Za špatnou náladu a deprese může serotonin. Z čeho můžeme hormon štěstí získat?

11.6.2018
Edit Doležalová
Další fotky

Ona odpověď na to, jak se cítíte, může mít základ daleko jednodušší, než si myslíte. Vždyť naše tělo se přece jen skládá z látek, bakterií, vody a tak dále… takže se klidně může stát, že vašemu tělu chybí důležitý hormon serotonin.

Citron jako superpotravina, která umí zázraky. Na co všechno tato kyselá bomba pomůže?

Co je to vlastně ten serotonin?

Serotonin je hormon nervové tkáně. Patří mezi základní přenašeče nervových vzruchů. Je to biologicky aktivní látka, která vzniká z aminokyseliny triptofanu. Najdeme ji v centrálním nervovém systému, v krevních destičkách a v buňkách trávicího traktu. Jako přenašeč nervových vzruchů ovlivňuje náladu, paměť, vnímání bolesti, spánek i chuť k jídlu, má vliv i na napětí hladkého svalstva.

Serotonin objevil italský vědec Vittorio Erspamer v roce 1935 v krevní plazmě. Název serotonin je odvozen od dvou slov: sérum a tonus (napětí).

Co se děje, když v těle serotonin chybí?

Nedostatek serotoninu způsobuje snížení přenosu nervových vzruchů, následně dochází ke změnám nálady, depresi, úzkosti, strachu, podrážděnosti, útočnosti, poruchám spánku, a dokonce i k přejídání se. Nedostatek serotoninu způsobený změnami v metabolismu může být spouštěčem některých psychických poruch, například maniodepresivní psychózy a s tím spojené chorobné úzkosti.

Jak můžeme zvýšit hladinu serotoninu v těle?

Spěme a odpočívejme dostatečně

Dostatek odpočinku a kvalitního spánku je potřebný nejen pro regeneraci těla, ale i pro dostatečnou produkci serotoninu. Většina lidí potřebuje pro dostatečnou produkci serotoninu sedm hodin kvalitního spánku.

Celer už dávno nepatří jen pod svíčkovou. Zatočí s depresemi a působí jako silné afrodiziakum

L-tryptofan

Serotonin v potravě nepronikne stěnou oddělující krevní řečiště od mozku, a tak ani do cest centrálního nervového systému. Nicméně do mozku pronikne aminokyselina tryptofan, ze které si mozek vyrábí serotonin. Zdrojem tryptofanu mohou být nejen doplňky stravy, které tuto aminokyselinu obsahují, ale i některé potraviny. Mezi zdroje tryptofanu patří maso (zejména losos a krůta), celozrnné pečivo, vejce, luštěniny, švestky, ořechy, rajčata a zelená listová zelenina, například ledový a hlávkový salát.

Dopřejme si sluneční světlo a fototerapii

Dostatek slunečního světla podporuje tvorbu serotoninu, a tím i dobrou náladu a dodává nám životní energii. Fototerapie, léčba světlem, je praktikována na mnoha klinických pracovištích. Fototerapie přispívá k dostatečné produkci serotoninu při jeho nedostatku, zejména v zimě, kdy je méně slunečního světla. Fototerapie může díky zvýšené produkci serotoninu zlepšit i projevy depresivních syndromů. Má se provádět osvětlením s intenzitou 10 tisíc luxů po dobu 30 minut denně nebo osvětlením s intenzitou 2500 luxů 1 až 2 hodiny denně. Účinek nastupuje již po jedné hodině osvětlení.

Dopřejme si vhodné bylinky

Rozchodnice růžová

Zvýšené produkci serotoninu mohou pomoci i bylinky, například rozchodnice růžová. Tato rostlina obsahuje účinné látky rosavin a salidrosidy, které zvyšují hladinu serotoninu v mozku.

Cvičte

Výzkum ze Spojeného království ukazuje, že pravidelné cvičení může mít antidepresivní účinky. Pravidelné cvičení podporuje tvorbu neurotransmiterů, tím i tvorbu serotoninu a zbavuje tak deprese.

TOP potraviny, které zlepší produkci serotoninu v těle

Zaměřte se v potravinách na tryptofan. Serotonin je syntetizován z aminokyseliny tryptofanu. Hodně potravin obsahuje tryptofan, takže myšlenka je jíst potraviny s vysokým obsahem tryptofanu. Tím můžete zvýšit hladinu serotoninu.

Vejce

Výzkum ukazuje, že protein ve vejcích může výrazně zvýšit hladiny tryptofanu v těle. Určitě nevynechejte žloutky! Jsou mimořádně bohaté na tryptofan a tyrosin, které zásadním způsobem přispívají k antioxidačním vlastnostem vajec.

Sýr

Sýr je dalším velkým zdrojem tryptofanu. Kombinuje čedar sýr s vejci a mlékem, které jsou také dobrým zdrojem tryptofanu.

Ananas

Ananas je hlavním zdrojem bromelainu, proteinu, který může snížit vedlejší účinky chemoterapie, a dle některých výzkumů i potlačuje kašel.

Tofu

Sójové výrobky jsou bohatým zdrojem tryptofanu. Pomocí tofu můžete nahradit jakýkoliv protein v jídelníčku. To z tofu dělá vynikající zdroj tryptofanu pro vegetariány a vegany.

Losos

Losos je ryba bohatá na tryptofan.

Ořechy a semena

Vyberte si ořechy a semena dle chuti, protože všechny ořechy a semena obsahují tryptofan. Studie ukazují, že pokud sníte hrst ořechů denně, může to snížit riziko rakoviny, srdečních chorob a dýchací potíže. Jsou také dobrým zdrojem vlákniny, vitaminů a antioxidantů.

Vidíte, že někdy je cesta k lepší náladě pro některé z vás i jednodušší. Každopádně kdo by si nepřál cítit se fajn pokud možno každý den.

FOTO: serotonin

serotonin - serotonin_1serotonin - serotonin_2serotonin - serotonin_3serotonin - serotonin_4serotonin - serotonin_5
Další fotky
serotonin - serotonin_6serotonin - serotonin_7serotonin - serotonin_8serotonin - serotonin_9

 

 



Nepřehlédněte