá Sobota (uvedena v lednu 1945), v níž odvedla obdivuhodný dramatický výkon, se stala jejím posledním českým a zároveň i kvalitním filmem. Po osvobození ji zatkli kvůli obvinění z kolaborace, které se neprokázalo (kolovaly také historky o jejím poměru s K. H. Frankem, což nacistický pohlavár při vyšetřování důrazně popřel).  Opustili ji přátelé a kolegové. Znovu na svobodě ztratila šanci na další práci u filmu; vzala zavděk tou ve fabrice.

FOTO: Adina Mandlová se narodila před 110 lety

Adina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina Mandlová a Oldřich NovýAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina MandlováAdina Mandlová se narodila před 110 lety - rodný důmAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina MandlováAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina Mandlová
Další fotky
Adina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina MandlováAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina MandlováAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Hugo HaasAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Vladimír ŠmeralAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Karel LamačAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Martin FričAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Oldřich NovýAdina Mandlová se narodila před 110 lety - KristiánAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Hans RühmanAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Rühman a MandlováAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina MandlováAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina MandlováAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Adina MandlováAdina Mandlová se narodila před 110 lety - adina mandlovaAdina Mandlová se narodila před 110 lety - adina mandlovaAdina Mandlová se narodila před 110 lety - adina mandlovaAdina Mandlová se narodila před 110 lety - adina mandlovaAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Trojhvězdí nesmrtelnýchAdina Mandlová se narodila před 110 lety - Nenávraty

Emigrovala, prošla třemi nepříliš šťastnými a více méně účelovými manželstvími. Neúspěšně hrála cizinky v britské produkci: tři filmové úlohy hned v poválečném období, v polovině šedesátých let dvě malé role v televizních seriálech… a jevištní angličtinu bylo příliš obtížné zvládnout. Mezi tím se živila jako kuchařka a sekretářka, pustila se do sochařiny – měla talent a získávala uznání. Ale o výtvarnou tvorbu a novou životní náplň ji připravila nemoc, ztráta ledviny.  Nezdařilo se ani hostování na domácí půdě, kdy v r. 1966 měla ztvárnit titulní postavu v muzikálu Hello, Dolly! Neobsadili ji. Na její jinak verbálně bohaté češtině zahlodal pobyt v cizojazyčném prostředí, na hereckém výrazu možná i únava a jiné typové zaměření.

Do vlasti se vrátila až po sametové revoluci, jen nakrátko – zemřít.  Odešla 16. června 1991 v dobříšském sanatoriu. Popel Adiny Mandlové spočinul podle jejího posledního přání na rozptylové loučce v Blatné. Nelze posuzovat člověka, který něco vytvořil, pouze podle jeho soukromého života, velmi často plného trápení, proher a omylů.  Všechny pomluvy a historky zastíní gesta plná ženského kouzla, o to přitažlivější, že jiskří duchaplností, povznesenou ironií a vitalitou… Taková byla a zůstane Adina Mandlová, dokud bude možné její filmy promítat věrným divákům i oddaným fanouškům stříbrného plátna.



Nepřehlédněte