Máte problémy se štítnou žlázou? Známe potraviny, které ovlivní její zdraví

30.9.2018
Mája

Štítná žláza je jednou z největších žláz endokrinního systému, který vylučuje hormony. Nachází se v oblasti krku a u zdravých lidí má tvar motýla. Velké škody na funkci štítné žlázy mohou napáchat látky jménem goitrogeny. Svůj název mají od slova goiter (česky struma), což je označení pro zvětšenou štítnou žlázu, lidově se jí také říká „vole“. Příčinou strumy ale nejsou jen goitrogeny. Nejčastěji je to nedostatek jódu, vrozená snížená funkce štítné žlázy, nežádoucí účinky léčiv a další.

Třapatka posiluje imunitu, když je venku psí počasí. Dáte si čaj nebo koupel?

Potraviny s goitrogeny aneb čemu se vyhnout

  • Sója
  • Kapusta
  • Brokolice
  • Hořčice
  • Kedlubna
  • Květák
  • Ředkvičky
  • Růžičková kapusta
  • a další brukvovitá zelenina

Jídlo v prášku? Čekají nás v budoucnu místo stravy jen nutričně bohaté náhražky?

Že jsou tyto potraviny zdravé a často doporučované? Ano, jejich pozitiva převažují (snad kromě sóji). Proti goitrogenům pomůže vaření, které snižuje tyto látky až o třetinu. Také se vyplatí nejíst více těchto potravin denně, protože jejich negativní účinek se tak zvyšuje. Kdo nemá potíže se štítnou žlázou, může tyto potraviny jíst bez problémů. Lidé s onemocněním štítné žlázy by je měli omezit a zároveň přijímat potraviny podporující její zdraví.

Člověk a bakterie. Víte, proč by měl každý z nás užívat probiotika?

Potraviny pro zdravou štítnou žlázu

  • Zdroje jódu (mořská sůl s jódem, mořské řasy, mléko, vejce a další)
  • Zdroje tyrosinu (hovězí maso, ryby, mléčné výrobky, vejce, banány, avokádo, dýňová semínka a další)
  • Zdroje selenu (hovězí maso, vejce, ryby, mořské řasy, para ořechy a další)

Skřípání zubů ve spánku je nebezpečné. Jak se toho zbavit?

  • Zdroje zinku (maso vejce, v menší míře obiloviny, ořechy a další)
  • Negoitrogenické ovoce a zelenina (dýně, rajče, paprika, mrkev, okurky, chřest, celer, mango, citrusy, bobulovité ovoce, třešně, meruňky, jablka, ananas a další)

Doplňky stravy jako všelék. Doopravdy je potřebujeme nebo nám škodí?

Při zvýšené funkci štítné žlázy se vyplatí konzumovat potraviny bohaté na vitaminy skupiny B (například ryby, celozrnné potraviny, ořechy, semena, hnědou rýži). Při snížené funkci naopak potraviny bohaté na jód a zinek. Nemocná štítná žláza má různé projevy a mnoho lidí si jich nevšimne včas. Při tom včasné odhalení problému je nejdůležitější, a proto pokud máte podezření, navštivte lékaře co nejdříve.

FOTO: Zdravá štítná žláza

Zdravá štítná žláza - sůlZdravá štítná žláza - rybyZdravá štítná žláza - mořské řasyZdravá štítná žláza - zdravé jídloZdravá štítná žláza - vejce
Další fotky
Zdravá štítná žláza - vejce

 

 

 



Nepřehlédněte