Nedostatek slunce, hrozí nová epidemie. Prevence je však snadná

19.1.2020
Redakce

O tom, že k tvorbě vitamínu D potřebujeme sluneční záření, je snad také už obecně známé. A že ho v naší zeměpisné šířce máme málo, to je bez diskuze. Věděli jste ale, že nedostatek vitamínu D oslabuje vaši imunitu? A co hůř – podporuje i nádorové bujení. A víte, kolik lidí u nás trpí nedostatkem vitamínu D? Neuvěřitelných 70 % populace!

Hledáte vitaminovou bombu? Zkuste zázračné pickles. Kvašená zelenina je zdravější než syrová

Jak je to možné? Jednoduše. Podle lékařů má mít „běžný“ člověk příjem 800 – 3000 IU (mezinárodních jednotek) vitamínu D denně. Získat jej může z potravy, především z mořských ryb (losos, tuňák, tresčí játra, ústřice, korýši) s tím, že denní dávku 1000 IU obsahuje asi čtvrt kila těchto potravin. Ještě lepším zdrojem vitamínu D jsou houby vyrostlé ve volné přírodě – 100 gramů takových hub obsahuje až 2300 IU vitamínu D. Pak tu máme vejce, jedno obsahuje 20 – 40 IU vitamínu D. A tím výčet potravin obdařených vitaminem D v podstatě končí.

Neuvěřitelná alergie na slunce způsobuje pupínky. Dá se s tím vůbec něco dělat?

Proto také 95 % vitamínu D nezískáváme z potravy, vyrábíme si ho v kůži z jiné sloučeniny, B jádra 7‑dehydrocholesterolu. Aby k tomu došlo, musí na něj dopadnout fotony pocházející z UV záření, tedy ze slunečního světla. Což je mechanismus, který se vyvinul u suchozemských obratlovců přibližně před 300 milióny let, v době, kdy se přesunuli z moře na souš.

Kam za dobrým jídlem: Na lososa do Újezda, za středověkou kuchyní do Líbeznice

Vitamín D přitom nepůsobí jen v oblasti posílení imunity a potlačování případného nádorového bujení, je také nepostradatelný při ukládání vápníku do kostí, uvažuje se o něm jako o prevenci Alzeheimerovy choroby nebo cukrovky a v mnoha dalších souvislostech. Zatím víme, že se účastní víc jak 200 různých metabolických pochodů a nachází se prakticky v každé buňce našeho těla. A také to, že v létě si můžeme udělat jeho zásobu na celou zimu. Chodit na sluníčko v zimě, tj. od října do dubna, když už tedy svítí, totiž moc nepomáhá. Jeho paprsky dopadají na kůži pod příliš šikmým úhlem a reakci vyrábějící vitamín D proto nespouštějí. Naopak od května do září stačí na vytvoření denní dávky tohoto vitamínu 15 minut na sluníčku.

Co byste měli znát, abyste o houbách nevěděli houby

Jenže v létě se zase proti UV záření co nejvíce chráníme z obavy před zhoubnými nádory kůže a nedostatkem vitamínu D strádáme vlastně po celý rok. Až tak, že lékaři hovoří o novodobé epidemii. Zrádnější o to, že nedostatek vitamínu D nijak nepociťujeme. Nebolí, nesvědí, jenom prostě je.

FOTO: Kde najdeme vitamín D

Kde najdeme vitamín D - zena harmonieKde najdeme vitamín D - IMG_20190821_165616 houby hřib košík s houbamiKde najdeme vitamín D - Fotka od Steve Buissinne z PixabayKde najdeme vitamín D - Fotka od Shutterbug75 z Pixabay – salmon-1238248Kde najdeme vitamín D - Fotka od kaleido-dp z Pixabay
Další fotky
Kde najdeme vitamín D - zena harmonie

Co s tím? Prevence je jednoduchá. Podobně jako užívají vitamín D děti, měli by ho užívat i dospělí, a to konkrétně vitamín D3 volně prodejný pod různými komerčními názvy v množství 1000 IU denně. Pokud byste chtěli dávkování zpřesnit, můžete tak učinit na základě změření množství vitamínu D u lékaře. Pokud by vám ho lékař nenechal proplatit pojišťovnou, počítejte s částkou 250 – 1000 Kč. Tak snadná prevence novodobé epidemie nedostatku vitamínu je.

 



Nepřehlédněte