Znáte psyllium? Zbaví vás pocitu hladu a pomůže při hubnutí

28.8.2018
Mája

Sto lidí, sto chutí. Jaké nové chutě vědci objevili?

Co dokáže psyllium?

  • Ve vodě nabobtná a zvětší svůj objem až 40x. Dokáže tak s nízkým obsahem kalorií zahnat hlad.
  • Není stravitelná našimi enzymy a v tenkém střevu se nerozkládá.
  • V tlustém střevu ji využijí prospěšné bakterie, které jejím trávením produkují užitečné látky k výživě a ochraně střevní sliznice (mastné kyseliny s krátkým řetězcem a další).
  • Velmi efektivně snižuje LDL cholesterol a triglyceridy.
  • Příznivě ovlivňuje metabolismus žlučových kyselin.
  • Podporuje střevní hygienu a zároveň se nejedná o návykovou látku.

Hlad versus chuť k jídlu. Odhalte svou slabost a zatočte s ní!

Máte tyto trable? Vyhledejte psyllium

  • Zácpa – rozpustná vláknina změkčí stolici, zvýší pohyb střev a sníží celkový čas, po který se potrava nachází ve střevním traktu.
  • Hemoroidy – díky měkčí stolici je při vyprazdňování vyvíjen menší tlak na konečník.
  • Průjem – stolice je zpevněna bobtnáním psyllia.
  • Vysoká hladina cukru v krvi – vláknina zpomaluje vyprazdňování žaludku a trávení živin. Hladina krevního cukru (glykémie) se tak po jídle zvyšuje postupně a není potřeba velkého množství inzulinu.
  • Vysoká hladina cholesterolu a triglyceridů v krvi
  • Vysoký krevní tlak – vláknina pomáhá snižovat systolický i diastolický krevní tlak.
  • Nadváha a obezita – zbavuje pocitu hladu, neobsahuje žádné cukry a zabraňuje ukládání přebytečných tuků v těle.

Velký omyl! Chcete zhubnout? Nemusíte jíst každé dvě hodiny! Co ještě funguje?

Jak se užívá?

Psyllium můžete sehnat ve formě prášku. Nejlepší volbou je naturální forma, bez ochucovacích složek a aromat, která mohou být zdrojem nežádoucích účinků. Při zácpě a úpravě stolice se doporučuje 1–2x denně rozmíchat 2 čajové lžičky psyllia ve vodě nebo přidat do jídla, které má dostatek tekutiny. Při regulaci hmotnosti se udává dávkování 1 čajové lžičky na každé jídlo. Za den by dospělý člověk neměl zkonzumovat více než 12 g psyllia, to odpovídá asi 5–6 čajovým lžičkám. Měli bychom myslet také na ostatní vlákninu, kterou přijímáme v ovoci a zelenině, obilovinách, luštěninách a semenech. Doporučená dávka vlákniny je pro dospělého člověka 30 g denně.

Rizika alternativní výživy. Čím je nebezpečné veganství, dělená strava, makrobiotika a další podobné trendy?

Pozor na kombinaci s léky

Pokud berete nějaké léky, měli byste se nejprve poradit s lékařem o vhodnosti psyllia a případné úpravě dávkování svých léků. Psyllium může při užívání nadměrného množství ovlivnit absorpci vápníku, železa, zinku a vitamínu B12.

Známe 7 skvělých a zdravých receptů z cukety, na rizoto i cuketové medvídky

Nezapomeňte na pitný režim!

Matka příroda nám dopřává vlákninu v podobě hotového nutričně hodnotného balíčku. Plody obsahují kromě vlákniny vodu, vitaminy i minerální látky. Při užívání psyllia je proto stále potřeba dbát na pitný režim a nezapomínat na pestrou stravu.

FOTO: Vláknina

Vláknina - snídaněVláknina - cereálieVláknina - snídaněVláknina - snídaněVláknina - ovoce
Další fotky
Vláknina - zelenina

 

 



Nepřehlédněte