Za lékařem na předem objednanou hodinu, do práce, na příjímací zkoušky, ale i na daleké Maďarsko cestovali v úterý 4. června ráno lidé do Prahy. Okolo půl desáté je však u benzínky v Chlumčanech u Loun na silnici I/7 zdržela půlhodinová kontrola celní správy. „To se dělo za bývalého režimu. Dokonce jsme museli celníkům ukazovat, co všechno jsme si koupili,“ smála se zhruba pětašedesátiletá žena původem z Maďarska, kam měla namířeno. Spletla se. Celníkům nešlo o kontrolu pasažérů, zajímal je řidič a palubní jednotka, kterou snímají mýtné brány na dálnici. Neměly totiž co snímat.
„Je to chyba řidiče a dopravní společnosti, že nás tu zdržují. Kdyby měli vše v pořádku, tak nás celníci nezastaví,“ měl jasno prošedivělý muž s brýlemi. Měl pravdu.
Šofér zaplatil pokutu
„Řidič měl několik týdnů nefunkční OBU jednotku (palubní jednotka, kterou snímají mýtné brány – pozn. red.),“ potvrdil mluvčí celní správy v Ústeckém kraji Jiří Nejedlý. S šoférem byl na místě sepsán protokol o porušení předpisů. „Řidiči byla na místě v příkazním řízení uložena pokuta ve výši 5.000,-Kč,“ dodal Nejedlý.
Za neplacení mýtného až 100 tisíc
Mýtné bude muset provozovatel uhradit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Spáchaný přestupek provozovatele vozidla v systému elektronického mýtného je projednán pouze ve správním řízení, ve kterém horní hranice sazby pokuty je zákonem stanovena do 100 000 korun. „O výši pokuty rozhodne oddělení Správního trestání celního úřadu,“ dodal mluvčí celníků.
Policejní kontroly dálkových autobusů na národních i mezinárodních spojeních jsou běžnou a pravidelnou záležitostí.
Bez kompenzací
„Náš dopravní partner společnost Gumdrop platí mýtné fakturou, mýtná krabička v kabině řidiče by projeté úseky měla automaticky načítat, ve zmíněném případě se tak bohužel nestalo. Všechny doklady řidiče i dopravního partnera však byly dle našich informací v pořádku,“ odpověděla pro Náš REGION mluvčí společnosti FlixBus Martina Čmielová.
A náleží cestujícím za nestihnuté spoje do Maďarska i jinam v takovém případě kompenzace? „Zpoždění příjezdu spoje nás vždy velmi mrzí, ale v takové situaci Vám dle nařízení (EU) č. 181/2011 ani dle našich přepravních podmínek kompenzace nenáleží,“ uvedla Čmielová.