• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Žvýkání. Poradna doktorky Skulínkové

    18.11.2023
    Kristina Skulínková

    O tom, co jíst, bylo řečeno už opravdu hodně. Neméně důležitý je ale také způsob, jakým zdravé potraviny konzumujeme! Asi nás nepřekvapí, že jídlo bychom měli jíst v klidu a v pohodě, aby byl jeho přínos co největší. S tím souvisí téma žvýkání, o kterém si dnes povíme něco víc.

    Jídlo se má pít

    Možná jste se setkali s tvrzením, že jídlo bychom měli ve skutečnosti pít. Co to znamená? Tato veliká moudrost pochází patrně z východních zdravověd, jako je ájurvéda, a znamená prakticky to, že bychom konzumovanou potravu měli v ústech tak rozmělnit, že ji polykáme jako kašičku, čili ji nehltáme v kuse. O tom si mnoho z nás může nechat jen zdát, že?

    Někdy doslova žasnu nad tím, jakou rychlostí jsme schopni do sebe naládovat velké množství jídla. Kde je rychlost, tam rozhodně není pečlivé žvýkání, které napomůže potravu krásně smíchat s trávicími enzymy a mechanicky rozmělnit. Ve slinách je obsažen pro trávení velmi významný enzym ptyalin neboli amyláza, který pomáhá štěpit škroby, dále tam jsou i látky napomáhající štěpení bílkovin a tuků.

    Trocha vědy

    Selský rozum a pocity v bříšku by nám měly stačit k tomu, abychom uznali nespornou výhodu důkladného žvýkání. Jsme-li však tvorové vědečtí, vyžadující tvrdé důkazy, tady jsou: Nedávné studie zkoumaly žvýkání mandlí a například poukázaly na to, že pokud se mandle žvýkají 40x na jedno sousto, získáme z nich o 15 % více živin ve srovnání s tím, když je žvýkáme jen 10x. To je hodně zajímavá myšlenka – pokud v dnešní době slýcháme, že potraviny obsahují čím dál méně živin, a ještě si tu menší hodnotu ubíráme nedokonalým rozžvýkáním, může se snad opravdu stát, že budeme nevyživeni a tudíž budeme zdravotně strádat!

    Snížení hladu

    Další výzkumy se zabývaly žvýkáním v souvislosti s hladinou hormonu ghrelinu – to je látka, která stimuluje chuť k jídlu. Bylo prokázáno, že důkladnější žvýkání množství ghrelinu v krvi snižovalo, čili způsobovalo pocit větší sytosti. Samozřejmě si dokážeme představit, že tím, jak déle žvýkáme a pociťujeme méně vlčího hladu vedoucího k přejídání, zkonzumujeme v konečném souhrnu menší množství kalorií – takže toto je dobrý tip pro ty, kteří bojují s vyšší hmotností a nedaří se jim zhubnout. Zkuste lépe žvýkat, a třeba to bude rozhodující kamínek do mozaiky vašeho hubnoucího plánu.

    Vědomé jedení

    Kromě nesporných fyzických výhod má pomalejší jedení a důkladnější žvýkání další příjemný efekt – a to větší prožitek. Jídlo je rozhodně jedna z velkých životních radostí, kterou si navíc dopřáváme několikrát denně, tudíž je zde velký prostor pro to zažívat několikrát denně radost. A jak víme – pokud se něco stane jen tak, bez naší bdělé pozornosti, nemáme z toho takový zážitek.

    Procházka v přírodě s nosem u mobilu není to pravé ořechové, stejně tak zhltnuté sebechutnější jídlo nám nedá stejný vjem radosti, jako když si jídlo vědomě vychutnáváte a mysl vám nebloudí někde jinde.

    Zkusme tedy při našem příštím jídle nejít se superrychlou dobou, kde vyhraje ten, kdo je první, ale pojďme soutěžit v tom, kdo dojí úplně jako poslední.

    Zdroj: autorský článek



    Nepřehlédněte