Červená řepa jako elixír mládí a ideální prevence na koronaviry

16.3.2020
Jiřina Pouzarová

Červená řepa je jedna z nejzdravějších potravin. Znali ji už lidé ve starověku. Tehdy ale používali jenom listy. Teprve později se přišlo na účinky kořene. Listy, které můžeme přidat do salátů, polévek nebo upravit jako špenát, dnes však běžně nekoupíme. Kořen je na trhu běžně k dostání. Můžete si jej vypěstovat i na zahradě, protože červená řepa je celkem nenáročná na pěstování.

Červená řepa je zdravá díky kombinaci látek, které obsahuje. Především je vynikajícím zdrojem železa. Také je bohatá na vitaminy z řady B a vitamin C. Skrývají se v ní i minerály, kromě zmíněného železa i vápník, hořčík, sodík a draslík.

Počasí přeje zahrádkářům. Zajistěte si skvělou úrodu

Červenou řepu by měli konzumovat všichni, kteří trpí nedostatkem železa, chudokrevností či vysokým krevním tlakem. Je vhodné též pro těhotné ženy. Obsahuje totiž kyselinu listovou, která je důležitou látkou pro správný vývoj plodu. Jen diabetici by měli být s konzumací řepy obezřetní – obsahuje totiž sedm až osm procent přírodního cukru. Pro ty, kteří trpí močovými kameny, také není příliš vhodná. Obsahuje kyselinu šťavelovou, která dráždí močové cesty.

Červená řepa má v kuchyni bohaté využití. Pokud vás nenapadá nic jiného než boršč, přinášíme vám pár tipů a chutná a zdravá jídla.

Šťáva z červené řepy

Chceme-li si připravit tuto zdravou a chutnou šťávu, musíme nejdříve investovat do odšťavňovače. Dále potřebujeme menší červenou řepu, jednu velkou nebo dvě malé mrkve, 3-4 jablka a 2 pomeranče (jeden na ozdobu sklenice).

Proč jíst polévky? Hubne se po nich a navíc zasytí jako nic jiného

Červenou řepu oloupeme a nakrájíme na menší kousky. Nevaříme! Mladou mrkev omyjeme kartáčkem pod tekoucí vodou, starší mrkev oškrábeme. Z jablek odstraníme jádra a nakrájíme je na kousky. Pomeranč oloupáme a nakrájíme na plátky. Z takto připravených surovin postupně lisujeme šťávu do skleničky, kterou ozdobíme plátkem druhého pomeranče.

Pomazánka z červené řepy

250 g syrové červené řepy, 250 g lučiny, 2 lžíce smetany nebo tučného mléka, 50 g nasekaných vlašských ořechů, 3 prolisované stroužky česneku

Řepu nastrouháme na jemném struhadle. Smícháme s ostatními surovinami, osolíme a mažeme nejlépe na plátky černého chleba.

Staročeský fast food. Pučálka, zdravé mlsání

Salát z červené řepy

Do mísy nastrouháme na jemném struhadle červenou řepu, na hrubém struhadle nastrouháme 2 nakyslá jablky, přidáme nadrobno nakrájenou červenou cibuli, osolíme, opepříme, přidáme lisovaný česnek, pokapeme citronem a vše smícháme se zakysanou smetanou. Podáváme s celozrnným pečivem.

Holandské pyré z červené řepy

menší červená řepa, 2 větší nakyslá jablka, červená cibule, 2 lžíce másla, sůl, muškátový oříšek

Červenou řepu uvaříme doměkka ve slupce. Pozor, ocásky neodkrajujeme, řepa by přišla o cenné vitaminy! Teprve uvařenou řepu oloupáme. Na másle zpěníme nakrájenou cibuli, přidáme na hrubším struhadle nastrouhaná jablka a mírně podlitá podusíme. Přidáme na jemném struhadle nastrouhanou řepu, řádně promícháme, osolíme, nepatrně osladíme a okořeníme muškátovým oříškem. Je to výborná příloha k vařenému hovězímu žebru nebo k ovaru. Výborně chutná i ke špekovým knedlíkům.

Mléčně kvašená zelenina.

Mléčně kvašená zelenina dodá tělu potřebné vitamíny a její složení je jen na vás



Nepřehlédněte