Trpíte nedostatkem spánku? Víme, jak vyrušit ničivé následky

5.7.2021
Simona Knotková

Australští vědci dali dohromady data 380 055 mužů ve středním věku, která za 11 let sesbírala britská biobanka. Konkrétně je zajímala běžná týdenní aktivita, jejíž náročnost se udávala takzvaným metabolickým ekvivalentem (zkráceně MET). Muži byli rozdělení do tří skupin podle míry jejich pohybu. Vedle toho byla hodnocena kvalita jejich spánku.

Nemůžete usnout? Spánkový expert má pro vás zaručený trik

Závěry ukazují, že jedinci, kteří nedostatečně spali a málo se pohybovali, měli největší pravděpodobnost, že u nich později vypukne rakovina nebo srdeční onemocnění. Toto riziko bylo až o 45 % vyšší než u mužů s kvalitním spánkem a dostatkem pohybu. (Doporučeným množství pohybu je podle WHO 150 minut mírně náročné aktivity, nebo více než 75 minut intenzivní aktivity týdně, což odpovídá 600 MET.)

Zajímavostí je, že riziko nemoci a předčasného úmrtí téměř vymizelo u jedinců, kteří sice špatně spali, ale pravidelně se věnovali pohybové aktivitě. Podle vědců by zvýšená pohybová aktivita mohla potlačovat záněty nebo redukovat nesrovnalosti v metabolismu sacharidů. Jasno v tom ale nemají. I přesto je toto zjištění průlomové pro jedince s nedostatkem spánku.

Dej si šlofík, budeš profík. Víte, kolik hodin je zdravé spát?

„Cvičení i spánek jsou pro naše zdraví zásadní, ale naše společnost bohužel trpí jak pohybovou nečinností, tak špatným spánkem. Vzhledem k tomu, že fyzická aktivita se dá ovlivnit víc než spánek, naše studie pobízí lidi k pohybu a zdravotníkům dává více důvodů, proč předepisovat pacientům se spánkovými obtížemi pohyb,“ říká Emmanuel Stamatakis z Univerzity v Sydney.

Zdroj: British Journal Of Sports Medicine



Nepřehlédněte