Tip na výlet: Nelahozeveské tunely vás uchvátí svou historií

14.5.2021
Karel Dudek

Stejný osud čeká i mnohem mladší lidské díla. I ty úplně nové, nedávno dokončené stavby, se možná stanou obdivovanými památkami, až bude tento letopočet začínat trojkou. Měli bychom na to možná myslet, když je stavíme, aby se naši potomci nechytali za hlavu. Vše stárne. Na Moravě, nedaleko Uničova, byly nalezeny pece na výrobu železa, staré více než dvanáct století. Jistě, jejich kapacita byla v porovnání s dneškem směšně nízká, ale zde jde o něco jiného. Zde jde o fakt, že za dalších tisíc let mohou archeologové se svými škrabkami a smetáčky pečlivě očišťovat technické novinky dneška, jako velmi zajímavou, starověkou zvláštnost. Dvacáté první století jako starověk? Bohužel i tak se na ně jednou lidé budou dívat. Vždyť již dnes existuje záliba s názvem urbex, či rustex, kdy nadšenci prolézají každou opuštěnou, starou budovu a pořizují snímky, ze kterých by měl mistr hororu, E. A. Poe zcela nepochybně radost. Z nedávno ještě zcela funkčních dolů a hutí se stávají skanzeny pro stejné zvědavce, kteří milují třeba Karlštejn.

Tip na výlet: Nelahozeves. Renesanční zámek, kde se setkávala kulturní smetánka

Nelahozevské tunely se pomalu ale jistě touto památkou stávají. Už sto sedmdesát let se pod nimi projíždějí vlaky, na velmi frekventované trati z Prahy do Děčína a dále do Německa. Drážďany, Berlín, Hamburg. Můžete si vybrat. Jsou celkem tři, mezi nimi i ten nejkratší v ČR, s délkou asi 23 metrů. Byly vyhloubeny v akrózovém, pískovcovém masivu, mezi stanicemi Kralupy nad Vltavou a Nelahozeves – zámek. Dno sladkovodního jezera z prvohor bylo proraženo v letech 1847 až 1849. Železniční trať, po levém břehu se Vltavy, se řeky téměř dotýká. Jen úzká cesta, lemovaná stromy na jedné straně a skalami, s bizarními útvary, na straně druhé. Cesta se jmenuje po jednom řeznickém učni z Nelahozevsi, jménem Antonín Dvořák, který tudy chodil, a parní lokomotivy se staly jeho celoživotní láskou.

Tip na výlet: Veltrusy. Nepřehlédnutelný zámek s nádhernou oborou

Tvůrci tunelů měli smysl pro estetiku, tunely nijak nenarušují ráz krajiny. Možná, že se dříve uvažovalo o tom, skály prostě odstřelit, což by ale ohrozilo plavební cestu na Vltavě. Trať dříve jednokolejná, byla o necelé století později, roku 1942, změněna na dvoukolejnou, což bylo pro její význam spojnice do Německa nezbytné. V letech 1976 až 1985 se tunely upravovaly z důvodu elektrizace trati. Pára dosloužila. Další velká rekonstrukce je očekávána v letech 2023 -2027, v souvislosti se stavbou nového železničního koridoru. Z Dvořákovy stezky vedou do tunelů boční průchody, ale není rozumné jimi vstupovat. Frekvence vlaků na této jedné z páteřních tratí je velmi vysoká. Nicméně projít se po červené turistické značce po této cestě, která vás z Kralup, po dvou kilometrech, přivede k Nelahozevskému zámku, rozhodně stojí za to.



Nepřehlédněte