Nevíte jak naložit se samotou? Naučte se vědomému bytí

7.10.2019
Lukáš Mucha

Schopnost vědomého bytí

Jednou z možností, jak efektivně využít samotu k vlastnímu růstu, je rozvíjet schopnost vědomého bytí. Vědomé bytí se často používá jako synonymum pro meditaci, ale není to úplně totéž. Podstatou vědomého bytí je akutní uvědomění si toho, co se v určité chvíli děje, ale bez jakéhokoli hodnocení. V dnešním světě cítíme téměř každou minutu pokušení dělat několik věcí najednou. Při procházce se psem posíláme SMS, při úklidu v kuchyni posloucháme rádio nebo se při psaní na počítači pokoušíme s někým hovořit. Přitom se však nestaráme o to, co děláme, jsme jaksi mimo. Naše mysl v rozhovoru bloudí. Nevzpomeneme si, kde máme klíče od auta, přestože je držíme v ruce. A když jsme ve sprše, nevíme, jestli už jsme si umyli vlasy, nebo ne.

Cítíte se osamělí? Máme 7 tipů, jak osamělost překonat

Přínosy vědomého bytí

Výzkum vědomého bytí ukazuje, že má mnoho stejných přínosů jako meditace: snižuje stres, oslabuje symptomy depresí, zlepšuje paměť, potlačuje emocionální reaktivitu, a dokonce zlepšuje uspokojení ze vztahů. Mnozí výzkumníci upozorňují, že vědomé bytí může být klíčem k nalezení štěstí. A bývá také spojováno se zlepšením fyzického zdraví, jelikož posiluje fungování imunity a snižuje zánětlivost způsobenou stresem.

Namísto toho, abychom si říkali, co je „správné“ nebo „špatné“ nebo jako by něco „mělo být“, vědomé bytí nám umožňuje přijmout myšlenky takové, jaké právě jsou. Vědomé bytí zvyšuje naši vnímavost a při všem, co během dne děláme, nám pomáhá „nebýt mimo“. Podněcuje nás, abychom lépe snášeli samotu jen s vlastními myšlenkami, a díky němu můžeme lépe prožívat přítomnou chvíli.

Jak vést spokojený život? Jděte vlastní cestou

Trénujte vědomé bytí

Tak jako meditaci se i vědomé bytí můžete naučit z knih a videa, na seminářích nebo v soukromí. Různí lidé tomu učí jinak, proto když vám jedna výuková metoda nepomůže, můžete se o vědomém bytí dozvědět při jiné příležitosti. Klíčem k rozvoji těchto schopností je především praxe a odhodlání. Ale když se to naučíte, můžete si zlepšit kvalitu života a získáte také nový pohled na samotu.

Jste se sebou nespokojení? Přestaňte se porovnávat s ostatními a přijměte sami sebe

Způsoby nácviku vědomého bytí

Trénovat vědomé bytí můžete pomocí různých cvičení. Čím více trénujete, tím blíže se dostanete k plnému uvědomování. A plné uvědomování vám bude prospěšné při denních činnostech. Pomoci s rozvojem vědomého bytí vám mohou některá z těchto cvičení:

  • Zkoumejte své tělo – Pomalu si uvědomujte jednotlivé části svého těla, od špiček nohou až k temenu hlavy. Hledejte na těle oblasti, které jsou v napětí, a trénujte jeho odstraňování a také uvolňování svalů.
  • Počítejte do deseti – Zavřete oči a trénujte pomalé počítání do deseti. Povšimněte si, že vaše mysl pravděpodobně začne bloudit. Pak zase nenásilně vraťte svou pozornost k počítání.

Jezte a pijte, po smrti není rozkoše. Žijte vědomě a naučte se vychutnat si přítomný okamžik

  • Vědomě pozorujte – Najděte si nějaký obyčejný předmět, který leží ve vaší blízkosti – tužku nebo hrnek. Uchopte předmět do rukou a soustřeďte na něj svou pozornost. Sledujte, jak vypadá a jaký máte pocit, když jej držíte v dlaních. Nijak přitom nehodnoťte. Místo toho se soustřeďte jen na „tady“ a „teď“.
  • Pečlivě pozřete sousto jídla – Vezměte si něco malého k jídlu, například rozinku nebo oříšek, a sousto prozkoumejte co možná největším počtem smyslů. Dívejte se na ně a všímejte si struktury a barvy. Pak prozkoumejte, jaký pocit vyvolává, když je držíte v ruce. Potom se zabývejte jeho vůní. Pak sousto vložte do úst a ochutnejte je. Pomalu kousejte a věnujte pozornost chuti a tomu, jaký pocit vyvolává v ústech, a to nejméně dvacet vteřin.

Zdroj: Amy Morin (13 Things Mentally Strong People Don’t Do, 2015)



Nepřehlédněte