Jde v pořadí již o třináctou cyklověž v České republice. Stavbu většinou financují obce, kterým často pomáhá dotace, čelákovickou věž ale platí přímo SŽDC. Podle starosty města Josefa Pátka (ODS) je za tím dobrá spolupráce mezi městem a SŽDC. „Podařilo s prosadit, že Čelákovice budou pilotním projektem, kde vlastně jak České dráhy, tak SŽDC udělají kompletně všechno, to znamená peronizaci, železniční svršek, nové troleje, zrekonstruují nádražní budovu a zároveň se vyřeší přednádražní prostor. My budeme první město v České republice, kde se bude dělat takto všechno kompletně,“ řekl Pátek.
Nová cyklověž bude podle něj technologicky stejná jako ostatní věže v republice, dostane ale nový, modernější vzhled, bude například obložená dřevem. „Je to stavba nové generace, nebude to vyloženě ta železná skříň, ale bude to vypadat tak pěkně lidsky,“ řekl Pátek.
V Čelákovicích se v současnosti dokončuje kompletní rekonstrukce nádraží, práce mají trvat až do jara. Během rekonstrukce by město chtělo také postavit parkovací dům pro auta, na projekt zkusí získat dotaci.
Cyklověž nyní vzniká také v Kolíně. Původně se mělo začít stavět v září, hotovo mělo být do konce roku. Kvůli problémům s vybranou firmou ale začala stavba až na přelomu října a listopadu a hotovo má být do konce února. Kolínu pomůže s financováním cyklověže dotace, celkové náklady se pohybují kolem 12 milionů korun. Kromě dotace z EU přispěje Středočeský kraj, město tak ze svého rozpočtu zaplatí jen asi milion korun.
Zdroj: čtk