Jak bojovat s koronavirem zdravě a příjemně. Minerály a vitamíny

20.3.2020
Františka Vrbenská
Další fotky

Před šesti týdny bychom si stěží představili, že se koronavirus SARS-CoV-2 přenese z Wu-chanu prakticky do celého světa a změní se v pandemii. Dokud nebude k dispozici očkování, nikdo z nás nedokáže zcela eliminovat riziko, že onemocní COVIDem-19 (COronaVIrus Disease 2019). Působí zde netransparentní faktory, které ovlivňují jak odolnost proti nákaze, tak průběh choroby. V převážné většině případů si však organismus poradí s virovým napadením sám. Děkujeme za to imunitnímu systému. Aby optimálně plnil svoji úlohu, je nezbytné dodat mu vhodné mikronutrienty – látky bez výživné hodnoty, přesto klíčové pro všechny reakce, které se odehrávají v lidském těle. Pro překonání infekce jsou rozhodující vitaminy A, B, C, D a E a minerály – stopové prvky železo, selen a zinek, které podporují růst buněk imunitního systému.

Špína v MHD, bacily, slabá imunita. Sezóna chřipky je tady. Jak se ubránit?

Železo pomáhá zabíjet patogeny zvýšením počtu volných radikálů. Reguluje také enzymatické reakce nezbytné pro to, aby imunitní buňky rozpoznávaly a zasahovaly patogeny. Zinek spolu se selenem se podílejí na správném fungování imunitního systému a působí jako antioxidant. Napravují škody způsobené oxidačním stresem, vznikajícím při boji organismu s infekcí. Oxidační stres vede k produkci volných radikálů, které mohou porušit buněčné stěny, což vede ke zhoršení zánětu. Všechny tři prvky najdeme v mase včetně kuřecího a rybího, v luštěninách a celozrnných potravinách; zinek rovněž v mořských plodech a ořeších, selen v houbách.

Mléčně kvašená zelenina.

Mléčně kvašená zelenina dodá tělu potřebné vitamíny a její složení je jen na vás

Vitamin A udržuje strukturu buněk v první obranné linii lidského organismu: v kůži, dýchacích cestách a střevech. Podílí se na tvorbě protilátek, které neutralizují patogeny způsobující infekci. Vitamin A se nachází v tučných mořských rybách, žloutcích, sýrech, tofu, ořeších, semenech, v luštěninách a celozrnných potravinách. Zelenina dále obsahuje beta-karoten, který vaše tělo může přeměnit na vitamin A. Beta-karoten se nachází v listové zelené zelenině a žluté / oranžové zelenině, jako je dýně a mrkev.

Vitaminy B (B-komlex), zejména B6, B9 a B12, přispívají k první reakci vašeho těla, jakmile rozpozná patogen, a celkově posilují obranyschopnost. B6 se nachází v obilovinách, luštěninách, zelené listové zelenině, ovoci, ořeších, v rybách, v kuřecím a červeném mase. B 9 (folát) je hojný v zelené listové zelenině, luštěninách, ořeších a semenech a přidává se do komerční chlebové mouky. B12 (kyanokobalamin) se vyskytuje v živočišných produktech, včetně vajec, masa a mléčných výrobků, a také v obohaceném sójovém mléce. Pro B6 a B12 však platí, že jejich obsah v potravinách tepelnou přípravou výrazně klesá.

Na koronavirus jsme připraveni. Pár epidemií už lidstvo přežilo

Vitaminy C a E pomáhají chránit buňky před oxidačním stresem. Vitamin C také produkuje specializované buňky, které zvyšují imunitní odpověď, včetně neutrofilů, lymfocytů a fagocytů. Dobrým zdrojem vitamínu C jsou šípek, rakytník, citrusy, bobuloviny, kiwi, brokolice, růžičková kapusta, brambory připravené ve slupce, rajčata či paprika. Vitamin E získáme z ořechů a mandlí, pšeničných klíčků, sladkých brambor, avokáda, sóji, másla, mléka, vajec, jater, rostlinných olejů, zelené listové zeleniny – ale také z rajčat, špenátu, mrkve či hrášku. Bohužel není pravda, že vitamin C může před koronavirem plně ochránit, nebo dokonce vyléčit z této infekce.

FOTO: Podpora imunity, bod v náš prospěch

Podpora imunity, bod v náš prospěch - zelenina ovocePodpora imunity, bod v náš prospěch - zdrava strava cerealiePodpora imunity, bod v náš prospěch - Podpora imunity, bod v náš prospěch - jídlo sýr zdravýPodpora imunity, bod v náš prospěch - zdravi zelenina jidlo
Další fotky
Podpora imunity, bod v náš prospěch - snídaně zdravíPodpora imunity, bod v náš prospěch - neutrofilPodpora imunity, bod v náš prospěch - koronavir

Podle posledních výzkumů se zdá, že by výraznou pomocí proti SARS-CoV-2 byl právě vitamin D, potřebný pro některé imunitní buňky; jeho účinky jim pomáhají zničit patogeny způsobující infekci. To souhlasí s dosavadním poznatkem, že nízká hladina vitamínu D v krvi zvyšuje riziko akutního respiračního onemocnění.

V navazujícím článku se podrobně seznámíme se zdroji vitaminu D a s dalšími možnostmi, jak přírodní cestou napomoci ochraně před COVID-19.



Nepřehlédněte